A telekadó szabályai a mezőgazdaságban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mentes a telekadó alól a ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt álló terület – a Kúria eseti döntése.


A tényállás

A felperes 2005 óta tulajdonosa egy 1 hektárt el nem érő, kivett, beépítetlen területű, árok művelési ágú ingatlannak.

Az illetékes körjegyzőség a felperesnél az ötéves elévülési időn belül 284 680 Ft adóhiányt állapított meg a 2007–2011 közötti időszakban, ezért 2012-ben őt telekadó megfizetésére kötelezte. A 2012-től kezdődő időszakra pedig 103 520 Ft telekadó megfizetését írta elő. Az első fokú határozat ellen benyújtott fellebbezést az alperes elutasította, azzal, hogy a 2012. évi telekadó-fizetési kötelezettségre vonatkozó rendelkezést meg semmisítette.

A közigazgatási határozat felülvizsgálata

A törvényszék az alperes határozatát az első fokú határozatra is kiterjedően hatályon kívül helyezte és az első fokú adóhatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte.

A törvényszék álláspontja szerint a felperes adókötelezettsége megszűnt a tényleges mezőgazdasági művelés megkezdése évének utolsó napján [1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 20. § (2) bekezdés a) pont alapján]. Ennek megállapítása során figyelembe vette, hogy a felperes a Htv. azon rendelkezéseinek, amelyek a belterületi földrészlet, illetve a telek fogalmát határozza meg azért nem tudott eleget tenni, mivel az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény (a továbbiakban: Inytv.) végrehajtására kiadott 109/1999. (XII. 29.) FVM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) szerint az 1 hektár alatti területet mezőgazdasági művelés alatti területként az ingatlan-nyilvántartásba nem jegyzik be. Azt az eljárás során az alperes is elismerte, a felperes pedig bizonyította, hogy a perbeli ingatlan ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt álló terület. Mindezek alapján a törvényszék a felperes belterületi ingatlanjáról megállapította, hogy az ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt állt.

Az új eljárás lefolytatásánál, annak elbírálásához, hogy a felperesnek telekadó-fizetési kötelezettsége fennáll-e, illetve, hogy mely időszakra vonatkozóan áll fenn, az eljáró hatóságnak figyelembe kell vennie, hogy a felperes tulajdonában lévő telek mezőgazdasági terület és meg kell állapítania, hogy mely időpontban folytat a felperes akár erdőgazdálkodási, akár mezőgazdasági tevékenységet e területen.

A felülvizsgálati indítvány tartalma

Az alperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a felperes keresetének elutasítását kérte. Álláspontja szerint belterületi földrészlet, illetve telek az épülettel be nem épített földterület, ide nem értve az ingatlan-nyilvántartásban művelési ág szerint aranykorona értékkel nyilvántartott és ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt álló belterületi telket.

A csatolt tulajdoni lap alapján az alperes szerint egyértelműen megállapítható, hogy a megadóztatott ingatlan kivett, beépítetlen belterület, árok. Mivel az ingatlan nem művelési ágban, nem aranykorona értékkel nyilvántartott terület (bár ténylegesen valóban mezőgazdasági művelés alatt áll), ezért a Htv. által előírt három együttes feltételből csak az egyik állapítható meg, így a telek a telekadó hatálya alá tartozik. Ezen túlmenően a telekadót szabályozó önkormányzati rendelet a mentességek felsorolásánál csak a törvényben meghatározottakat említi, kedvezményben pedig kizárólag azt részesíti, aki bejelentett állandó lakcímmel rendelkezik. A felperes ilyennel nem rendelkezett. A 2012-től hatályos szabályok szerint pedig azért nem érvényesíthető a mentesség, mivel a megadóztatott terület vállalkozás céljára szolgál, az adómentesség meg csak arra a beépítetlen belterületi földrészletre vonatkozik, amelynek tulajdonosa azt nem vállalkozás céljára használja.

