A települési adó gyakorlata


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az önkormányzat az illetékességi területén rendelettel olyan települési adót, települési adókat vezethet be, amelyet vagy amelyeket más törvény nem tilt. Az önkormányzat települési adót bármely adótárgyra megállapíthat, feltéve, hogy arra nem terjed ki más törvényben szabályozott közteher hatálya. A települési adónak nem lehet alanya az állam, önkormányzat, szervezet, továbbá – e minőségére tekintettel – a vállalkozó.


A települési adók nem a helyi adóról szóló törvény alapján működnek. A helyi adókról részletes szabályok vannak az 1990. évi C. törvényben (adóalapra, adónemekre vonatkozóan), míg a települési adóknál csak tájékoztatási szabályt ír elő a Htv. 

Ha a bevezetett települési adóval kapcsolatban vannak olyan eljárási kérdések, amelyeket az adózás rendjéről szóló törvény nem szabályoz, akkor helyi rendeleti szabályozásra van szükség. Az adómértékre, adómentességre, adókedvezményre, adóalapra vonatkozó szabályokat és az eljárási szabályokat adórendeletben állapítja meg az önkormányzat. Az önkormányzat dönti el azt is, hogy kivetéssel vagy önadózással állapítják-e meg az adót. Amennyiben egy új települési adó kerül bevezetésre, akkor az erről szóló rendeletet legalább 30 nappal előbb ki kell hirdetni. 

A települési adó bevezetésére nem előírás, hogy azt csak év elejétől lehet bevezetni. Tehát a rendelet az év során bármikor kihirdethető.

A települési adóból származó bevétel az azt megállapító önkormányzat bevétele, amelyet fejlesztési célra és a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó szociális ellátások finanszírozására használhat fel.

Az önkormányzatok ezekre a feladatokra igyekeznek pénzügyi forrást szerezni a települési adó bevezetésével. 

Például az egyik kerületi önkormányzat Budapesten települési adót vezetett be a kerületben új lakóházat (lakóépületet) létesítő építtetőre, aki 2016. március 31-ét követően olyan építkezést valósíttat meg, amely nem felel meg a kiadott főépítészi vélemény szerint az Építési Szabályzat vonatkozó előírásainak.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>

A lakóház felépítését követő év első napjától annak a tulajdonosnak kell megfizetnie a településkép-védelmi adót, akinek az esetében a ténylegesen megvalósított építkezés – a kiadott főépítészi vélemény szerint – nem felel meg a kerületi építési szabályzatnak.

Az adó mértéke az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységenként 500.000 Ft/év.

Azoknak az adóalanyoknak, akik a főépítészi vélemény szerint a szabályzatnak megfelelő építési beruházást terveztek és valósítottak meg, nem keletkezik adófizetési kötelezettségük. 

Egy másik budapesti kerületben adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő, külterületen fekvő, az ingatlan-nyilvántartásban szántó, szőlő, gyümölcsös, kert, rét, legelő (gyep), nádas, fásított terület, halastó művelési ágban nyilvántartott földrészlet (a továbbiakban: ingatlan). Az adó alanya az a magánszemély, aki az ingatlan tulajdonosa.

Mentes az adó alól 

  • a.) az az ingatlan, amely az adóév első napján és az adóév egészében, annak teljes területére vonatkozóan tényleges mezőgazdasági művelés alatt áll és e tényt az ingatlan fekvése szerint illetékes mezőgazdasági igazgatási szerv igazolja, azzal, hogy nem minősül mezőgazdasági művelésnek, ha az ingatlanon kizárólag a gyomnövények megtelepedésének és terjedésének megakadályozására alkalmas munkát (pl. gyommentesítés, kaszálás) végeznek,
  • b.) az az ingatlan, amelynek teljes területe nem haladja meg az 50 m2-t.

Az adó alapja az ingatlan m2-ben számított területe.

A települési adó éves összege: 

  • a.) az 1000 m2-t meg nem haladó területű ingatlan esetében 300 Ft/m2,
  • b.) az 1000 m2-t meghaladó területű ingatlan esetében 320 Ft/m2.

Egy vidéki kisvárosban nagyon hasonló adót vezettek be azzal a különbséggel, hogy itt az adó alapja a földrészletnek az ingatlan-nyilvántartásban aranykoronában meghatározott értéke. Az adó éves mértéke 125,- Ft/AK.

Hozzávetőleg 25 önkormányzat vezetett már be települési adót. Egy részük megtalálható az interneten, mint ahogy az előzőek is.

Új szolgáltatásokkal bővült az Adó Online:
  • díjmentes cikk és szaklap értesítő
  • kérdés-válasz szolgáltatásunk kényelmesebb használata
  • egyedi szaklap ajánlatok

Aki az ismertetettekhez hasonló települési adó bevezetésére készül, annak célszerű elolvasnia a Kúria Köf.5035/2015/4. számú határozatát egy hasonló ügyben. Ez nem azt jelenti, hogy ne funkcionálhatna egy ilyen adó, de az 1990. évi C. törvény által előírt korlátokat figyelembe kell venni. Például a vállalkozó fogalmát.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).