Adóellenőrzés: fuvarozás és áfa-levonás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az áfa-levonás jogosságának nélkülözhetetlen tárgyi feltétele a számla megléte. Azonban a számla önmagában nem bizonyítja az abban feltüntetett gazdasági esemény megvalósulását. Amennyiben a számlázott termékértékesítésnél az ügylet tárgyát képező terméket fuvarozták az eladótól a vevőhöz, akkor a fuvarozás körülményei alapvetően befolyásolják az adólevonás jogszerűségének adóhatóság általi megítélését.


Belföldi termékértékesítés esetén az ügylet tárgyát képező termék általában közúti fuvarozás tárgyát képezi. Az adóhatóság a számlabefogadónál lefolytatott áfa-ellenőrzések során kiemelt figyelmet fordít a fuvarozás megvalósulásának vizsgálatára. Az Art. nem köti meg az adóhatóság kezét, a vizsgálat során a szabad bizonyítás elve érvényesül, azaz az adóhatóság bármely bizonyítási eszközt és módszert alkalmazhat, a tényállást szabadon, a rendelkezésére álló tények és körülmények alapján saját belátása szerint értékelheti.

Harmadik személy által végzett fuvarozás

Az adóhatóság áfa-ellenőrzések során általában bekéri a számlán feltüntetett termék fuvarozásával kapcsolatos dokumentumokat, s azok hitelességét vizsgálat tárgyává teszi. Az adóhatóság ellenőrzési gyakorlata szerint harmadik személytől származó dokumentum általában nagyobb bizonyító erővel rendelkezik, mint azok a dokumentumok, amelyek az ügyletben közvetlenül résztvevő személyektől származnak.

A díj ellenében közúti árutovábbítást végző teherjármű fuvarlevéllel vehet részt a forgalomban. A fuvarlevél kiállítására vonatkozó szabályokat a 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet tartalmazza.

A fuvarlevél mellett más dokumentumok is keletkezhetnek a fuvarozás során (pl. mérlegjegy, a termék átadására, átvételére vonatkozó egyéb irat), ezeket a fuvarlevéllel együtt a továbbiakban fuvarokmányok megnevezéssel említjük.

A fuvarokmányok akkor támasztják alá a számlában foglalt termékértékesítés tényleges megvalósulását, ha alakilag és tartalmilag hitelesek.

Alaki hitelesség alatt azt kell érteni, hogy a fuvarlevél, számviteli dokumentum szigorú számadás alá vonása megtörtént, továbbá azon teljes körűen szerepelnek fuvarozáshoz kapcsolódó adatok és Korm. rendeletben előírt adatok ( pl. indulás és érkezés helye, indulás és érkezés időpontja a fuvareszköz azonosító adatai – típus, rendszám -, a gépjárművezető neve, induló és érkező kilométeróra-állás, a fuvarozott termék megnevezése, a fuvarozott termék mennyisége ).

Tartalmi hitelesség alatt azt kell érteni, hogy a fuvarokmányokban szereplő adatok tényszerűek.

Önmagában a fuvarokmányok megléte nem bizonyítja, hogy a saját fuvarozás ténylegesen megtörtént. Amennyiben az eladó és/vagy vevő által fuvarozóként megjelölt vállalkozás a fuvarozás teljesítéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételek meglétét nem tudja igazolni, akkor az adóhatóság a fuvarokmányt nem minősíti hitelesnek.

A fuvarokmányokat nem pótolja az eladó és/vagy vevő által fuvarozóként megjelölt vállalkozásnak a fuvardíjról kiállított számlája.

Mit ellenőriz a hatóság?

A fuvarokmányok alapján az ellenőrzés elvileg be tudja azonosítani a fuvarozásnál használt gépjárművet, a fuvarozást végző vállalkozást, a fuvarozás megkezdésének és befejezésének helyét, a gépjárművezetőt, valamint a fuvarozás egyéb körülményeit.

Az ellenőrzés meghallgatja a termék fuvarozását szervező és elvégző vállalkozás képviselőjét, esetleg a fuvarozás során személyes közreműködő személyeket [gépjárművezető(k), járműkísérő(k), rakodó(k)] is.

