Megértetjük, mit mesél a főkönyv – interjú Suller Krisztinával


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jó ügyfél-könyvelő viszonynak a kölcsönös tisztelet és a rendszeres kommunikáció az alapja; az ügyfeleknek érteniük kell, mit miért csinál a könyvelő, és tudniuk kell, hol a határ a két fél feladatai között – nyilatkozta az Adó Online-nak Suller Krisztina. A Könyvelők klubja Facebook-csoport oszlopos tagja elmondja, hogyan érdemes könyvelőt választani, és azt tanácsolja fiatal kollégáinak, hogy lehetőség szerint keressenek maguknak mentort.


Mi a legnagyobb kihívás a munkájában?

A legnagyobb kihívásnak az ügyfelekkel való együttdolgozást, kommunikációt tekintem. Nagyon fontosnak tartom, hogy értsék, mit miért kell csinálni, és hol a határ az ő feladataik és az én feladataim között. Azt is fontosan tartom, lássanak „bele” az én munkámba is, hiszen a számviteli nyilvántartásokból kinyert adatok olykor beszédesek, sokszor nem kicsit, hanem nagyon. Viszont egyedül nem értik meg, mit is mesél a főkönyv az adott cégről. Nagyon-nagyon fontos, hiszen a gazdálkodás felelőssége az övék, hogy megértsék, hogy mi könyvelők, – bármennyire is szeretnék ők – nem értünk mindenhez, hiszen nem vagyunk eladók, takarítók, óvonénik és még ki tudja milyen beosztásúak. Így a szakmaspecifikus szabályokat véleményem szerint elsősorban nekik kell ismerniük, használniuk,és amennyiben ez érinti a könyvelést is, akkor adatot, információt is szolgáltatniuk részünkre. Szerintem a munkánk egyik legnagyobb kihívása ez.

Milyen tanácsot adna a vállalkozóknak, hogyan érdemes könyvelőt választani?

Nagyon sok vállalkozó még mindig csak ár alapján dönt egy könyvelési szolgáltató választásakor. Ez szerintem nagyon helytelen, mert a későbbiekben sokszor szembesülnek azzal, hogy ami készült az rossz, vagy esetlegesen egyáltalán nem is készül el folyamatában semmi. Erre általában már csak akkor eszmélnek rá, amikor baj van, valamelyik hatóság kopog az ajtajukon, esetlegeg bírságról szóló határozatokat kapnak. Éppen ezért én azt tanácsolom minden könyvelőt kereső vállalkozónak, hogy kérdezze meg a könyvelőtől, van-e felelősség biztosítása, van-e mérlegképes regisztrációja, ad-e egyáltalán számlát, köt-e szerződést, és nagyon fontos kérdés, hogy a bevallások benyújtása ki által történik. Sokszor tapasztalom ugyanis, hogy a kirívóan alacsony ár általában kontár, szerződést és felelősséget nélkülöző munkát takar!

Mi az alapja a jó könyvelő-ügyfél viszonynak?

A jó ügyfél-könyvelő viszonynak a kölcsönös tisztelet és a rendszeres kommunikáció az alapja szerintem. Ha nem kommunikatív egyik vagy másik fél, az tapasztalatom szerint a későbbiekben mindenképpen problémákat szül. Nagyon fontos már a kezdet kezdetén, illetve a folyamatos közös munka során is lefektetni, hogy kinek mi is a feladata, mely feladatokat vállalja át a könyvelő, és melyek az ügyfél feladatai, kötelességei. E tekintetben segítségünkre lehet egy szerződés mellékletét képező ÁSZF!

