Alapítványok elektronikus nyilvántartása

A 2010. évi XVI. törvény megteremti az alapítványok korszerű, átlátható, elektronikus és közhiteles nyilvántartását és gyors nyilvántartásba vételi eljárását. A törvény 2011. január 1-jén fog hatályba lépni.

Az alapítványok nyilvántartásának informatikai üzemeltetését az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatala végzi. A Nyilvántartás adatait a nyilvántartásba vételről döntést hozó bíróság szolgáltatja elektronikus úton a Hivatal számára.

Az alapítvány nyilvántartásba vétel iránti kérelmét benyújtó személy dönthet arról, hogy a nyilvántartásba vétel iránti kérelmet, valamint a kérelem mellékleteiként benyújtott okiratok mindegyikét egységesen papír alapon vagy elektronikus úton nyújtja be. Elektronikusan benyújtott kérelem esetén a bíróság elektronikus úton közli a határozatait.

A nyilvántartásba vétel iránti kérelem elektronikus benyújtása esetén a kérelmezőnek elektronikus formanyomtatványt kell kitöltenie, melynek mellékletét képezik a külön törvényben meghatározott okiratokról készített elektronikus másolatok.

A papír alapú, de elektronikus másolatként benyújtott okiratok papír alapú, eredeti példányát a benyújtó személy megőrzi. A bíróság az adószám, illetve statisztikai számjel megállapításához szükséges adatokat a nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedése megállapításának napján továbbítja az állami adóhatósághoz, illetve a Központi Statisztikai Hivatalhoz. E szervek ugyanezen a napon a létrehozott adószámról, illetve a statisztikai számjelről tájékoztatást küldenek a bíróság részére.

Az alapítvány nyilvántartásba kötelezően bejegyzendő és a nyilvántartásba bejegyzendő technikai és egyéb adatai nyilvánosak. A Hivatal biztosítja, hogy honlapján a Nyilvántartást bárki ingyenesen elérje, és az alapítvány neve, nyilvántartási száma, célja, valamint célja szerinti besorolás alapján keresést végezzen.

A Hivatal biztosítja, hogy keresést a központi elektronikus szolgáltató rendszeren, valamint a társadalmi és civil kapcsolatok fejlesztéséért felelős miniszter által működtetett Civil Információs Portálon is lehessen kezdeményezni.

A központi elektronikus szolgáltató rendszeren kezdeményezett keresés esetén a külön jogszabályban meghatározott adatokról - illetékfizetés és költségtérítés nélkül - elektronikus kivonat kérhető a keresést végző személy tárhelyére.

A törvény hatálybalépésétől számított két éven belül valamennyi alapítványnak be kell jelentenie törvényes képviselőjének természetes személyazonosító adatait. E bejelentés elmulasztása esetén - amennyiben e határidő lejártát követően a bíróság felhívására harminc napon belül a szükséges adatokat nem jelentik be - törvényességi felügyeleti eljárásnak van helye.

Hozzászólások

Hozzászóláshoz lépjen be felhasználói nevével és jelszavával, vagy regisztráljon!

Újdonságok

  • költségvetés

    Kicsit jobban él az átlag magyar, lesz internetadó, enyhül a tranzakciós illeték, és komoly pluszpénzt kaphatnak a revizorok, ha teljesítik a bevételi tervet – ez derül ki a 2015-ös költségvetési törvényjavaslatból, amelyet csütörtökön nyújtott be a kormány az Országgyűlésnek. A büdzsé nyertese első ránézésre a Miniszterelnökség és a rendőrség.

  • Varga Mihály

    A foglalkoztatottság 1,3 százalékos bővülésével számol a jövő évi büdzsében a kormány – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.

  • pénztárgép

    A Magyar Pénztárgép Szövetség tartható határidők kiszabását kéri a kormánytól, amikor a gazdaság más szektoraiban is bevezetik az online kasszákat - közölte a frissen megalakult szakmai szervezet.

  • reklám

    Nagyon komoly adminisztrációs terhet jelent a reklámadó azoknak is, akik végül nem fizetnek adót – derült ki a BrandFestival Special Edition rendezvényén. Egyre jobban tudni viszont, mi minősül közzétételnek.

  • cukor

    A szegedi könyvelő házaspárt és körét több mint 1 milliárdos áfacsalással gyanúsítják.

Ajánló

Szaklap ajánló

Bejelentkezés

bejelentkezés
Elfelejtett jelszó