A NAV támogató eljárása

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény „Az adózók ellenőrzésre történő kiválasztása” című fejezetében – konkrétan az új 90/A. és 90/B.§-ban, - 2017-től sok újrafogalmazás, módosítás, és a támogató eljárás szabályozása jelent meg.

Ha az adóhatóság a kockázatelemzés során a rendelkezésére álló adatok alapján az adózó vonatkozásában kockázatot tár fel, más hatóságoktól a kockázatelemzés alatt álló adózóval kapcsolatban adatokat kérhet, amelyeket az adott adózóra vonatkozó további kockázatelemzési tevékenységéhez felhasználhat. (Amennyiben az adóhatóság az adózót ellenőrzésre nem választja ki, úgy a kockázatelemzés lezárását követően az e bekezdés alapján beszerzett adatokat haladéktalanul törli.)

A feltárt kockázat megszüntetése érdekében az adóhatóság

  • a) támogató eljárást indít, vagy
  • b) az adózót kiválasztja ellenőrzésre, 
  • c) illetve bűncselekmény megelőzése, az adott bűncselekmény felderítése, folytatásának megakadályozása érdekében tájékoztatja a NAV nyomozó hatóságát.

Az adóhatóság a támogató eljárás keretében

  • a) az adózót felhívja önellenőrzésre, illetve
  • b) kapcsolatfelvételt kezdeményez az adózóval, amelynek célja a feltárt hibák, hiányosságok orvoslása az adóhatóság szakmai támogatásával.

A támogató eljárásban való részvétel önkéntes. Az eljárás keretében rendezett jogsértések miatt szankcionálásnak nincs helye.

A támogató eljárást az adóhatóság jegyzőkönyvvel zárja le. A jegyzőkönyvben fel kell tüntetni a kockázatelemzési eljárásban feltárt hibákat, hiányosságokat, az azok orvoslása érdekében tett intézkedéseket és a támogató eljárás eredményességét vagy eredménytelenségét.

A támogató eljárás eredménytelensége esetén az adóhatóság elrendelheti az adózó ellenőrzését.

Az adóhatóság az adózót - önellenőrzésre történő felhívás útján - önellenőrzés elvégzésére hívhatja fel, ha az adózó bevallásának adatai és az állami adó- és vámhatóság rendelkezésére álló adatok alapján az adózó terhére mutatkozó eltérést állapít meg.

 

Figyeljünk fel arra a tényre, hogy 2017 előtt az önellenőrzésre való felszólítás csak a vállalkozói tevékenységet nem folytató magánszemély adózóra vonatkozott – a 91/B.§-ban, - de 2017-től ezt kiterjesztették minden adózóra!

Az önellenőrzésre való felhívásnak az adózó nem köteles eleget tenni. Az önellenőrzés elmulasztása esetén mulasztási bírság kiszabásának nincs helye. 

Az adózóval szembeni ellenőrzés az önellenőrzési felhívás közlésétől számított 30 nap elteltéig nem kezdhető meg, a felhívásban megjelölt adónem és időszak tekintetében.

Az elektronikus vagy postai úton megküldött önellenőrzési felhívás tartalmazza

  • a) az adózó nevét, lakcímét, adóazonosító jelét,
  • b) az önellenőrzési felhívással érintett időszakot és az adónem megjelölését,
  • c) vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek esetében a havi adó- és járulékbevallásra, valamint adatszolgáltatásra kötelezettek bevallása, illetve adatszolgáltatása alapján számított adó alapját, az adót, a visszatérítendő adót, a befizetendő adót, valamint az adatok alapjául szolgáló, az adóhatóság nyilvántartásában szereplő adatokat, továbbá az eltérés összegét.

Tehát a támogató eljárás lényege, hogy a NAV nem ellenőriz, nem szankciónál, hanem önellenőrzést javasol, és ha szükséges, közvetlen szakmai támogatást nyújt a hibák, hiányosságok kiküszöbölése érdekében.

Ha szükséges, akkor a közvetlen, szakmai segítségnyújtás érdekében felveszi a kapcsolatot a kockázatelemzésen átesett adózóval. Ez gyakorlatilag - a jövőbeni szabályos működés elősegítése érdekében - egy az ügyfélre specializált személyes adószakmai tanácsadás annak érdekében, hogy az adóhivatali segítségnyújtás a már feltárt hibát kijavíthassák és a bevallással lezárt, korábbi időszak hibáinak javítását, hiányosságainak pótlását is rendezzék.

A támogató eljárásban való részvétel ugyan önkéntes, de úgy néz ki, hogy mindenkinek érdemes kihasználnia, hiszen az eljárás keretében rendezett jogsértések miatt semmilyen szankciót nem szabhat ki a NAV.

Az adóhatóság a támogató eljárást az adózó által javítható hibák esetében indíthatja meg.

A hibák nagy része valószínűleg hatékonyabban korrigálható az adóhatóság és az adózó együttműködésének eredményeként. 

Az adóellenőrzés megindítására csak akkor kerülhet sor, ha a hibák az adózó által nem javíthatók, vagy nem vállalja az adózó az önellenőrzést, illetve a támogató eljárás eredménytelennek bizonyul.

  • Értesítő a rovat cikkeiről
Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • nyíl

    Optimizmus jellemzi a magánkézben lévő közepes méretű vállalkozásokat világszerte, a többségük a főbb eredménymutatók javulását várja idén – derül ki a Deloitte Private globális kutatásából. A felmérésben szereplő cégek mintegy kétharmada a bevételben és a profitban is növekedést vár, közel felük ugyanakkor a saját iparágában áttörést jelentő technológia, vagy piaci szereplő megjelenésével számol a következő 2-3 évben.

  • máv dolgozó vasutas

    A MÁV Zrt. és a vasutas érdekképviseletek által 2017-ben kötött, a tulajdonos Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által jóváhagyott, három évre szóló bérmegállapodás 2018-ra átlagosan 12 százalékos bérfejlesztést határozott meg. Az idei bérfejlesztés munkaköri kategóriánkénti konkrét megvalósításáról a munkáltató és az érdekképviseletek – konszenzus alapján – az alábbiak szerint állapodtak meg.

  • utazás, kiküldetés

    Számos adóelőny érhető el azáltal, ha valaki átkerül egy másik ország adóztatási köre alá. Bár az, hogy egy magánszemély hol rendelkezik illetőséggel, nem választás kérdése, a személyes körülmények gondos megtervezésével alakítható, hogy valaki hol adózik. Ez pedig mindenkit érint, aki rövidebb-hosszabb ideig külföldön vállal munkát – véli a Jalsovszky Ügyvédi Iroda.

  • forint_pénz

    Tavaly novemberben a bruttó átlagkereset 13,0 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A múlt év első tizenegy hónapjában a bruttó és a nettó keresetek azonos mértékben, 12,8 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához viszonyítva - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

  • naptár

    Januárban számos adminisztrációs határidőt kell betartania mind a munkavállalóknak, mind a munkaadóknak a bérszámfejtéshez kapcsolódóan. Alább összegezzük milyen nyilatkozatok szükségesek ahhoz, hogy a januári bérek kifizetésekor már érvényesíteni lehessen a munkavállaló fizetésében a megfelelő adókedvezményeket, beállítani a cafeteria juttatásokat és indul a 2017. évi adóelszámolás, a munkaadó a munkavállaló részére kiállítja az igazolásokat.