Így vehet vagy építhet új ingatlant


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jogszabály csak 2019. december 31- ig engedi alkalmazni az 5 százalékos adómértéket, ezt követően hatályát veszti a rendelkezés. Addig azonban a kedvezményt nem csak az új lakást vásárlók, hanem az építkezők is igénybe vehetik.


A 2006/112/EK tanácsi irányelv értelmében a tagállamok kedvezményes adómértéket alkalmazhatnak a szociálpolitika keretében biztosított lakásra, lakásépítésre.

Ennek kapcsán az elmúlt év végén, december 15- én fogadta el a Parlament azt a törvényjavaslatot, amely sok változást hoz már idén is az ingatlan piacon. Aki eddig új lakás építésében, vagy akár vásárlásban gondolkodott, mostantól nyugodtabban vághat bele álmai megvalósításába, mert jelentős segítséget kap hozzá.

Csökkenő áfateher

Az elfogadott javaslat előírja, hogy a szociálpolitikai célú új lakóingatlanok értékesítésére a 2016. január 1-jén vagy azt követően teljesített ügyletek esetén 5%-os kedvezményes adómértéket kell alkalmazni, a jelenlegi jóval magasabb 27%- os áfa helyett. Azonban ez a kedvezmény nem örökéletű, ugyanis a jogszabály csak 2019. december 31- ig engedi alkalmazni az 5 %- os adómértéket, ezt követően hatályát veszti a rendelkezése. Addig azonban a kedvezményt nem csak az új lakást vásárlók, hanem az építkezők is igénybe vehetik, utóbbiak a különbözet visszaigénylésével, amelyhez azonban minden számlának rendelkezésre kell állnia.

Az idén januárban elhangzott sajtótájékoztatón további fontos részletként közölte az EMMi azt, hogy a már folyamatban lévő építkezéseknél is igénybe vehető a visszatérítés, a számlák ebben az esetben bármeddig visszanyúlhatnak. Ehhez viszont a költségek legalább 70 százalékáról számlát kell benyújtani.

Példák az áfatörvény alkalmazásához

Jelen kiadványunk olyan gyakorlati példatár, amely az általános forgalmi adózás területén leggyakrabban felmerülő jogeseteket és azok megoldását tartalmazza.

Megrendelés >>

Fontos szempont, hogy mi tekinthető szociálpolitikai célú ingatlannak. Ezek a következők:

a.) Lakás esetén:

A többlakásos lakóingatlan esetében a 150 négyzetméter hasznos összes alapterületet meg nem haladó lakás.

b.) Családi ház esetén:

Egylakásos családi házak esetében 300 négyzetméter hasznos összes alapterületet meg nem haladó lakás.

Lényeges szempont az ingatlan újszerűsége is, amely akkor megfelelő, ha annak használatbavétele még nem történt meg, vagy a használatbavétele megtörtént, de a használatbavétel és az értékesítés között még nem telt el két év. E kategórián kívül eső ingatlanok nem számíthatnak új ingatlannak, ezáltal pedig a szociálpolitikai célnak megfelelő kedvezményes adómértékű értékesítéstől is egyértelműen elesnek.

Megszűnik az engedélyezési eljárás

Az elfogadott javaslat egyéb könnyítést is tartalmaz az építkezőknek, amelyhez már nem kell a fenti szociális célú feltételeknek sem eleget tenni. Bevezettek egy egyszerű bejelentési rendszert, amely következtében idén már nem kell építési engedélyezési eljárást indítani a legfeljebb 300 négyzetnéter hasznos összes alapterületű új lakóépület vonatkozásában. Tehát nem kell mást tenni, csak bejelenteni az építés tényét és 15 nappal később már meg is lehet kezdeni a munkálatokat. Ez a változtatás nagyban megkönnyíti, meggyorsítja és olcsóbbá teszi az építkezéseket, mivel a bejelentésért – tekintettel arra, hogy nem minősül közigazgatási hatósági ügynek – illetéket

és igazgatási szolgáltatási díjat sem kell fizetni. Fontos tudni azonban, hogy az épület tervezését és kivitelezését ebben az esetben is csak a jogszabályi előírásoknak megfelelően történhet, amelyet a hatóság ellenőrizhet.

Amennyiben az építkezés az egyszerű bejelentés nélkül, vagy az abban foglaltaktól eltérő módon valósul meg, akkor jogszerűtlen tevékenységnek minősül, amely bírságot von maga után.

Igen nagy segítség azonban a tervezésben, hogy a közműellátással kapcsolatos szolgáltatói nyilatkozatok kiadására 8 napos határidőt állapít meg a törvény, amely „hallgatás beleegyezés” alapon ha érdemi válasz nélkül telik el, akkor a szolgáltató hozzájárulását megadottnak kell tekintetni.