RODIN őszi adókonferenciák

Az említett személyek meghallgatásának az a célja, hogy az ellenőrzés feltárja a fuvarozás összes körülményét, többek között a következőket:

  • ténylegesen mely vállalkozás végezte el a termék fuvarozását;
  • konkrétan hol és mikor történt meg a termék átvétele a fuvarozás megkezdésének céljából;
  • személy szerint kitől történt meg a termék átvétele;
  • a termék átvétele során milyen dokumentumok (pl. mérlegjegy) készültek; azokat ki, mikor és milyen módon állította ki;
  • hogyan, milyen eszközökkel és kik által történt meg a termék felrakodása;
  • a fuvarozás megszakítására sor került-e; ha igen, akkor hány alkalommal és milyen ok(ok)ból; a gépjármű ennek során hol került tárolásra; a megszakítás(ok) és ismételt megkezdés(ek) konkrétan mikor és hol történt(ek);
  • a fuvarozás befejezésekor konkrétan hol és mikor történt meg a termék átadása;
  • személy szerint kinek történt meg a termék átadása;
  • hogyan, milyen eszközökkel és kik által történt meg a termék lerakodása;
  • a termék átadása során milyen dokumentumok (pl. mérlegjegy) készültek; azokat ki, mikor és milyen módon állította ki;
  • milyen útvonalon és körülmények között (pl. autópályán, főútvonalon) valósult meg a termék szállítása;
  • a vállalkozás tudja-e bizonyítani a fuvarokmányon feltüntetett gépjárművel, gépjárművekkel való rendelkezés tényét (tulajdonjog vagy használati jog igazolása);
  • a fuvarokmányon megjelölt gépjármű(vek) milyen műszaki paraméterekkel rendelkezett;
  • a vállalkozás által megjelölt gépjárművek műszaki kapacitása alapján a fuvarokmányon feltüntetett fuvarozási tevékenységet el lehetett-e végezni;
  • a vállalkozás rendelkezik-e a fuvarozást rögzítő technikai eszközökkel (tachográf), azokat be tudja-e mutatni;
  • a vállalkozás tevékenységi körei között a fuvarozási tevékenység szerepel-e;
  • a vállalkozás rendelkezik-e a fuvarozási tevékenység folytatására jogosító hatósági engedéllyel;
  • amennyiben a termék fuvarozásához útvonalengedélyre volt szükség a termék szállításával kapcsolatban, akkor ezzel rendelkezett-e a vállalkozás (ha igen, akkor az útvonal-engedély bemutatását fogja kérni az ellenőrzés);
  • ki(k) volt(ak) a gépjárművezető(k), járműkísérő(k), rakodó(k); a szóban forgó személyek elismerik-e a munkavégzés tényét;
  • a gépjárművezető az adott gépjármű-típus vezetésére jogosító jogosítvánnyal rendelkezett-e;
  • a gépjárművezető(k), járműkísérő(k), rakodó(k) foglalkoztatását és munkavégzését alátámasztó iratokkal a vállalkozás rendelkezik-e;
  • a termék fuvarozásához használt gépjármű tekintetében az üzemanyag beszerzés, autópálya vagy más közút használatára jogosító díj megfizetését igazoló számlával a vállalkozás rendelkezik-e.

Eladó vagy vevő általi fuvarozás

A termék fuvarozását nemcsak harmadik személy, hanem az eladó vagy a vevő is végezhette. Az ellenőrzés ebben az esetben is a harmadik személy által elvégzett fuvarozás esetében említett körülményeket tisztázza.
Az eladó/vevő alapvetően menetlevéllel igazolhatja a termékek elfuvarozásának tényét, így annak hiányában más személytől utólag nem szerezhető be. Az eladó/vevő a termék szállítását saját tulajdonú vagy bérelt fuvareszközzel végezheti el, így annak hiányában a fuvarozás tényleges megvalósulása nem bizonyított.

Amennyiben a fuvarozás nem saját tulajdonú, hanem bérelt gépjárművel történt, akkor bizonyítania kell a bérlet tényét. Ez elsősorban a bérleti szerződéssel, a bérleti díjról kiállított számlával lehetséges.
Bérelt gépjárművel történő fuvarozás esetén javasolt a fuvarozásnál használt gépjármű rendszámának feltüntetése az értékesítésről kibocsátott számlán. Ugyanis ennek alapján – az előzőekben leírtak szerint – utólagosan beazonosítható a bérbeadó személye, még abban az esetben is, ha az eladó nem rendelkezik a bérleti szerződéssel, a bérleti díjról kiállított számlával, így az ellenőrzés során esetleg a bérbeadót sem tudná megnevezni.

Az adóhatóság által hivatalból feltárható körülmények

Saját tulajdonú fuvareszköz esetén a fuvarozó/eladó/vevő elvileg rendelkezik azokkal a dokumentumokkal (adásvételi szerződés, számla), amelyek bizonyítják, hogy a fuvarozás időpontjában a fuvarozáshoz szükséges gépjárművel rendelkezett.

Amennyiben a fuvarozó/eladó/vevő az adóhatósági ellenőrzés időpontjában valamely okok folytán nem tudja bemutatni a fuvarozásnál használt gépjármű tulajdonjogát igazoló dokumentumokat, s azokat pótlólag sem tudja beszerezni, akkor bizonyítási indítvány keretében kérheti az adóhatóságtól az eladó által megjelölt gépjárműre vonatkozó, hatósági nyilvántartásban szereplő adatokat szerezze be.

