Hogy fizetnek iparűzési adót a katások?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A katások számára némi változást hozott a helyi adókról szóló törvény 2014-től hatályos változása, melyet a bevallás kitöltése során figyelembe kell venni. Ezzel együtt a katások továbbra is háromféle módon határozhatják meg az iparűzési adó alapját.


Nem változott azonban az a szabály, hogy a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény hatálya alá tartozó katások az iparűzési adó elszámolásának háromféle módja közül választhatnak. Ezek a következők:

• Az általános szabályok szerinti adóalap megállapítás.

• A nettó árbevétel 80%-ában történő adóalap-megállapítás.

• Tételes adóalap szerinti adózás (ennek választása esetén a székhely illetve a helyi adókról szóló törvény szerinti telephelyre vonatkozóan is a teljes adóévre 2,5-2,5 M Ft az adóalap).

Az általános szabály szerint az árbevételből levonva az anyagköltséget, az eladott áruk beszerzési értékét, és a közvetített szolgáltatások értékét, megkapjuk az adóalapot és ennek alapján kell kiszámolni a 2%-os iparűzési adót. (Nem mindenhol ennyi, mert az önkormányzat kevesebbet is megállapíthat.)

Az első esetben jelentősen sérül a kata bevételi nyilvántartásának egyszerűsége, mivel ennél a módszernél nyilván kell tartani a költségszámlákat is, hiszen ezekből lehet megállapítani a felsorolt levonható költségeket, amivel csökkenteni lehet az árbevételt. Arról már nem is beszélek, hogy akinek nagy volumenű költsége van, nem valószínű, hogy a katát választja, mert ezek a költségtényezők tolják felfelé az árbevételt is és pillanatok alatt elérhető a 40%-os tételes adó is.

A második módszer azoknak lehet kedvező, akiknek az árbevétele kevesebb, mint 3.125.000 Ft, mert ennek a 80%-a 2.500.000 Ft, (vagy kevesebb) és a tételes iparűzési adó választásánál ez az adó alapja. Tehát a fizetendő adó ennél a határértéknél lesz mindkét módszernél 50.000 Ft, de ha kisebb az árbevétel, akkor a 80%-os adóalap is kisebb lesz.

A számvitel nagy kézikönyve 2015 + 57 számviteli eset megoldása

  • érdekes számviteli példák
  • jogszabály alkalmazási tippek
  • döntési alternatívák
  • könyvelési lépések
  • ábrák és táblázatok

A népszerű szakkönyv áráért most az 57 számviteli eset megoldása című könyvet is megkapja!

Rendelje meg most a két könyvet egy áráért! >>

Ha valakinek például az éves árbevétele csak 2.500.000 Ft, akkor a második módszert célszerű választania, mert az éves árbevételének 80%-a után kell megfizetnie az iparűzési adót, mely 2%-kal számítva 40.000 Ft szemben a tételes adó 50.000 forintos összegével.

A harmadik módszert tételesnek nevezték el, melynek lényege a székhelyenként, telephelyenként diktált összegű (2.500.000 forint) az adóalap.

Amikor ezt a módszert bevezették, akkor ott követték el a törvényalkotók a hibát, hogy nem lehetett megváltoztatni, pedig az árbevétel is évről évre változik.

2014-től viszont lehetőség van arra, hogy a KATA adóalanyok évente, a KATA alanyiság kezdő napjától számított 15 napon belül vagy az adóév január 15-éig döntsenek arról, hogy a helyi iparűzési adó vonatkozásában a tételes adóalap szerinti megállapítási módot választják-e. Az adóalap-megállapítás tételes módjának választását a vállalkozó – az önkormányzati adóhatóság által rendszeresített – bejelentkezési, bejelentési, bevallási nyomtatványon, a kisadózó vállalkozások tételes adójának hatálya alá tartozás kezdő napjától számított 15 napon belül, vagy január 15-ig jelenti be az önkormányzati adóhatósághoz. A vállalkozó ezen döntése a teljes adóévre vonatkozik, s utoljára abban az adóévben érvényes, amelyben bejelenti, hogy az adó alapját nem a harmadik módszer szerint kívánja megállapítani. A bejelentkezési, bejelentési, bevallási nyomtatvány végrehajtható okiratnak minősül.

2014-től bővült azon esetek köre, amikor utólag van lehetősége az iparűzési adót tételes adóalap szerint megállapító KATA-alanyoknak az adóévi adójukat bevallani:

• Többletfizetés az adóköteles napok csökkenése miatt.

• Statisztikai foglalkoztatotti létszámnövekedés miatt.

• Ideiglenes tevékenység végzése után megfizetett napi átalányadó, költségként, ráfordításként elszámolt e-útdíj levonása miatt.

• Önkormányzati rendelet alapján adóalap-mentesség, adókedvezmény érvényesítése miatt.

Fontos kihangsúlyozni, hogy 2014-től a KATA-adóalanyok számára az előző okok miatt kedvezőbb, alacsonyabb összegű helyi iparűzési adó érvényesítése kizárólag bevallás benyújtása mellett lehetséges, melynek határideje a főszabálytól eltérően a tárgyévet követő január 15-e. (A tételes adót fizetőknek egyébként nem lenne bevallási kötelezettsége.)

Különös adózási módok az áfa rendszerében

Kiskönyvtár az áfáról címet viselő sorozatunk 5. kötete a különös adózási módok elméleti szabályanyagának a magyarázatán túl konkrét példák bemutatásával segíti az adózók mindennapos hatékony jogalkalmazását.

További információ és megrendelés >>

A KATÁSOK által követendő eljárási szabályok bonyolult megfogalmazásban és nem összeszedett módon kerültek a helyi adókról szóló törvénybe. Valószínűleg a sok kérdés miatt került sor a fővárosban egy figyelemfelhívás közzétételére, mely szerint

• ha 2014. évben tételes adóalap szerint adózott és 2014. december 31-ig változás-bejelentésében nem tett nyilatkozatot arról, hogy ezt 2015-től megszünteti, akkor 2014. évre iparűzési adóbevallási kötelezettsége nincs.

• ha 2014. évben tételes adóalap szerint adózott és 2014. december 31-ig változás-bejelentésében úgy nyilatkozott, hogy 2015. évtől az iparűzési adóalapját nem tételes adóalap szerint kívánja megállapítani, akkor 2014. évre iparűzési adóbevallási kötelezettsége nincs.

• ha KATA-alanyként 2015. január 15-ig változás-bejelentésében úgy nyilatkozott, hogy 2015.01.01-jétől tételes adóalap szerint fizeti meg az iparűzési adót, akkor 2014. évre iparűzési adóbevallást kell adnia.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.