Kommunikációban javulhatna a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nagyadózók négyötöde szerint a revíziók célja nem a jogkövető magatartás ellenőrzése, hanem adóhiány megállapítása, és mindössze ötödük elégedett a NAV általános tájékoztatási gyakorlatával. A NAV szakmai felkészültségével és jogorvoslati lehetőségeivel viszont elégedett ez az adózói kör. A Nemzeti Adókonzultáción elhangzott kritikák és javaslatok közül szemezgetünk.


A NAV működésének megítéléséról beszélt a Nemzeti Adókonzultáción elhangzott előadásában Heinczinger Róbert, az EY Magyarország partnere cége saját, reprezentatív felmérése alapján.

A nagyvállalati döntéshozók véleményét tükröző kutatás adatai szerint igazi sikertörténet az adó- és a vámigazgatóság integrálása, míg az adóhatóság tevékenységében a legrosszabbra a tájékoztatás és a bírságolás gyakorlatát értékelték a megkérdezettek.

Heinczinger Róbert előadásából kiderült: a nagyadózók nagyra értékelték a Kiemelt Adózók Igazgatóságnak tevékenységét, mert a szakosodott revizorokkal könnyebb volt együttműködni, mint a regionális igazgatóságokhoz tartozó kollégáikkal. A megkérdezett döntéshozók 78 százaléka úgy vélte, hogy egy adóellenőrzés nagyon komoly többletkapacitásokat igényel munkatársai részéről, míg 79 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy a revíziók célja nem a jogkövető magatartás ellenőrzése, hanem adóhiány megállapítása.

A NAV döntéseivel szemben igénybe vehető jogorvoslati lehetőségekkel viszont a többség elégedett: az ügyfelek 65 százaléka vesz igénybe jogorvoslatot, míg 89 százalékuk elégedett a jogorvoslati lehetőségekkel. Szintén jelentős pozitívum, hogy a NAV szakmai felkészültségét a válaszadók 77 százaléka „inkább jónak” minősítette, árnyalja az ítéletet ugyanakkor, hogy az önkormányzati adóhatóságok felkészültségéről már sokkal kedvezőtlenebb a kép.

Az adórendszer számos eleme a nagyadózók szerint nem egyértelmű: a NAV állásfoglalásai a megkérdezettek 63 százalékának adnak csak bizonyosságot egy adott ügyben, míg a válaszadók 62 százaléka úgy vélte, hogy van olyan bizonytalanság az adórendszerben, amelyet az Art. alapján nem lehet csökkenteni. A NAV általános tájékoztatási gyakorlatával mindössze az adózók 18 százaléka volt elégedett.

Most a megkérdezett döntéshozók 20 százaléka találja ügyfélközpontúnak a NAV-ot, viszont 77 százalékuk szerint a NAV-val szembeni bizalom növekedése javítana Magyarország versenyképességén.

A felmérésből kiderült: a cégek partnerek lennének egy olyan fórum kialakításában, ahol az adóhatóságnak feltárhatnák az általuk vélelmezett adócsalásokat.

 

A cégek képzett és alkalmazkodóképes munkaerőt, valamint stabil, érthető adórendszert várnak el tevékenységükhöz megfelelő gazdasági környezetként – ezt már Lőcsei Tamás, a PwC Magyarország partnere mondta cége tavaly végzett vezérigazgatói felmérésének eredményeit idézve.

Ennek szellemében több konkrét javaslatot is tett a szakember, aki szerint a vállalatok saját képzéseit akár 50 százalékos adókedvezménnyel is támogathatná az adórendszer. Javasolta ezen túl a nem egyértelmű jogszabályi előírások – a reklámadót hozta példának – egyértelműsítését, a régi szabályok új tartalommal való feltöltését, az azonos alapra számolt különböző adónemek és járulékok összevonását és a szektorális különadók kivezetését.

Lőcsei Tamás úgy vélte, hogy az áfacsalások elleni adóhatósági fellépés során a NAV könnyen megtalálja azokat a cégeket, amelyek – bár a lánc tagjai – nem követtek el áfacsalást és nem képesek gyorsan felszívódni; beszállítói kapcsolataik értékelésénél esetükben korántsem egyértelmű a kellő körültekintés kötelezettségének mibenléte. E mellett viszont az áfa-visszaigénylés esetleges felfüggesztése aránytalanul nagy teher számukra, ami összességében a magyar gazdaság általános kockázataként is megjelenik. A szakértő szerint az adózói minősítések nyilvánossá tétele és a rendszeres konzultáció jelentheti a probléma megoldását.

Az ügyfélbarátság és a hatékonyság növelésének jegyében Herich György, a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete elnöke azt javasolta a Nemzeti Adókonzultáció egyik kerekasztal-beszélgetésén, hogy érdemes volna az önellenőrzés szerepét növelni. Kisebb kaliberű ügyeknél a NAV önellenőrzésre szólíthatná az adózót, miközben a hatóság a nagy ügyekkel intenzívebben foglalkozhatna – javasolta az adószakértő.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).