Kisokos a cégautóadóról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A cégautóadó általános ismertetésén, az adómértékeken, az adó bevallásának és megfizetésének módján túl az Adó szaklap írása külön figyelmet szentel annak, miként kell a gépjárműadóból levonni a cégautóadót.


A gépjárműadó mértéke

2012-től a fizetendő cégautóadó összege a személygépkocsi kW-ban kifejezett teljesítményén és környezetvédelmi osztályba sorolásán alapul. Ez utóbbi fogalommeghatározásánál a Gjt. 18. § 29. pont első mondata visszautal a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (KöHÉM rendelet) – állapotrögzítő szabályként – 2012. augusztus 15-én hatályos 5. melléklet II. pontja szerinti környezetvédelmi osztály jelzésre.

Havi adótételek

Gépjármű hajtómotorjának teljesítménye (kW) Környezetvédelmi osztály Környezetvédelmi osztály  
0”–„4”

osztályok esetén

„6”–„10” osztályok esetén „5”; „14–15” osztályok esetén  
0–50 16 500 Ft 8 800 Ft 7 700 Ft
51-90 22 000 Ft 11 000 Ft 8800 Ft
91–120 33 000 Ft 22 000 Ft 11 000 Ft
120 felett 44 000 Ft 33 000 Ft 22 000 Ft

A táblázat alapján megállapítható, hogy a fizetendő cégautóadó havi összege annál alacsonyabb, minél kisebb teljesítményű és minél magasabb („zöldebb”) környezetvédelmi besorolású a (környezetet kevés légszennyezéssel, zajkibocsátással terhelő) személygépkocsi. Az „5-ös” környezetvédelmi osztályjelzéshez tartozó hibrid (elektromos és hagyományos belső égésű motorral ellátott) személygépkocsi a legalacsonyabb adótétellel adózik, hiszen a legkörnyezetkímélőbb gépjárművek közé tartozik.

A táblázat nem tartalmazza a „11.”, „12.”, „13.” és „16” környezetvédelmi osztályokat, tekintettel arra, hogy ezen osztályjelzésű gépjárművek nem tartoznak a cégautóadó hatálya alá, mivel nem Szja-tv. szerinti személygépkocsik.

A hivatkozott értelmező rendelkezés második mondata szerint, ha a KöHÉM rendelet szerinti osztályjelzés nem ismert, akkor azt a személygépkocsi légszennyezési, zajkibocsátási adatait, környezetvédelmi osztályát meghatározó jellemzőjét (hajtómotorjának környezetvédelmi besorolása, a személygépkocsi meghajtása) hitelt érdemlően bizonyító iratai (például: forgalmi engedély, típusbizonyítvány, hatósági okirat, szakértői szakvélemény) alapján – a KöHÉM rendelet 5. számú melléklete II. alpontjára figyelemmel – kell megállapítani. Ha ez nem lehetséges, akkor a személygépkocsi osztályjelzése: „6”.

A KöHÉM rendelet környezetvédelmi osztályai – Magyarország jogharmonizációs kötelezettsége okán – az EU jogszabályaiban foglaltakkal azonos tartalmúak, ebből pedig az következik, hogy az EU-tagállamban nyilvántartott, külföldi rendszámú személygépkocsi környezetvédelmi osztálya a külföldi hatóság által kiadott iratokból rendelkezésre állhat, és így az adófizetési kötelezettség megállapítás nem jelenthet gondot.

Ugyanakkor, ha az EU-n kívüli államban nyilvántartott személygépkocsi környezetvédelmi osztálya nem ismert, vagy azt hitelt érdemlően bizonyító iratok nem állnak rendelkezésre, akkor a „6” környezetvédelmi osztályjelzéshez tartozó adótétel alkalmazásával kell a fizetendő adó összegét megállapítani.

2014. június 24.: SZÁMVITEL A GYAKORLATBAN

Több ponton módosult a számviteli törvény, az új szabályok a 2014. évi üzleti évtől kötelezően alkalmazandók.

Szakmai képzésünk keretében felkészülhet a változásokra, megtudhatja, hogyan kell elszámolni a behajtási költségátalányt, a pénztárgépek beszerzéséhez kapott állami támogatást vagy a transzferár-korrekciót, értesülhet arról is, hogy hogyan módosultak a beszámolókészítés szabályai felszámolás és végelszámolás során.

Jöjjön el 2014. június 24-én szakmai konferenciánkra! Tegye fel kérdését szakértő előadónkank, Saxné dr. Andor Ágnesnek!