Mivel a 2012-es évre nem volt bizonyítható, hogy a felperes vállalkozási tevékenységet folytatott, ezért a megyei Kormányhivatal saját hatáskörben módosította korábbi határozatát, viszont a korábbi évekre vonatkozó megállapításokat továbbra is törvényesek tartotta az alperes, hiszen álláspontja szerint nem elegendő a tényleges mezőgazdasági művelés az adókötelezettség megszűnéséhez.

A Kúria megállapításai

Az eljárás fő kérdése a Kúria álláspontja szerint, hogy a ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt álló, de az ingatlan-nyilvántartásba ekként azért be nem jegyzett terület, mert az Inytv. és a Vhr. ezt az 1 hektár alatti területeknél nem teszi lehetővé, belterületi földrészletnek, illetve teleknek minősíthető-e. Az önkormányzati rendeletekben szabályozott adókötelezettség az önkormányzat illetékességi területén lévő beépítetlen belterületi földrészlethez, telekhez kapcsolódik a Htv. szabályai alapján.

A terület ugyanis bár ténylegesen mezőgazdasági művelés alatt áll, az ingatlan-nyilvántartásban művelésből kivett beépítetlen területként, árokként van nyilvántartva, mivel a terület nagysága nem éri el az 1 hektárt, és az Inytv. szerint [23. § (3) bekezdés] az ilyen földrészletet művelés alól kivett területként kell nyilvántartani. Mindezek alapján nem tartotta a Kúria ésszerűtlen jogszabály-értelmezésnek, hogy mivel az Inytv. és a Vhr. szerint az ingatlan-nyilvántartásban művelés alól kivett területként kell nyilvántartani az 1 hektárt meg nem haladó belterületi földterületet, ezért a tényleges hasznosítást veszi alapul. Álláspontja szerint ugyanis a telekadó tárgyaként meghatározott beépítetlen belterületi földrészlet, illetve telek fogalma alóli kivétel súlypontja nem az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzés, hiszen nyilvánvalóan nem lehetett jogalkotói cél az 1 hektárt meg nem haladó mezőgazdasági művelés alatt álló terület adótárgyként való meghatározása úgy, hogy közben az 1 hektárt meghaladó ugyanilyen terület nem esik adókötelezettség alá. A Kúria ennek a logikának a megerősítését látta abban a korrekciós jogalkotásban, amely 2014. január 1-jétől a Htv mentességei közé felveszi az ingatlan-nyilvántartásban művelés alól kivett területként nyilvántartott, 1 hektárt meg nem haladó nagyságú földterületet, ha tényleges mezőgazdasági művelés alatt áll.

Számvitel nagy kézikönyve csomag

A csomagban lévő kiadványok:

1. A számvitel nagy kézikönyve 2014
2. Kiskönyv az új Polgári Törvénykönyvről gazdasági szakembereknek
3. Adó határidőnapló

Most három kiadványt kap egy áráért! Bővebb információ és megrendelés itt!

Kiegészítésként jegyezte meg a Kúria, hogy aggályos az önkormányzat azon rendelkezése, miszerint a bejelentett állandó lakcímmel rendelkező helyi lakosok részére az adó évi mértéke kisebb, mint az ilyennel nem rendelkezőké. A felhívott 55/2008. (IV. 24.) AB határozat szerint ugyanis nincs lehetőségük az önkormányzatoknak arra, hogy „a településen életvitelszerűen élő állandó lakosoknak a nem állandó lakosokhoz képest végzett esetleges helyi többlettevékenységét értékeljék. Az ilyen mérlegelés ugyanis teljesen független lenne a vagyoni adó kivetésének céljától és az adó tárgyától is.” De mivel ennek vizsgálata nem képezte az ügy tárgyát, részletesebben nem vizsgálta a Kúria.

Mindezek alapján a Kúria hatályában fenntartotta a törvényszék ítéletét.

Az ismertetett döntés (Kúria, Kfv. VI. 35 812/2012/8.) a Közigazgatási-Gazdasági Döntvénytár  2014/5. számában jelent meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.