Jön az egységes uniós áfaszabályozás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Mazars értékelése szerint az Európai Bizottság valóban elszánta magát a hazánkban általános forgalmi adóként ismert adónem szabályozásának uniós szintű egységesítésére.


„Time to decide” – eljött a döntés pillanata, szögezi le már címében is az Európai Bizottság új, április 7-én bemutatott akcióterve, amelynek célja, hogy modernizálja a jelenlegi hozzáadott-értékadó szabályokat, olvasható a Mazars Adó Onlinehoz eljuttatott közleményében.

A rendszerhibák felszámolása révénnövelhető az adóbeszedés hatékonysága és csökkenthető az adózáshoz kapcsolódó adminisztráció. A brüsszeli vélemények szerint a határokon átnyúló kereskedelemmel kapcsolatban felmerülő csalási lehetőségek ellen hatékony fellépést jelenthet az egységes uniós héa-övezet kialakítása. (Az eredeti akcióterv itt található: COM(2016) 148 final). Jó hír, hogy a Bizottság mindezt nem a szabályozás további szigorításával, hanem a rendszer rugalmasabbá tételével kívánja elérni.

 „A 21. század kihívásaival csak egy átszabott héa-rendszer kialakítása tudja felvenni a versenyt. A cselekvési terv az első lépés abba az irányba, hogy az Unióban egységes héa-területet hozzanak létre. Az akcióterv szerint ez támogatná a tisztességesebb egységes piac kialakulását, és segítene abban, hogy a versenyképesség növelése mellett a munkahelyek száma és a beruházások értéke is növekedjen” – idézi a közleményt Szmicsek Sándort, a MAZARS adópartnerét.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>

Az Uniójelenlegi gyakorlatát egy 2006-ban elfogadott irányelv tartalmazza (2006/112/EK tanácsi irányelv). Azóta több végrehajtási rendeletet is kiadtak, a rendszer megreformálására, ésszerűsítésére.

Bár az EU-ban mindenütt létezik hozzáadottérték-adó, a héa-kulcsok meghatározása jelenleg a tagállamok hatáskörébe tartozik. Mindegyik országban van egy általános héa-mérték (minimum 15%), amely elvileg az összes értékesített árura és szolgáltatásra érvényes, és léteznek kedvezményes adókulcsok, amelyek az áruk és szolgáltatások szűk körére vonatkoznak. Egyes országok bizonyos értékesítésekre rendkívül kedvezményes (de minimum 5%-os) adómértéket alkalmazhatnak.

Az akcióterv kulcsfontosságú lépései a következőek:

●     Csökkenteni kella héa-rést, ami a különbség a fizetendő héa és az adóhatóságok által ténylegesen beszedett héa között. Javítani kell a tagállami és EU-n kívüli államokkal való együttműködést, ezáltal növelve az adóbeszedések hatékonyságát.

●     Egyszerűsödik az adminisztráció: az EU lebontja az akadályokat a Közösségen belüli elektronikus kereskedelem területén is, különösen kis- és középvállalkozások vonatkozásában. A Bizottság célja, hogy kiterjesszék a jelenlegi elektronikus és online kereskedelemmel összefüggő One Stop Shop mechanizmus alkalmazását, és emellett támogassák az induló start-up vállalkozásokat is.

●     A héa-kulcsok használata során több rugalmasságot kapnak a tagállamok a csökkentett adómértékek kivetése tekintetében; lehetővé kell tenni, hogy a tagállamok szabadon dönthessenek egy hatékony rendszer kialakításáról, mindaddig, amíg ez nem eredményez torzulásokat a rendszerben.

●     A legizgalmasabb akciópont az egységes európai héa-terület létrehozása. A javaslat alaposan megváltoztatná a Közösségen belüli termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás rendszerét, mégpedig oly módon, hogy ezeket az ügyleteket is belföldi tranzakcióként kezeli. A héa-t a származás országának szabályai szerint kellene meghatározni, de a felhasználás országának az adómértékével. Ezután a származás országa szerinti adóhatóság szedné be az adót, és továbbítaná a vélelmezett felhasználás szerinti tagállamnak.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.