Adófelajánlásból párttámogatás: nem jött be


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olaszországban a jövedelemadó 2 ezrelékét pártnak lehet fölajánlani, de ez szinte senkit nem érdekel.


Kudarcot vallott Olaszországban a politikai pártok adófelajánlásokkal való támogatása; kevesebb mint 17 ezer olasz ajánlotta fel jövedelemadója két ezrelékét a pártoknak.

Az olasz pártok költségvetési finanszírozásának rendszerét az Enrico Letta vezette kormány 2014 februárjában módosította. Ennek értelmében 2017-re teljesen megszűnik az államkasszából történő támogatásuk, akkortól csak tagdíjból és magánadományokból tarthatják fenn magukat.

Tavalytól az adófizetők jövedelemadójuk két ezrelékével is segíthetik a pártokat. A 2014-es adatok szerint azonban a kísérlet kudarcba fulladt, csak 16 ezer 518 olasz adófizető élt ezzel a lehetőséggel – írta a Corriere della Sera című napilap. A felajánlott végösszeg is csekély lett: 325 ezer euró (több mint 97 millió forint). A pártokat támogató adófizetők többsége, több mint tízezren a kormányon levő Demokrata Pártnak (PD) ajánlottak fel összesen mintegy 200 ezer eurót. A második az Északi Liga lett, amelyet kevesebb mint 2000 adófizető támogatott. A harmadik a Baloldal Környezet Szabadság (Sel) párt, valamivel több mint 1500 támogatóval. A negyedik pedig a Hajrá Olaszország (FI), Silvio Berlusconi pártja 829 adófizetőtől kapott pénzt.

Elemzők szerint az olaszok nem akarják elárulni, melyik párttal szimpatizálnak, főleg nem az adóbevallásukban. Idén májustól az olaszok fizetős sms-üzenettel is finanszírozhatják a pártokat.

A pártok az utóbbi húsz év alatt mintegy 2,7 milliárd eurónak megfelelő összeget kaptak a költségvetésből a parlamenti, helyhatósági és az európai parlamenti választások költségeinek fedezésére. Ennek nagy része azonban nem kampánykiadásokra ment el, hanem a pártkasszákban maradt.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.

2024. április 24.

Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban

Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.