Már támogatható a magyar olimpia ügye


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2016. március 10-én hatályba lépett a társaságiadó-törvény és a sporttörvény módosítása, melynek alapján tovább fokozható a sportcélra fordított támogatás, további adót takarítva meg ezáltal a cégek számára. Így a látványcsapatsportok támogatása vagy az adófelajánlás mellett immár azért is adakozhatunk, hogy Magyarország minél színvonalasabb olimpiai pályázatot nyújtson be. A BDO Magyarország írása.


Teljesen új támogatási forma született, ami független a többi adókedvezménytől. Kizárólag az az általános igénybevételi szabály vonatkozik rá, hogy a megállapított társasági adó 70%-ig vehető igénybe egy adott adóévben. Ellenben, a támogatás után érvényesíthető kedvezményt nem korlátozza sem az, ha valamely látványcsapatsportot is támogattunk az adóévben, sem az, ha adófelajánlást tettünk.

A fentiek tükrében tehát érdemes megfontolni, hogy – amennyiben a fizetendő adónk terhére még lehetséges – adakozzunk-e az erre hivatott társaságnak, mert ezáltal tovább fokozható az adómegtakarítás. A kedvezmény igénybevételének feltételei részben megegyeznek, részben azonban jelentősen különböznek a korábban megismert, hatályban lévő adókedvezményekétől. A kedvezménnyel bármely társaság élhet, amely a hatálybalépést követően nyújt támogatást (visszafizetési kötelezettség nélkül nyújtott támogatás, juttatás, véglegesen átadott pénzeszköz vagy térítés nélkül átadott eszköz, nyújtott szolgáltatás), függetlenül attól, hogy naptári üzleti éves, vagy eltérő üzleti éves adózóról van szó.

A támogatást kizárólag az olimpiai pályázat lebonyolításáért felelős nonprofit gazdasági társaságnak lehet nyújtani. Ez egy olyan nonprofit rt., amelynek kizárólagos tagjai Budapest Főváros Önkormányzata, valamint a Magyar Olimpiai Bizottság. Ennek a társaságnak a feladata a 2024. évi XXXIII. Nyári Olimpiai és XVII. Paralimpiai Játékok budapesti rendezésére vonatkozó pályázat lebonyolítása, amely tehát már a társasági adóból is támogatható.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>

Kezdjük az elérhető megtakarításokkal. Egyfelől, ha támogatunk, a fenti felsorolás szerinti bármely módon, az költségként jelenik meg a társaság könyveiben. Kérdés, hogy ez a költség elismert-e az adó megállapítása során. A társasági adó törvény erre nagyon egzakt választ ad, ami tehát nem ad lehetőséget mérlegelésre: a támogatás adóévi adózás előtti eredmény terhére elszámolt összegének 25%-a elismert költség (teendő nincs), 75%-a viszont nem elismert költség, így azzal meg kell növelni a társasági adóalapot.

Összefoglalva, a támogatás összegének egynegyede költségként elismert, így erre a részre adófizetési kötelezettség nem jelenik meg (adóalapra vonatkozó kedvezmény).

A következő lépés az adókedvezmény, amely már a teljes támogatás összegéig igénybe vehető. Az összeg, amely alapja a kedvezménynek a támogatott nonprofit társaság által kibocsátott támogatási igazoláson szereplő összeg. Az adóévben adományozott és befogadott (tehát támogatási igazolással igazolt) összeget összesen hét adóév adójára lehet elosztani: a támogatás adóéve és a támogatás naptári évét követő hatodik naptári évben záruló adóév között. Tekintettel arra, hogy támogatni majd jövőre is lehet, a kedvezmények összegét az egyes adományozott adóévek tekintetében elkülönülten kell vizsgálni, ami már bonyolíthatja az érvényesíthető kedvezmény kiszámítását és számontartását.

A kedvezmények után lássuk, hogy milyen feltételek mentén lehet érvényesíteni az olimpiai pályázat támogatásának adókedvezményét. Első lépésként az adózó az olimpiai pályázat lebonyolításáért felelős nonprofit gazdasági társasággal támogatási megállapodást köt. Ez az alapja a kiállítandó támogatási igazolásnak. A kedvezményezett társaságnak mindenekelőtt azt kell ellenőriznie a megállapodás megkötése során, hogy az adózó által felajánlott összeg még belefér-e a keretébe.

Támogatási igazolást ugyanis, 2016-2017. évekre együttesen, összesen 19 milliárd Ft összegben adhat ki. Ez extrém esetben azt is jelentheti, hogy már 2016-ban elfogy a keret és 2017-ben hiába próbálna adókedvezményre jogosító felajánlást tenni az adózó, már nem tud kibocsátani támogatási igazolást a nonprofit rt. Igazolás hiányában viszont adókedvezmény nem érvényesíthető.

Kiskönyvtár az áfáról sorozat két új kötete + Vacsora-kódex

– Számlakiállítás és elektronikus számlázás a gyakorlatban

– Különös adózási módok az áfa rendszerében és a

– Vacsora-kódex

Rendelje meg most >>

Visszatérve az igazolás kibocsátásának feltételeihez, a másik kritérium az, hogy a támogatónak a támogatási szerződés megkötésének napján nem lehet köztartozása. Ha e két feltétel teljesül, a támogatási igazolás kiállításra kerül. Erre a nonprofit társaságnak a támogatási megállapodás megkötését követően 15 nap áll rendelkezésére. A támogatási igazoláson fel kell tüntetni az adózó megnevezését, székhelyét, adószámát, valamint az adókedvezményre jogosító támogatás összegét.

Ezt az összeget az adózónak a támogatási megállapodás megkötését követő 30 napon belül át is kell utalnia. Ha ezt nem tenné meg, akkor az olimpiai pályázat lebonyolításáért felelős nonprofit gazdasági társaságnak a támogatási igazolást vissza kell vonnia. Ha az összeg rendben átutalásra került, akkor a teljesítést követő 8 napon belül az adózónak kötelessége bejelenteni az állami adóhatóságnak a támogatási igazolás alapján érvényesíthető adókedvezmény összegét. Végül, a hasonló kedvezmény-rendszereket már jól ismerőknek nem újdonság, hogy az adózó a támogatás juttatásáért cserébe semmilyen ellenszolgáltatásra (pl. reklám) nem jogosult.

Ez a támogatási forma időben korlátos, a most kihirdetett jogszabály ugyanis tartalmazza, hogy mindaz, amit a fentiekben bemutattunk, 2018. január 1-jén hatályát veszti. Az olimpia ügyét tehát a 2016. és 2017. években lehet adókedvezmény igénybevétele mellett támogatni.

A cikk szerzője dr. Petrányi Gábor, a BDO Magyarország tax managere és Siegler Zsófia tax partner. A BDO Magyarország az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).