A NAV támogató eljárása

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény „Az adózók ellenőrzésre történő kiválasztása” című fejezetében – konkrétan az új 90/A. és 90/B.§-ban, - 2017-től sok újrafogalmazás, módosítás, és a támogató eljárás szabályozása jelent meg.

Ha az adóhatóság a kockázatelemzés során a rendelkezésére álló adatok alapján az adózó vonatkozásában kockázatot tár fel, más hatóságoktól a kockázatelemzés alatt álló adózóval kapcsolatban adatokat kérhet, amelyeket az adott adózóra vonatkozó további kockázatelemzési tevékenységéhez felhasználhat. (Amennyiben az adóhatóság az adózót ellenőrzésre nem választja ki, úgy a kockázatelemzés lezárását követően az e bekezdés alapján beszerzett adatokat haladéktalanul törli.)

A feltárt kockázat megszüntetése érdekében az adóhatóság

  • a) támogató eljárást indít, vagy
  • b) az adózót kiválasztja ellenőrzésre, 
  • c) illetve bűncselekmény megelőzése, az adott bűncselekmény felderítése, folytatásának megakadályozása érdekében tájékoztatja a NAV nyomozó hatóságát.

Az adóhatóság a támogató eljárás keretében

  • a) az adózót felhívja önellenőrzésre, illetve
  • b) kapcsolatfelvételt kezdeményez az adózóval, amelynek célja a feltárt hibák, hiányosságok orvoslása az adóhatóság szakmai támogatásával.

A támogató eljárásban való részvétel önkéntes. Az eljárás keretében rendezett jogsértések miatt szankcionálásnak nincs helye.

A támogató eljárást az adóhatóság jegyzőkönyvvel zárja le. A jegyzőkönyvben fel kell tüntetni a kockázatelemzési eljárásban feltárt hibákat, hiányosságokat, az azok orvoslása érdekében tett intézkedéseket és a támogató eljárás eredményességét vagy eredménytelenségét.

A támogató eljárás eredménytelensége esetén az adóhatóság elrendelheti az adózó ellenőrzését.

Az adóhatóság az adózót - önellenőrzésre történő felhívás útján - önellenőrzés elvégzésére hívhatja fel, ha az adózó bevallásának adatai és az állami adó- és vámhatóság rendelkezésére álló adatok alapján az adózó terhére mutatkozó eltérést állapít meg.

ADÓ-kódex 2017 csomagok

ADÓ-TB-SZÁMVITEL 2017 csomag >>
ADÓ-TB-SZÁMVITEL 2017 + ÁHT >>
Adótörvények 2017 csomag >>
Adótörvények 2017 + ÁHT >>

 

Figyeljünk fel arra a tényre, hogy 2017 előtt az önellenőrzésre való felszólítás csak a vállalkozói tevékenységet nem folytató magánszemély adózóra vonatkozott – a 91/B.§-ban, - de 2017-től ezt kiterjesztették minden adózóra!

Az önellenőrzésre való felhívásnak az adózó nem köteles eleget tenni. Az önellenőrzés elmulasztása esetén mulasztási bírság kiszabásának nincs helye. 

Az adózóval szembeni ellenőrzés az önellenőrzési felhívás közlésétől számított 30 nap elteltéig nem kezdhető meg, a felhívásban megjelölt adónem és időszak tekintetében.

Az elektronikus vagy postai úton megküldött önellenőrzési felhívás tartalmazza

  • a) az adózó nevét, lakcímét, adóazonosító jelét,
  • b) az önellenőrzési felhívással érintett időszakot és az adónem megjelölését,
  • c) vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek esetében a havi adó- és járulékbevallásra, valamint adatszolgáltatásra kötelezettek bevallása, illetve adatszolgáltatása alapján számított adó alapját, az adót, a visszatérítendő adót, a befizetendő adót, valamint az adatok alapjául szolgáló, az adóhatóság nyilvántartásában szereplő adatokat, továbbá az eltérés összegét.

Tehát a támogató eljárás lényege, hogy a NAV nem ellenőriz, nem szankciónál, hanem önellenőrzést javasol, és ha szükséges, közvetlen szakmai támogatást nyújt a hibák, hiányosságok kiküszöbölése érdekében.

Ha szükséges, akkor a közvetlen, szakmai segítségnyújtás érdekében felveszi a kapcsolatot a kockázatelemzésen átesett adózóval. Ez gyakorlatilag - a jövőbeni szabályos működés elősegítése érdekében - egy az ügyfélre specializált személyes adószakmai tanácsadás annak érdekében, hogy az adóhivatali segítségnyújtás a már feltárt hibát kijavíthassák és a bevallással lezárt, korábbi időszak hibáinak javítását, hiányosságainak pótlását is rendezzék.

A támogató eljárásban való részvétel ugyan önkéntes, de úgy néz ki, hogy mindenkinek érdemes kihasználnia, hiszen az eljárás keretében rendezett jogsértések miatt semmilyen szankciót nem szabhat ki a NAV.

Az adóhatóság a támogató eljárást az adózó által javítható hibák esetében indíthatja meg.

A hibák nagy része valószínűleg hatékonyabban korrigálható az adóhatóság és az adózó együttműködésének eredményeként. 

Az adóellenőrzés megindítására csak akkor kerülhet sor, ha a hibák az adózó által nem javíthatók, vagy nem vállalja az adózó az önellenőrzést, illetve a támogató eljárás eredménytelennek bizonyul.

  • Értesítő a rovat cikkeiről
Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • foci eb

    Változatlan formában további hat éven keresztül működhet a társaságiadókedvezmény-rendszer (tao), Brüsszelben pénteken engedélyezték a folytatást - jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.

  • persely

    Több mint félmillió, önkéntes pénztárba befizető magánszemélynek is érdemes kihasználnia a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szolgáltatását, mert a bevallási tervezet ezt az adatot is tartalmazza - mondta Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára pénteken.

  • pénz

    Várhatóan áprilisban kapják meg a megemelt fizetést az állami cégeknél dolgozók, januárig visszamenőleg - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára sajtótájékoztatón pénteken, Budapesten.

  • üzletember futóverseny

    Erősödhet a kkv-k piaci pozíciója, a vállalkozások negyede véli úgy, hogy egy éven belül javulhat versenyhelyzete – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi adataiból. Az élénkülésre nagy szükség van, hiszen a Világgazdasági Fórum versenyképességi rangsorában épphogy benne vagyunk a középmezőnyben, míg az Európai Unió tagállamai közül a sereghajtók táborát erősítjük.

  • könyvelő

    A NAV informatikai háttérfejlesztéseinek legjelentősebb és leglátványosabb eredménye az online pénztárgépek és az EKAER-rendszer bevezetése. Az adóellenőrzések területén bekövetkezett paradigmaváltás következtében az adó- és vámhatóságok már messze tovább képesek látni az adatok egyszerű begyűjtésénél és a múltban történt gazdasági események feltárásánál.