A legjobban keresők nyertek az adóreformmal – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A személyi jövedelemadó rendszer 2010 és 2013 között lezajlott magyarországi átalakítása összességében évi 444 milliárd forinttal vetette vissza az állami bevételeket – derül ki egy friss kutatásból. Ezen adókiesés háromnegyede a két legmagasabb jövedelmi tizedhez tartozó gyermektelen állampolgárok nettó jövedelmét növelte. Az InfoTandem heti infografikája.


Jóllehet a három vagy több gyermeket nevelők 63 százaléka az adóreform nyertesének számít, az alsó hat jövedelmi tizedhez tartozó sokgyerekes adózók adókötelezettsége érdemben nem csökkent – ez az egyik végkövetkeztetése Virovácz Péter tudományos kutató és Tóth G. Csaba, a Debreceni Egyetem PhD-hallgatója által végzett vizsgálatnak. A Pénzügyi Szemle 2013/4. számában publikált tanulmány a 2011-es jövedelemadó-bevallásokat tartalmazó adatbázisra építve arra kereste a választ, hogy az egykulcsos adóreformként emlegetett átalakítás – amelynek az adókulcsok összevonása és mérséklése mellett a szuperbruttósítás és az adójóváírás eltörlése, továbbá a családi adókedvezmény kiterjesztése is része volt – miként változtatta meg egyes társadalmi csoportok adóterhelését.

Az úgynevezett statikus jellegű mikroszimulációs elemzés során a kutatók az adóköteles bruttó jövedelmek alapján jövedelmi tizedeket képeztek. Ha ezeket jellemezni szeretnénk, akkor például azt mondhatjuk, hogy az első három csoportba tartozóknak nem volt az év egészében főállású munkahelyük, a negyedik tized tagjai minimálbért vittek haza, az átlagbért kapók pedig a nyolcadik tizedben helyezkedtek el. Nyilván a legjobban keresők a legfelső dekádokba tartoztak.

A vizsgálatokból az rajzolódott ki, hogy a változások hatására az alsó hét jövedelmi tized adóterhelése összesen 134 milliárd forinttal emelkedett, a nyolcadiké némiképp mérséklődött, a kilencediké 72 milliárddal enyhült, míg a legmagasabb jövedelműek adója 501 milliárd forinttal zsugorodott. Mindezek nyomán a legtöbbet kereső tized hozzájárulása az összes adóbevételhez 61 százalékról 42 százalékra apadt; a kilencedik dekádnál ez a ráta gyakorlatilag nem változott, ám a kevesebbet keresők befizetése a közös kasszába arányaiban lényegesen megnőtt. Ez annyit tesz például, hogy a minimálbér környékén keresők éves adója 58 ezer forintról átlagosan 126 ezerre ugrott, miközben az átlagbér környékén keresőké 312 ezerről 299 ezer forintra enyhült.

A kutatók az adózókat három csoportra bontották a szerint, hogy a nyertesek közé tartoznak (idei adójuk a 2010-esnél legalább ezer forinttal kisebb), a vesztesek táborát erősítik (adójuk emelkedett), illetve ebből a szempontból semlegesnek tekinthetők (az adóváltozás nagysága nem érte el az ezer forintot). E dimenzió mentén vizsgálódva az tűnik ki, hogy az alsó négy jövedelmi tizedben a nyertesek aránya 20 százalék körül mozog, és ez a ráta a következő négy dekádnál sem sokkal magasabb. Látványos áttörés a két felső jövedelmi tizednél mutatkozik, amelyeknél a nyertesek aránya 90 százalék fölé ugrik. Az adóbevallást benyújtó, adóköteles jövedelemmel rendelkező magánszemélyeket együtt vizsgálva, az 1,7 milliónyi nyertes évi átlagban 364 ezer forint adócsökkenésnek örülhetett, a 2,5 milliónyi vesztes adója átlagosan 75 ezer forinttal nőtt, és 132 ezren tartoztak a semlegesek közé.

Az alsó nyolc jövedelmi tized mindegyikében legalább 70 százalék a vesztesek aránya, míg a legtöbbet keresőknél fordított a helyzet. A két legmagasabb jövedelmi tizedbe tartozó gyermektelenek adója 330 milliárd forinttal csökkent, azaz az adóreform teljes költségvetési költségének 74 százaléka az ő nettó keresetüket növelte. Másfelől, noha a három vagy több gyermeket nevelők számára a reform összesen 67 milliárd forint adócsökkenést biztosított, az összeg 92 százaléka a legfelső két jövedelmi dekád nettó keresetét növelte, az alsó hat jövedelmi tizedbe tartozó nagycsaládosok adója pedig összességében nem változott.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.