A foglalkoztatással kapcsolatos iratok (munkaszerződés, munkaköri leírás, jogosítvány) alátámasztják a fuvarozásban közreműködő személyek munkavégzésének lehetőségét. Amennyiben ezekkel bármely okok folytán a fuvarozó/eladó/vevő nem rendelkezik, akkor az adóhatóság rendelkezésére áll az adott személlyel kapcsolatban beküldött adatszolgáltatás, feltéve, hogy annak benyújtására sor került.

A fuvarozás megvalósulásának igazolásánál felhasználható egyéb dokumentumok

A fuvarokmányokon túl egyéb dokumentumok is felhasználhatók a fuvarozás megtörtének valószínűsítésére, de önmagunkban nem bírnak bizonyító erővel, csak más bizonyítékokkal együtt, illetve azok kiegészítéseként vehetők figyelembe, a saját fuvarozást közvetett módon igazolják.

E körbe sorolható az üzemanyag vásárlására, az úthasználati díjak megfizetésére vonatkozó bizonylatok, a fuvarozás közbeni útmegszakításokkal összefüggő bizonylatok (pihenőhely, szálláshely, parkolási lehetőség igénybevételét igazoló számlák), a fuvarozás folyamán esetleg bekövetkezett káresemény, baleset, vagy bármely más okból kifolyólag a gépjárművön elvégzett javításokat igazoló bizonylatok.

A fuvarozásban közreműködő személyek munkavégzésének a bizonyítására alkalmas lehet az a dokumentum is, amely a fuvarozó/eladó/vevő az adott személy(eke)t felkéri/utasítja ezen feladat elvégzésére, valamint a munkavégzéssel kapcsolatos kifizetéseket, költségeket (pl. költségtérítés, szállásdíj) igazoló iratok.

A fuvarozás körülményeinek tisztázatlanságából fakadó következmények

Az adóhatóság ellenőrzési gyakorlata szerint, ha a termék fuvarozása nem állapítható meg a számlakibocsátó és a számlabefogadó között, akkor ez a körülmény azt bizonyítja, hogy a számlában feltüntetett termékek értékesítése nem a számlakibocsátó és a számlabefogadó között jött létre.

Ha az adóhatóság által meghallgatott személyek a fuvarozás körülményeivel kapcsolatban érdemi információkat nem, vagy csak részben képesek közölni, akkor az adóhatóság valószínűleg azt az álláspontot fogja képviselni, hogy a fuvarokmányokon szereplő áruk eredete, megléte és tulajdonjoga nem tekinthető tisztázottnak.

A számlakibocsátó által kiállított számlák nem minősíthetők hitelesnek, mivel a fuvarozás körülményeivel kapcsolatban feltárt tényállás nem támasztotta alá, hogy a számlakibocsátó rendelkezett a számlán feltüntetett termékek tulajdonjogával.

Elfelejtette?
Semmi sincs veszve!

Ősszel is indítunk Mérlegképes képzést! Naptárért kattintson >>>


Kapcsolódó cikkek

2024. március 18.

Még mindig sokan nem rendelkeznek adójuk 1+1 százalékáról

Március 15. után elérhetőek lesznek az előkészített adóbevallások. Felajánljuk az adónk 1+1%-át, vagy veszni hagyjuk? Az 1+1%-on túl mennyit és hogyan adományozunk évközben? A nők vagy a férfiak adományoznak inkább?

2024. március 18.

NAV-Figyelő, 11. hét: Elérhetők a 2023-as bevallás-tervezetek

A NAV közzétett az előző évekhez hasonlóan egy gyakori kérdések kiadványt az SZJA-bevallásokról, melyekben a magánszemélyek segítséget kaphatnak arról, hogy miként kell kitölteni a bevallást, valamint, hogy egyes jövedelmek miként adóznak.

2024. március 18.

Niveus: Házon belüli flottakezelővel spórolhatnak adót a cégek

A személyautók beszerzéséhez kapcsolódó áfa visszaigénylése az általános szabályok szerint tilos, így sok vállalkozás esetében merül fel az a kérdés, hogy érdemesebb-e inkább operatív lízing vagy tartós bérlet keretében beszerezni a céges autókat. Ezzel megnyílik az áfa legalább részleges levonásának lehetősége, ami azonban értelemszerűen azzal jár, hogy a lízingbe, bérletbe adó vállalkozás működésének, profitjának költségét is ki kell fizetnie a vállalkozásnak. Nehezebb gazdasági helyzetben erre lehet megoldás, ha a cégcsoporton belül alakítanak ki egy erre szakosodott flottakezelő vállalkozást – hívta fel a figyelmet a Niveus Consulting Group.