Hiányosságokat talált a NAV-nál a számvevőszék


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A külföldi jövedelmek és a kamatadó ellenőrzése nem volt a jogszabályoknak megfelelő a számvevők szerint.


 A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) személyi jövedelemadó beszedésével kapcsolatos tevékenysége szabályozott és szabályszerű, a kettős adóztatás és a kamatadó beszedésének ellenőrzése során azonban hiányosságokat tárt fel az Államai Számvevőszék (ÁSZ) – közölte az állami ellenőrző szervezet csütörtökön a honlapján.

A személyi jövedelemadó bevallási és visszaigénylési rendszert utoljára 2004-ben ellenőrizte átfogóan a számvevőszék, de a kamatjövedelmek utáni adóból származó bevételek beszedése érdekében tett adóhatósági intézkedéseket, és a kettős adóztatás elkerülését célzó nemzetközi egyezmények figyelembevételét most először értékelte az ÁSZ.

Az adóhatóságnak a személyi jövedelemadóval kapcsolatos tevékenységét a 2012-től 2015 első fél éve között eltelt időszakban ellenőrizte az ÁSZ. Megállapította, hogy a belső szabályozó eszközeit a NAV a jogszabályokkal, valamint a belső irányítási és jogalkalmazást segítő eljárásokkal összhangban alakította ki. A NAV összes működési folyamatára kiterjedő egységes belső kontrollrendszer, valamint az annak részét képező ellenőrzési nyomvonal kialakítása és hatályba helyezése – az ÁSZ korábbi ellenőrzésének hasznosulásaként – a 2014. év utolsó negyedévében megtörtént – nyugtázták a számvevők.

Az ÁSZ azonban azt is feltárta, hogy a kettős adóztatás elkerülésével kapcsolatos adóhatósági feladatait az ellenőrzési tevékenység hiányosságai miatt nem a személyi jövedelemadóról szóló törvényben, illetve a vonatkozó nemzetközi egyezményekben foglalt előírásoknak megfelelően látta el a NAV. A vizsgált, 2012 és 2015 első fél éve közötti időszakban az adóellenőrzések több mint felénél nem volt megállapítható, hogy az adóhatóság ellenőrizte-e a bevallásban szerepeltetett, kettős adóztatást kizáró egyezmények hatálya alá tartozó külföldi jövedelmeket, és előfordult az is, hogy a NAV nem hatályos nemzetközi egyezményt alkalmazta.

A 2014-ben a bevallott összes jövedelem 0,1 százaléka volt külföldi jövedelem, amely magában foglalta a kettős adóztatást kizáró egyezmények hatálya alá tartozó jövedelmeket is.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>

Az ÁSZ szerint a kamatadóra vonatkozó NAV-ellenőrzések a 2010-2014. közötti időszakban nem feleltek meg teljes mértékben az adózás rendjéről szóló törvényben foglalt előírásoknak. Az adóalap és a bevallott adó megállapításának helyességén túl a kamatadó kifizetőknél 2014-ben végzett adóhatósági ellenőrzések nem vizsgálták az adózó által a könyvek, nyilvántartások vezetéséhez és a bizonylatok feldolgozásához alkalmazott szoftvereket, informatikai rendszereket. A kifizetőknél (pénzügyi szolgáltatók) a kamatjövedelem utáni személyi jövedelemadó kiszámítása, levonása, bevallása és megfizetése összességében szabályszerűen történt, azonban az informatikai rendszerek biztonságával kapcsolatos hiányosságok miatt fennállt a kamatadó-számítások és adatok hibás kezelésének kockázata. A kifizetők által a 2014-ben megállapított és bevallott kamatjövedelmek utáni személyi jövedelemadó 40,8 milliárd forintos összege a személyi jövedelemadóból származó költségvetési bevétel mintegy 2,6 százalékát tette ki.

Jelentésében az ÁSZ a NAV vezetőjének és az ellenőrzött pénzügyi szolgáltatóknak (kifizetőknek), így a Magyar Külkereskedelmi Bank Zrt. és a Magyar Posta Életbiztosító Zrt. elnök vezérigazgatójának, valamint a Magyar Posta Befektetési Zrt. vezérigazgatójának fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük – derült ki a számvevőszék közleményéből.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.