3 százalékos hitel is jár a CSOK mellett

  • Értesítő a rovat cikkeiről

A Családok Otthonteremtési Kedvezménye (a továbbiakban: CSOK) keretén belül az új lakások vásárlásához, építéséhez kapcsolódó lakáscélú támogatásról szóló 16/2016.(II.10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: rendelet) lehetővé teszi, hogy a vissza nem térítendő CSOK összege mellett a családok alacsonyabb kamatozású ingatlan célú hitelhez is juthassanak.

Kik igényelhetik?

A kamattámogatott hitelt azok igényelhetik, akik három vagy több gyermek esetén a legmagasabb, azaz tízmillió forint összegű családi otthonteremtési kedvezményt vesznek igénybe és Magyarország területén kívánnak új lakást építeni vagy vásárolni.

Az otthonteremtési kamattámogatás továbbá akkor igényelhető, ha az igénylőnek az otthonteremtési kamattámogatás igénylésének időpontjában nincs a központi hitelinformációs rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvény 11. § (1) bekezdése szerint nyilvántartott tartozása a központi hitelinformációs rendszerben vagy az igénylő a KHR-ben szereplő tartozását már legalább egy éve teljesítette.
Az otthonteremtési kamattámogatás igénybevételével érintett kölcsönszerződés megkötésének feltétele továbbá az is, hogy - új lakás építése, bővítés vagy korszerűsítés esetén - az igénylő által benyújtott bekerülési költséget tartalmazó költségvetést a hitelintézet elfogadja. Ezen felül az igénylőnek vállalnia kell azt is, hogy az új lakásra vonatkozó használatbavételi engedélyt, a használatbavétel tudomásulvételét igazoló hatósági bizonyítványt vagy a bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítványt az utolsó kölcsönrész folyósításáig bemutatja a hitelintézet részére.

25 évig jár az alacsony kamatozású hitel

Akik élnek a Családi Otthonteremtési Kedvezmény lehetőségével, és a legmagasabb, tízmillió forintos támogatást veszik igénybe három, vagy több gyermekük után, azok maximum tízmillió forint összegig igényelhetik a kamattámogatott hitelt is. Az otthonteremtési kamattámogatás kizárólag forint alapú kölcsönhöz vehető igénybe és a kamat, a költség, valamint a tőke törlesztése is csak forintban történhet. Ezen felül lényeges, hogy a kamattámogatás a kölcsön futamidejének csak első huszonöt évében jár.

A kedvezményes hitel lényege, hogy az igénylők a hitel első huszonöt évében csak egy csökkentett mértékű ügyleti kamat megfizetésére kötelezettek. A rendelet ennek megfelelően rögzíti, hogy az otthonteremtési kamattámogatás mértéke a rendelet 73. § (1) bekezdése szerint meghatározott ügyleti kamat 3 százalékponttal csökkentett mértéke. Ez azt jelenti, hogy az igénylők részéről megfizetendő kamat ebben az időszakban csupán 3 %, a kamat efeletti része az állami kamattámogatásból kerül megfizetésre.

Új szolgáltatásokkal bővült az Adó Online:
  • díjmentes cikk és szaklap értesítő
  • kérdés-válasz szolgáltatásunk kényelmesebb használata
  • egyedi szaklap ajánlatok

A kölcsön kamatára vonatkozóan fix kamatperiódust állapít meg a rendelet, tehát a kamat ötévente változhat. Azonban a rendelet megszabja, hogy a kölcsön ügyleti kamatának egyoldalú módosítására a hitelintézet már nem jogosult a támogatás időtartama alatt. Ez alól csak egy kivételt határoz meg, miszerint a hitelintézet által – az ügyleti vagy üzleti év fordulójának napján érvényes referenciahozam alapján – érvényesített ügyleti kamat módosítása nem minősül egyoldalú kamatemelésnek.

A kamattámogatott hitel igénybevétele során számolni kell azzal is, hogy a hitelcél szerinti lakásra (vagy amennyiben másik lakás a fedezet, akkor arra a lakásra) a kamattámogatott kölcsön összegének erejéig, a maximálisan huszonöt éves időtartamra a hitelintézet javára jelzálogjog, valamint annak biztosítására elidegenítési és terhelési tilalom kerül bejegyzésre.

Nem egyszerű kilépni a kötelemből

A három vagy több gyermek után igényelt CSOK- ra vonatkozóan többlet személyi feltételek is vannak, melyeknek fennállása a kamattámogatott hitel tekintetében is fontos. Ezeket a rendelet 31.§ (1) és (2) bekezdései szerinti feltételeket az igénylők (házastársak vagy élettársak) közül legalább az egyik félnek teljesíteni kell. Ide tartozik például annak igazolása, hogy az igénylő a társadalombiztosítás által legalább 2 éve folyamatosan biztosított, vagy felsőoktatási intézmény tanulója.