A törvényjavaslat szerint az ingatlan megépítésének tényét hatósági bizonyítvány igazolja, amelynek díjazását a rendelkezés ahhoz köti, hogy a bejelentéstől számítva hány éven belül épült fel az ingatlan. Ahogy az alábbi táblázatban jól látható, a későbbi megvalósuláshoz magasabb díjazásokat köt a törvény, amelynek célja nem más, mint hogy az építkezések ne maradjanak befejezetlenül, illetve ne húzódjanak el. A bejelentéstől számított három éven belüli megvalósulás még ingyenesen kerül igazolásra, az ezt követő befejezések azonban már növekvő díjakat követelnek. Fontos tudni azt is, hogy amennyiben azonban 10 éven belül sem épül meg az ingatlan, akkor bontási kötelezettséget állapít meg a törvény.

  A B
1.

A bejelentéstől számított
évek száma

Fizetendő igazgatási

szolgáltatási díj

2. 0-3 díjmentes
3. 3-4 200 000 forint
4. 4-5 400 000 forint
5. 5-6 600 000 forint
6. 6-7 800 000 forint
7. 7-8 1000 000 forint
8. 8-9 1 200 000 forint
9. 9-10 1 400 000 forint

Forrás: T/8196. Számú törvényjavaslat

A családi kedvezmények a fellegekben járnak

Az új családtámogatási szisztéma megjelenése előtt is közkedvelt volt a CSOK, amelyet már több mint tízezren vettek igénybe ezidáig. Azonban a tavalyi év végén történt fontos bejelentés szerint a családok otthonteremtési kedvezménye kiegészül egy olyan momentummal, amely sokkal több családhoz hozza el azt az álmot, hogy új építésű ingatlanhoz, akár családi házhoz juthasson.

A támogatási forma legjelentősebb módosítása a 3. gyermek vállalása köré rendeződik, azonban akik nem szeretnének nagy családban gondolkodni, azoknak sem kell elkeseredni, hiszen jelentősen emelkednek az első és második gyermek után kapható CSOK összegek is. Amennyiben a család új ingatlant vásárol, vagy építkezésbe fog, akkor jelentős összegre számíthat január 1- től, mivel egy gyermek esetén a jelenlegi 500.000 – 600.000 Ft közötti összeg egységesen 600.000 Ft-ra nő, két gyermek esetén pedig a jelenlegi 800.000 – 1.300.000 Ft közötti összeg egységesen 2.600.000 Ft-ra nő. Három vagy több gyermek esetén a jelenlegi 1.200.000 – 2.500.000 Ft közötti összeg egységesen 10.000.000 Ft-ra nő, ami négyszeres emelést jelent a tavalyi kedvezményhez képest. Ezzel egyidejűleg fontos változás az is, hogy három gyermeket is lehet előre vállalni, az eddigi 2 helyett, tehát akiknek még nincs gyermekük, de 10 éven belül nagy családban gondolkodnak, azok is ki tudják használni a kedvezményt teljes egészében.

Kiskönyvtár az áfáról sorozat két új kötete + Vacsora-kódex

– Számlakiállítás és elektronikus számlázás a gyakorlatban

– Különös adózási módok az áfa rendszerében és a

– Vacsora-kódex

Rendelje meg most >>

És ha ez nem lenne elég, akkor újabb 10.000.000 forintos összeg is járhat a családoknak. Az érintett háromgyermekes családok ugyanis az általuk felvett maximum 10.000.000 forint összegű lakáscélú kölcsönhöz kedvezményes állami kamattámogatást igényelhetnek, melynek révén az általuk fizetendő kamat mértéke nem haladhatja meg a 3%-ot és a kamattámogatás maximális időtartama 25 év lehet.

Mi várható?

Az új ingatlanokra kiszabott áfa jelentős mértékű csökkentése, valamint a családoknál jelentkező több millió forintok akár jelentős elmozdulással is kecsegtethetnek, hiszen ez egyrészt az árakra is közvetlen hatással lehet, valamint az építési vállalkozók számára is jobb megtérülést biztosíthat, így beindíthatja a nagyobb építkezéseket. Ugyanis az elmúlt időszakban csak a használt lakások piacán történt pozitív elmozdulás, az új lakásokra és az építkezésekre ez egyáltalán nem volt elmondható. A lakásárak ugyanakkor nem feltétlenül fognak egyből csökkenni, arra még valószínűleg várni kell, hiszen átlagosan 1-2 év közé tehető a lakások felépítése, a tervezéstől a kivitelezés befejezéséig. Azonban akárhonnan is szemléljük a kialakuló helyzetet, a nagycsaládot választók számára az, hogy áfamentesen, plusz 10 millió forinttal a zsebükben, a piaci ajánlatoknál jóval alacsonyabb 3%- os kamatú hitellel, valamint sokkal egyszerűbb és olcsóbb építési engedélyezési eljárással vághatnak bele otthonuk megteremtésébe, olyan plusz segítséget nyújt, ami nélkül sokan biztos, hogy nem tudnának egyről a kettőre jutni.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).