Helyszín: Wolters Kluwer Kft. Előadóterme, 1117 Budapest Prielle Kornélia u. 21-35.

Bővebb információk és jelentkezés itt

A gépjárműadó levonása a cégautóadóból

A személygépkocsi után a Gjt. II. fejezete a belföldi gépjárműadó, míg IV. fejezete a cégautóadó tényállási elemeit szabályozza.

A cégautóadó alanya és fizetésre kötelezettje – főszabályként – a személygépkocsi Közúti Járműnyilvántartás szerinti nem magánszemély tulajdonosa. Speciális adóalanyi tényállás érvényesül – többek között – a pénzügyi lízingbe/tartós bérletbe adott személygépkocsi esetén: ekkor a pénzügyi lízingbe vevő, tartós bérletbe vevő a cégautóadó alanya. Ezzel szemben a gépjárműadóban az adó alanya és fizetésre kötelezettje a Közúti Járműnyilvántartásban üzembentartóként – annak hiányában tulajdonosként – bejegyzett személy.

A Gjt. 17/F. §-a szerint a negyedévre fizetendő cégautóadóból levonható a személygépkocsi után az adóalany terhére az önkormányzati adóhatóság által megállapított gépjárműadó. Levonásra a negyedév azon hónapjaira jutó gépjárműadó esetén van lehetőség, amelyben a személygépkocsi utáni cégautóadó- és gépjárműadó-kötelezettség egyaránt fennállt, feltéve, hogy az adóalany a gépjárműadó fizetési kötelezettségének határidőben eleget tett.

Az idézett jogszabályhelyből következően az adóteher-többszöröződés – ez kétszeres lenne – elkerülése érdekében a cégautóadó alanya a megfizetett gépjárműadót levonhatja a fizetendő cégautóadójából. A levonásra kizárólag a negyedév azon hónapjaira eső gépjárműadó esetén van lehetőség, amelyben a személygépkocsi után a cégautóadó- és a gépjárműadó-kötelezettség egyaránt fennállt. A cégautóadóból való levonásnak további törvényi feltétele, hogy az adóalany a gépjárműadó-fizetési kötelezettségét határidőben teljesítse.

Azaz, ha az adóalany a gépjárműadó-fizetési kötelezettségét megállapító önkormányzati adóhatósági határozat szerinti esedékességi időpontig a gépjárműadót (az előírt összegben) nem fizetette meg, akkor a cégautóadóból történő levonásnak sem a cégautóadó bevallásában, sem utólagosan nincs (nem lehet) helye.
A késedelmesen megfizetett gépjárműadó szintén nem vonható le az esedékes cégautóadóból, illetőleg önellenőrzéssel sem helyesbíthető a cégautóadó a határidőn túl megfizetett gépjárműadóval.

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.), valamint a Gjt. 17/G. § (2) bekezdése alapján a gépjárműadó hat-hat hónapra fizetendő, a cégautóadó viszont havi adó, ezért a határidőre megfizetett gépjárműadó is csak akkor vonható le teljes egészében a cégautóadóból, ha a cégautóadót az adott időszakok (január–június, illetve július–december) minden hónapjára meg kell fizetni. Ha a cégautóadót egy-egy időszakban a hat hónapnál kevesebb hónapra kell megfizetni, akkor a határidőre megfizetett gépjárműadónak is csak e kevesebb hónapra eső hányada vonható le.

   

       

Újonnan vagy ismételten forgalomba helyezett (új/használt) személygépkocsi gépjárműadó-kötelezettsége a forgalomba helyezést követő hónap első napján keletkezik. Ekkor a gépjárműadót az önkormányzati adóhatóság határozatban állapítja meg, a gépjárműadó első részletét a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül kell megfizetni, amely nem lehet korábbi, mint az Art. szerinti (március/szeptember 15.) esedékesség. Ha az adóalany a tárgynegyedévre vonatkozó cégautóadó-bevallás napjáig – az adófizetési kötelezettséggel érintett hónapokra – a gépjárműadót adómegállapító határozat hiányában vagy a gépjárműadó-határozatban megállapított esedékesség lejárta előtt még nem fizette meg, akkor a fizetendő gépjárműadó összegével nem csökkentheti a tárgynegyedévre bevallandó és fizetendő cégautóadó összegét. Ilyenkor az adóalany – a cégautóadó-bevallás benyújtását követően – a határidőben megfizetett gépjárműadó összegét önellenőrzés során (Art. 49. §) vonhatja le a cégautóadó összegéből.

