Már csak online pénztárgép használható


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nincs kibúvó,  a szankció  egymillió forintig terjedő bírság, s üzlethelyiség lezárás is lehet.


A vállalkozások szeptember 1-jétől már csak online pénztárgépet használhatnak, ami új irányt ad a pénztárgépes ellenőrzéseknek; jelenleg 163 700 kassza áll összeköttetésben az adóhatósággal – közölte a NAV.

Az adóhatóság tájékoztatása szerint a pénztárgépes ellenőrzések a határidőt követően a pénztárgépcserével kapcsolatos kötelezettségek teljesítése helyett elsősorban az üzemeltetés körülményeinek vizsgálatára, valamint az online adatszolgáltatás elemzésével kiszűrhető adózói visszaélések visszaszorítására irányulnak majd. 

Drákói szigor

Az adózóktól elvárható magatartásként egyedül az online pénztárgép tényleges beüzemelése fogadható el. Azok a pénztárgép-használatra kötelezett vállalkozások, amelyek nem teljesítik jogszabályból fakadó kötelezettségüket, szeptember elsejétől szankcióra számíthatnak. A szankció lehet egymillió forintig terjedő mulasztási bírság, amely mellett az üzlethelyiség 12 napos lezárására is számíthat az üzemeltető, illetve üzlethelyiség nélkül végzett tevékenység esetén 500 ezer forintos üzletlezárást helyettesítő bírság kiszabása is kilátásba helyezhető – közölte a NAV. 

Számvitel és adózás a gyakorlatban 2014 – Két időpontban

1. nap: Számvitel a gyakorlatban 2014

Megtudhatja, hogyan kell elszámolni a behajtási költségátalányt, a pénztárgépek beszerzéséhez kapott állami támogatást vagy a transzferár-korrekciót. Értesülhet, hogyan módosultak a beszámolókészítés szabályai felszámolás és végelszámolás esetén.

2. nap: Adózás a gyakorlatban 2014

Fő adónemek szabályaiban bekövetkezett változások, KATA, KIVA, EVA, helyi adók, gépjárműadó változásai és a reklámadó, egyéb, az adóalanyokat érintő évközi változások.

A két napos képzés mérlegképes könyvelőknek vállalkozási szakon 16 kreditpontot ér!

További részletek és jelentkezés:

2014. szeptember 24-25. és 2014. november 11-12.

Az egyes napokra külön-külön is jelentkezhet!

Az ellenőrzés folyamatos. Minden ellenőrzési sorozatban és akcióban – például a nyári ellenőrzések, a fővárosi vendéglátóhelyek ellenőrzése során – kiemelt figyelmet kap az online pénztárgépre való átállási kötelezettség ellenőrzése. 

A NAV azokat is ellenőrzi, akik korábban megszűnésre hivatkozva nem rendeltek új gépet, vagy akik a megrendelt online kasszát nem vették át vagy úgy nyilatkoztak, hogy minden tételről számlát állítanak ki. A mulasztók célirányos kiválasztása – az államkassza érdekein túl – védi a tisztességesen működő, kötelezettségeiket maradéktalanul teljesítő vállalkozásokat is – hangsúlyozta az adóhatóság. 

A revizorok ott meg sem jelennek, ahol már az adatok alapján egyértelmű, hogy minden rendben van. Azok a vállalkozások azonban, amelyek megszegik az online pénztárgépekkel kapcsolatos szabályokat – azaz tényleges bevételeiket eltitkolják és kivonják magukat a közteherviselés alól -, súlyos bírságot és üzletbezárást kockáztatnak – figyelmeztet az adóhatóság. 

A NAV július közepéig több mint 25 ezer online pénztárgéppel kapcsolatos ellenőrzést végzett, amelyek során mintegy 3000-nél találtak a revizorok valamilyen hiányosságot. Ez az esetek 12 százaléka. A kiszabott bírság összege nagyjából 260 millió forint.

Fehéredés

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) korábban arról tájékoztatott, hogy az egyes gazdasági ágazatok bevallási adatai az online pénztárgépek bevezetésének pozitív hatását jelzik. Az áfacsalással leginkább érintett kiskereskedelmi szektorok például az első fél évben a korábbi évek trendjéhez képest kiugróan nagyobb áfát vallottak be, ami egyértelmű jele a gazdaság fehéredésének. 

A kiskereskedelmi szektor kiemelt, áfacsalásokkal leginkább érintett szakágazatai a fizetendő áfa 26 százalékos, mintegy 33 milliárd forintos növekedéséről adtak számot bevallásaikban. A teljes kereskedelmi szektor pedig 106 milliárd forinttal, 13,5 százalékkal teljesített jobban a tavalyi év azonos időszakához képest.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.