A román utat követjük az adópolitikában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Míg a régió egyes országaiban a válság hatására a jövedelemadókat csökkenték, a fogalmi típusú adókat növelték, más országok éppen ezzel ellentétes stratégiát választottak – derül ki a Mazars legfrissebb, a közép-kelet európai országok adózási jellemzőit bemutató kiadványából. A magyar különadókat több ország másolta le, és a  nagyvállalatok adóelkerülésének visszaszorításában jók vagyunk – derült ki a tanácsadó cég sajtóbeszélgetésén.


A gazdasági válságra különböző adópolitikai válaszokat adtak régiónk országai, Magyarország annak a megközelítésnek a mintapéldája, amely az áfakulcsok emelésével és a jövedelemadók csökkentésével igyekezett válaszolni a kihívásokra – fejtegették a Mazars szakértői a kiadványt bemutató sajtórendezvényen. 

A magyarhoz hasonló adópolitikát valósít meg Románia is, ahol a felső áfakulcsot 24 százalékosra emelték, ám a társasági adó kulcsa és az szja-kulcs egységesen 16 százalékos.

Más országok viszont, mint például a korábban egykulcsos adót bevezető Szlovákia a forgalmi típusú adók helyett a jövedelemadókat növelte, bevezette  újra a progresszív adózást a személyi jövedelemadónál,  25 százalékos felső kulccsal, s megemelte a társasági adót is 19 százalékról 23-ra. Ausztriára is a magasabb jövedelemadó-, s alacsonyabb áfakulcsok a jellemzők, legalábbis a régiós átlaghoz képest: a magánszemélyek jövedelemadója  progresszív, a felső kulcs 50 százalékos, a társasági adó 25 százalékos. Az áfa 20 százalékos, egy százalékponttal  a régiós átlag alatt van. Zsugorodó gazdaságban bizonytalan bármely adópolitikai stratégia sikere –  mondta nem téve le a garast egyik irányzat mellett sem Szmicsek Sándor, a Mazars partnere a sajtóbeszélgetésen, hangsúlyozva, hogy a gazdaságpolitika  kiszámíthatósága, a bizalom többet nyomhat a latban egy-egy befektetési döntésnél, mint egy akár még oly vonzó adórendszer.  Fölhívta a figyelmet arra is: az adóváltoztatásoknál a költségvetési hatásokra is oda kell figyelni.  A hazai egykulcsos szja bevezetése – hasonlóan az azt több évvel megelőző áfacsökkentéshez – lyukat ütött a költségvetésen, amelyet azután csak nagy nehézségek árán lehetett befoltozni – emlékeztetett a szakértő.

A Mazars szakemberei szerint még mindig magasak Magyarországon a bérterhek régiós összevetésben is:  ezer eurós nettó havi jövedelmet vizsgálva hazánkban a legmagasabb a teljes  bérköltség.  Igaz, ez a szám nincs kiigazítva az szja kedvezményekkel. Továbbá ehhez a régió átlaga alatti bruttó minimálbér társul.

Emellett Magyarországon  a térségben is nagyon alacsonynak számít a társasági adókulcs:  az alsó, 10 százalékos kulcsnál kisebbet csak Montenegró alkalmaz a térségben.

A Mazars szakértői beszéltek a magyarországi válságadókról is, amelyek mintha mintául szolgálnának a régióban más országokban is. Romániában különadókkal sújtották az energiaszektort, Szlovákiában is egyes ágazatokat sújtottak különadóval, de csak azon vállalatoknál, amelyek várható éves profitja meghaladja a 3 millió eurót.

Szmicsek kiemelte a  BASE – Base Erosion and Profit Shifting –, népszerűbben szólva a nagyvállalatok adóelkerülésének a jelenségét. Magyarországon – mint Csizmadia Heléna adóigazgató és Szmicsek Sándor az Adó Online kérdésre kifejtette – régiós összevetésben jól áll a BASE elleni küzdelemben, a helytelen, illetve adóelkerülő szándékú transzferárazás visszaszorításában. A szakértők szerint a magyar szabályozás jó irányban halad, egyszerűsödik, mindemellett az adóellenőrök nem pusztán a transzferárazások piaci értékét, hanem annak valós gazdasági értelmét is ellenőrzik.

Különösnek tűnhet, hogy az alacsony magyar társasági adókulcsok mellett is szükséges a szigorú ellenőrzés, de – mint a szakértők az Adó Online kérdésére elmondták – több oka is lehet annak, hogy az anyacég igyekszik a magyar leánycég jövedelmét máshol kimutatni. Akár  például az anyacég a könyvelésében csökkenteni akarja a veszteséget, esetleg a küldő ország adóhatóságának elvárásainak igyekszik inkább megfelelni, vagy éppen a magyar viszonyokkal szembeni bizalmatlanság érhető abban is tetten, hogy inkább egy másik országban venné ki a vállalat a profitot.

Magyarország azonban a transzferárazás szabályozásának területen versenyelőnyben van a szakértők szerint régió többi országához képest, évekkel korábban kezdett a magyar adóhatóság komolyan foglalkozni a témával, mint a többiek – emelték ki a pozitív adópolitikai elemet a szakértők.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.