A cégautóadó alanya (tulajdonos, pénzügyi lízingbe vevő, tartós bérletbe vevő) a „beszámítást” akkor nem tudja érvényesíteni, ha a gépjárműadóban – jellemzően törvényi feltételt teljesítő egyesületként/alapítványként, illetőleg súlyos mozgáskorlátozott személyként – mentesség illeti meg. Természetesen akkor sincs lehetőség a „beszámításra”, ha a cégautóadó-köteles tényállás külföldön nyilvántartásba vett személygépkocsinál áll fenn az Szt., illetve az Szja-tv. alapján elszámolt költség miatt. Ez utóbbi esetben ugyanis nincs gépjárműadó-fizetési kötelezettség, hiszen ez az adókötelezettség csak a Magyarországon fogalomba helyezett gépjárművekre terjed ki.

A cégautóadó bevallása, megfizetése

A cégautóadót főszabály szerint az adó alanya, speciális esetekben a költséget elszámoló, illetve a személygépkocsit használó önadózással negyedévenként, a negyedévet követő hónap 20-áig állapítja meg, vallja be és fizeti meg. Ha egy személygépkocsinak több tulajdonosa van, akkor valamennyi adóalany önállóan (tulajdoni hányada szerint) vallja be az adókötelezettségét.

2014-ben a bevallást a 1401. számú nyomtatványon kell az állami adóhatósághoz benyújtani.

Az adót a NAV Cégautóadó bevételi számla elnevezésű 1003 2000 – 0107 6167 számú számlára kell megfizetni, az adónem kódja 241.

A Gjt. 17/C. § (7) bekezdése szerint a cégautóadót a naptári év azon hónapjaira kell megállapítani, bevallani és megfizetni, amelyekben az adókötelezettség fennállt.
8. Operatív lízingszerződés megszűnése esetén a tulajdonos adóalannyá válik

A Gjt. 17/D. § c) pontja alapján a cégautóadó alóli mentesség csak a személygépkocsi-kereskedelemmel üzletszerűen foglalkozó személyt (autókereskedőt) illeti meg, mégpedig kizárólag azon személygépkocsik esetében, amelyeket kizárólag továbbértékesítési célból vásárolt meg. A hivatkozott jogszabályhely az adó alóli mentességet két – egy alanyi és egy tárgyi – feltétel egyidejű teljesüléséhez köti, melyek közül az operatív lízingbe adott személygépkocsik „visszavétele” esetén egyik sem valósul meg.

Az operatív lízingcégek pénzügyi/hitelintézeti, s nem személygépkocsi adásvétellel (kereskedelemmel) üzletszerűen foglalkozó vállalkozások, így a Gjt. mentességi tényállása esetükben nem teljesül. Ezt az álláspontot erősíti a Gjt. több rendelkezése, így például az, mely szerint a magánszemélynek tartós bérletbe adott személygépkocsi nem tárgya a cégautóadónak, ha utána – az értékcsökkenési leírás kivételével – költséget nem számoltak el, illetőleg az, mely szerint a tartós bérletbe adott személygépkocsi esetén a tartós bérletbe vevő az adó alanya. Az operatív lízingcégek az általuk tartós bérletbe adott személygépkocsikat nem továbbértékesítési célból „veszik vissza”, hanem jellemzően saját „veszteségeik csökkentése érdekében”, így a visszavétellel nem teljesül a Gjt.-ben előírt „kizárólagos továbbértékesítési cél” sem.

A személygépkocsik operatív lízingbe adásával foglalkozó szervezetet tehát az általa időlegesen visszavett személygépkocsi után annak ismételt operatív lízingbe adásáig vagy értékesítéséig cégautóadó-alanyiság és -fizetési kötelezettség terheli.

Dr. Kovács Attila cikkéből, amely az Adó szaklap 2014/7-8. számában jelent meg, a fentieken túl megtudhatja még, hogy pontosan mi az adó alanya, mikor keletkezik és mikor szűnik meg az adókötelezettség, és miként adózik a magánszemély és a nem magánszemély tulajdonában lévő kocsi. Az Adó szaklap 2014/7-8. számát a Wolters Kluwer webáruházában is megvásárolhatja.

Kiskönyvtár az áfáról 3. rész: Áfalevonás és áfa-visszaigénylés

Gyakorlati példákon keresztül bemutatjuk az adólevonási jog természetét, szabályait, az adólevonás általános és különös feltételeit, kitérve a speciális termék- és szolgáltatáskörökre. Ismertetjük az adólevonás tárgyi feltételeit, valamint az áfa-visszaigénylés jelenleg hatályos rendszerét.

Rendelje meg most! Ára mindössze 2990 Ft+ 5% áfa


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.