Suller Krisztina

Jelenleg a saját cégem, a Szám-Magic Kft. ügyvezetőjeként és vezető könyvelőjeként dolgozom. A szakma szeretete nálam már középiskolás koromban elkezdődött, akkor határoztam el, hogy így vagy úgy de könyvelő leszek, így a szakközépiskola elvégzése után rögtön belekezdtem a mérlegképes könyvelői képzésbe, és azt eredményesen el is végeztem. Mindeközben ezen a területen folyamatosan a gyakorlati életben is tevékenykedtem, és ma is hálás vagyok, és köszönöm azoknak az embereknek, akik szeretettel, odafigyeléssel bábáskodta, mentorkodtak szakmai életem kezdetén. Vidékről 2001-ben kerültem fel Budapestre, ekkor kerültem először könyvelőirodai körülmények közé, majd pár évvel később kezdtem el önálló működésemet. Mivel szeretem a szakmai kihívásokat és szinte lételemem a tanulás, ezért folyamatosan képeztem magam. Így ma már adótanácsadóként, főkönyvelőként élem mindennapjaimat, folyamatosan keresve a szakmai kihívásokat. Kihívás volt számomra anno a non-profit, civil szféra könyvelésével és ügyeivel, valamint a termékdíjas kérdéskörrel szembesülni, így ezen szakterültek kérdésivel kiemelten foglalkozom.

Mit lát, melyek visszatérő kérdések, melyik az a terület, amivel személy szerint a legtöbbet „küzd”?

Személy szerint azzal küzdök a legtöbbet, hogy nagyon sokrétű az, amire figyelnünk kell, és sokszor – még ha nem a mi feladatunk is – informálni kell az ügyfelet ilyen vagy olyan kötelezettségéről, mert máshonnan biztosan nem szerez róla tudomást. A terület, ami személy szerint nekem a legtöbb problémát okozza a járulékok kérdése, mert úgy látom, ez nagyon is jelentős terhet ró egy-egy vállalkozásra, a legtöbb fejfájást okozva nekik is. A szabályozás rendkívül sokrétű, mélyreható ismereteket igényel, és nálam állandó fejfájást okoz, hogy mely információkat mely körnek milyen mélységben tálaljam, mert pl. ha csak a szociális hozzájárulásból igénybe vehető kedvezmények rendszerét nézem, a szabályozás sokrétűsége miatt elvész az információ, hiszen egy többoldalas tájékoztatót már nem szívesen olvasnak át.

Mikor érdemes könyvelőként önálló vállalkozásba kezdeni?

Könyvelőként önálló vállalkozásba kezdeni úgy gondolom, csak megfelelő szakmai gyakorlat birtokában lehet és szabad. Ennek ellenére látom, hogy egyre több fiatal mindenféle gyakorlat nélkül belevág az éles könyvelésbe, és elfelejti, hogy ez bizony veszélyes üzem, és sokszor nem babra megy a játék. Ha a megfelelő gyakorlat megvan, és elég affinitást érez hozzá az illető, akkor mindenképpen fel kell mérje, hogy azon a területen, ahol vállalkozni kíván, van-e erre lehetőség, lesz-e elegendő ügyfél. Azt tanácsolom a most önállóan dolgozni kezdő kollegáknak, kollegináknak, válasszanak maguknak „mentort”; úgy gondolom többen vagyunk a szakmában, akik szívesen vállalják ennek terhét, jómagam is így teszek.

Mióta tagja a Könyvelők klubjának, mennyiben segíti munkáját a facebook-csoport?

Már több éve – talán a létrejöttekor az elsők között – csatlakoztam, csatlakozhattam ehhez a facebook-csoporthoz. Bár ritkán kérdezek, akkor viszont jól jönnek a vélemények, mások meglátásai és tapasztalatai, ugyanakkor szívesen segítek másoknak. A csoport ereje éppen a közösségben van. Azt gondolom, még a csendes olvasók is sokat tanulhatnak, profitálhatnak egy egy esetből, kérdésből és válaszokból, parázs szakmai vitákból.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban

Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.

2024. április 24.

Adóellenőrzésen bukott meg használtautó-kereskedő, valamint hamis gyerekcipőárus

Megbukott az adóellenőrzésen az a használtgépjármű-kereskedő, aki nyilvántartásait meghamisítva fiktív kölcsönszerződésekkel fedte el bevételeit; a kereskedőnél a végrehajtók ingatlant és 54 autót foglaltak le több mint 120 millió forint értékben – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerdán. Ugyanezen a napon a pénzügyőrök 2300 pár, több mint 17 millió forint értékű hamis gyermekcipőt foglaltak le – közölte a NAV.