A kamattámogatott hitel tekintetében lényeges a fenti rendelet szerinti feltételek fennállása, amennyiben a támogatott személyek valamelyike a kölcsönszerződés megszüntetését kezdeményezi saját magára vonatkozóan, tehát szeretne kilépni a kötelemből. Ennek megfelelően, amennyiben nem a kilépni szándékozó személyére (hanem a másik igénylőre) vonatkozóan teljesült a CSOK igénylésekor a rendelet 31.§ (1) és (2) bekezdésében foglalt feltétel, akkor a kölcsönszerződés módosítását követően a támogatott személyeket visszafizetési kötelezettség nem terheli, és a kötelemben maradó támogatott személy az otthonteremtési kamattámogatásra a kölcsönszerződés módosítását követően is jogosult marad. 

Nem ilyen könnyű a helyzet azonban akkor, amikor épp az a támogatott szeretne kilépni a kötelemből, akinek személyére vonatkozóan teljesültek a feltételek a CSOK igénylésekor. Ebben az esetben ugyanis bár a támogatott személyeket visszafizetési kötelezettség nem terheli, azonban a kötelemben maradó támogatott személy az otthonteremtési kamattámogatásra a kölcsönszerződés módosítását követően már nem jogosult. Kivétel ez alól, ha a kötelemben maradó személy tudja igazolni saját személyére is a feltételek fennállását a kölcsönszerződés módosítását megelőzően, mivel ebben az esetben a kamattámogatásra való jogosultság továbbra is fennmaradhat.

Kiskönyvtár az áfáról sorozat két új kötete + Vacsora-kódex

áfa kiskönyvtár

- Számlakiállítás és elektronikus számlázás a gyakorlatban

- Különös adózási módok az áfa rendszerében és a

- Vacsora-kódex

Rendelje meg most >>

Azonban a rendelet meghatároz még egy lényeges kötelezettséget, amelyet a kölcsönszerződés megszüntetése előtt szükséges megfontolni. Ugyanis amennyiben valamelyik támogatott személy kilép a kötelemből és ezáltal a kölcsönszerződés módosítására kerül sor, abban az esetben lényeges kérdés, hogy a támogatott személyek a módosítás időpontjáig bezárólag teljesítették- e a rendelet 23. és 26. §- ában foglalt kötelezettségeiket. Ennek megfelelően például, ha a CSOK folyósításától kezdődően még nem telt el 10 év, akkor számítani kell arra, hogy a támogatott személyeket a támogatás igénybevételétől esedékes - a rendelet szerinti kamatfizetési kötelezettséggel növelt - visszafizetési kötelezettség terheli és a kötelemben maradó adós az otthonteremtési kamattámogatásra ezt követően már nem lesz jogosult. Ugyanis a rendelet rögzíti, hogy új lakás építése esetén a támogatott személy és azon gyermek, akire tekintettel a családi otthonteremtési kedvezmény folyósításra került, a családi otthonteremtési kedvezmény utolsó részfolyósítását követően 10 évig életvitelszerűen az új lakásban kell, hogy lakjon.

Szintén vissza kell fizetni a Ptk. szerinti késedelmi kamattal növelt összegű kamattámogatást abban az esetben, amennyiben az adóhatóság vizsgálata során megállapítja, hogy a támogatott személyek jogosulatlanul vették igénybe a kamattámogatást, illetve akkor is, ha szabálytalanul, azaz nem kell gondossággal jártak el az igénybevétel során.

                                   

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Hozzászólások

Hozzászóláshoz lépjen be felhasználói nevével és jelszavával, vagy regisztráljon!

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • kutatás

    Nem kell szjat-t fizetniük a tudományos kutatóknak augusztustól Romániában.

  • napraforgó

    Az egyszerűsített foglalkoztatás jelenlegi szabályainak áttekintése különösen időszerű nyáron, a mezőgazdasági és turisztikai idénymunkák tömeges megjelenésével. 

  • foci eb

    A 2016 évi LXVI. (saláta) törvény körüli izgatottság közepette a Magyar Közlöny 84. és 87. számaiban csendesen megbújt két rendelkezés, melyek módosítják a látvány-csapatsport támogatásával kapcsolatos 107/2011. (VI. 30.) Korm. rendelet szövegét.

  • munkaerokolcsonzes

    A híradásokból gyakran kaphatunk tájékoztatást a munkaerő-kölcsönző társaságok szigorú adóhatósági ellenőrzéséről, a fiktív munkaerő-kölcsönzés miatt nyakon csípett elkövetőkről és a zár alá vett vagyontárgyakról, melyek között nagy értékű ingatlanok, autók és egyéb járművek is szép számmal megtalálhatóak. Érdemes azonban figyelemmel lenni arra is, hogy a munkaerő-kölcsönzéssel kapcsolatos adóellenőrzés számos esetben kapcsolódó vizsgálat keretében a munkaerő-kölcsönzést igénybevevő cégekre is kiterjedhet, vagy éppen ellenkezőleg: egy igénybevevő társaságnál lezajlott ellenőrzés tapasztalataiból kiindulva sikerül lebuktatni a fiktív szolgáltatást nyújtó ”munkaerő-kölcsönzőt”. Hogyan érintheti egy ilyen ellenőrzés az igénybevevő adópozícióját? Mostani cikkünkben ennek a témának jártunk utána. 

  • pénz

    A 2016. június 15-én megjelent 2016. évi LXVI. törvény számos, az személyi jövedelem (szja) adónemen belül az adómentes juttatásokat érintő változást vezet be.