Az eho jövő évi változása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jelenleg ötféle kulcsból álló rendszer 2017-től kétkulcsossá (14 és 27) válik. Kiket érintenek a változások s miképp – e témát járjuk körbe cikkünkben.


Az egészségügyi hozzájárulás, – mint adójellegű befizetés – célja:

  • az egészségügyi szolgáltatásokra szolidaritási elv alapján jogosultak ellátásai pénzügyi fedezetének biztosítása,
  • az arányos közteherviselés elvének érvényesítése, és
  • a külön törvényben meghatározott egészségügyi szolgáltatások finanszírozásához szükséges források kiegészítése.

Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/12741. számú törvényjavaslat tartalmazza az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény módosítását is.

A várható változás legjelentősebb hatását az adózásra, a 2017-től megszűnő törvényhelyek jelentik, melyek a következők:

3. § (6) bekezdése,

3/A. §,

4. § (4) bekezdése.

A jelenleg ötféle kulcsból (6 százalék, 14 százalék, 15 százalék, 20 százalék, 27 százalék) álló rendszerben kell keresgetnünk a különböző jövedelemfajták eho-ját. Ez a rendszer 2017-től kétkulcsossá (14 és 27) válik. Nevezhetjük egyszerűsítésnek a változásokat, de a 27%-os kulcs továbbra is irreálisan magas.

Mit jelent ez számunkra?

A 3.§ (6) bekezdése 2016. december 31-ig arról rendelkezik, hogy a személyi jövedelemadóról szóló törvény 70. § (4) bekezdés második mondata szerinti egyes meghatározott juttatás utáni 27 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás összegét az adóévet követő év május hónapjának kötelezettségeként kell bevallani és megfizetni, azzal, hogy a fizetési kötelezettséget csökkenti az ugyanazon alap (Szja tv. 70. § (4) bekezdés második mondata) után számított, a (4) bekezdés alapján megállapított egészségügyi hozzájárulás.

Erre a törlésre azért van szükség jövő évtől, mert megváltozik a cafetéria rendszere, vagyis az egyes meghatározott juttatások fogalmát is átfogalmazták és a kifizető adóalapja 1,18-szorosa a juttatás értékének.

A 3/A.§ jelenleg a 6%-os egészségügyi hozzájárulásról és a különböző kamatjövedelmek adómentességéről rendelkezik.

A törvényjavaslat 2017-től megszünteti a kamatjövedelmeket és a tartós befektetési számlák (TBSZ) lekötési hozamát terhelő 6 százalékos, egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséget.

Az eho törvény 4.§ (4) bekezdése jelenleg kimondja, hogy a fizető-vendéglátó tevékenységet folytató magánszemély által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás a tételes átalányadó 20 százaléka, ha e tevékenység alapján a magánszemély nem minősül a Tbj. törvény szerinti egyéni vállalkozónak.

A törvényhely megszüntetésével 2017-től megszűnik a fizető-vendéglátó tevékenységet végző magánszemélyek egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettsége.

Az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény 11.§-ának (8) bekezdése 2017-től azért került átírásra, mert az új rendelkezések értelmében az adóhatóság által készítendő adóbevallás tervezet bevezetése miatt az egészségügyi hozzájárulás bevallásának és befizetésének szabályait tartalmazó megfogalmazást módosítani kellett.

Az eho törvény 4.§-ának (1) bekezdése szerint 2017-től az átalányadózó mezőgazdasági kistermelő által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás az átalányban megállapított jövedelmének 14 százaléka.

A 3. bekezdésben foglalt szabály szerint 2017-től a tételes költségelszámolást választó, egyszerűsített bevallási nyilatkozatot benyújtó őstermelő által fizetendő százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás a bevétel 5 százalékának a 14 százaléka.

Tehát az eddigi mérték mindkét esetben 1%-kal csökken jövőre.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.

2024. április 18.

Kapcsolt vállalkozások közötti ingyenes juttatások a társasági adóban

Az ellenérték nélkül adott támogatások, juttatások, térítés nélkül átadott (pénz)eszközök vonatkozásában a Tao-törvény különbséget tesz atekintetben, hogy az ingyenes átadás adománynak minősül-e, és ha nem, a támogató oldaláról vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek tekinthető-e. Elmerülünk a részletekben.

2024. április 17.

Digitalizálódó adózás Afrikában

Számos érdekességet tartogatnak számunkra is az afrikai országok áfarendszerei. Amennyiben összességében nézzük a folyamatokat, kijelenthetjük: Afrika digitalizálódik.