Mennyit hozhat 7 százalék járulékcsökkentés?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Varga Mihály augusztusi bejelentése óta nagyon sokan foglalkoznak a járulékcsökkentés kérdésével, annak lehetséges mértékével. Alábbiakban az RSM azt a példát mutatja be, hogy milyen nettó jövedelemváltozással járna, ha a szociális hozzájárulási adó mértékét csökkentenék 7 százalékponttal, és a munkáltatók nem változtatnának összterheiken, a járulékcsökkentést teljes mértékben átengednék a munkavállalóknak. Azaz a munkavállalók bruttó bére olyan mértékben emelkedne, hogy az összes munkáltatói bér és járulékteher megegyezzen a 2016. évi mértékkel.


Számításaink során nemcsak a szociális hozzájárulási adó és az egyéni járulékok, hanem a szakképzési hozzájárulás mértékét is figyelembe vettük. Szintén nem követtük le az egyes munkavállalók esetén az esetlegesen alkalmazható szociális hozzájárulási adó kedvezmény összegét. A jövő évi nettó jövedelem kiszámítása során a két gyermekesek esetén viszont számoltunk a már korábban elfogadott családi adókedvezmény megnövelt mértékével (gyermekenként 2 500 – 2 500 forint).

A gyermektelen, egy, kettő, három, vagy négy gyermeket nevelők járulékcsökkentést figyelembe vevő jövedelmét mutatják az alábbi táblázataink. A számításokból jól látható, hogy egy gyermekkedvezményt igénybe nem vevő kereső esetén a nettó jövedelem minden jövedelem kategóriában 5,76 százalékkal nőne, amely a 260 ezer forintos átlagkereset esetén 9 961 forintos nettó jövedelememelkedést eredményezne. 

 

A jövő év során a két gyermekes keresők keresete változhat arányaiban a legtöbbet, hiszen számukra a személyi jövedelemadó kedvezményváltozása további előnyöket jelent. Azonos kereseti viszonyok esetén nekik további 5 ezer forinttal emelkedik a nettó keresetük. A három és négy gyermekes családok alacsonyabb keresetek esetén jelentősebb nominális nettó jövedelememelkedéssel számolhatnak, mint az egy gyermekes és gyermekkedvezményt igénybe nem vevők, ők 260 ezer forint kereset esetén 14 755 forint többletre számíthatnak.

Várható jövedelemváltozás a tervezett járulékcsökkentés hatására: 

Nincs gyermek

Havi bruttó munkabér

Havi nettó bér 2016

Havi nettó bér 2017 szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

Változás – szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

111 000

73 815

78 068

4 253

120 000

79 800

84 398

4 598

130 000

86 450

91 431

4 981

140 000

93 100

98 464

5 364

150 000

99 750

105 497

5 747

160 000

106 400

112 530

6 130

170 000

113 050

119 563

6 513

180 000

119 700

126 596

6 896

190 000

126 350

133 629

7 279

200 000

133 000

140 663

7 663

210 000

139 650

147 696

8 046

220 000

146 300

154 729

8 429

230 000

152 950

161 762

8 812

240 000

159 600

168 795

9 195

250 000

166 250

175 828

9 578

260 000

172 900

182 861

9 961

280 000

186 200

196 928

10 728

300 000

199 500

210 994

11 494

320 000

212 800

225 060

12 260

340 000

226 100

239 126

13 026

360 000

239 400

253 193

13 793

380 000

252 700

267 259

14 559

400 000

266 000

281 325

15 325

420 000

279 300

295 391

16 091

440 000

292 600

309 458

16 858

460 000

305 900

323 524

17 624

480 000

319 200

337 590

18 390

500 000

332 500

351 656

19 156

550 000

365 750

386 822

21 072

600 000

399 000

421 988

22 988

650 000

432 250

457 153

24 903

700 000

465 500

492 319

26 819

750 000

498 750

527 485

28 735

800 000

532 000

562 650

30 650

850 000

565 250

597 816

32 566

900 000

598 500

632 981

34 481

950 000

631 750

668 147

36 397

1 000 000

665 000

703 313

38 313

1 gyermek

Havi bruttó munkabér

Havi nettó bér 2016

Havi nettó bér 2017 szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

Változás – szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

111 000

83 816

88 068

4 253

120 000

89 801

94 398

4 598

130 000

96 451

101 431

4 981

140 000

103 101

108 464

5 364

150 000

109 751

115 497

5 747

160 000

116 401

122 531

6 130

170 000

123 051

129 564

6 513

180 000

129 701

136 597

6 896

190 000

136 351

143 630

7 279

200 000

143 001

150 663

7 663

210 000

149 651

157 696

8 046

220 000

156 301

164 729

8 429

230 000

162 951

171 762

8 812

240 000

169 601

178 796

9 195

250 000

176 251

185 829

9 578

260 000

182 901

192 862

9 961

280 000

196 201

206 928

10 728

300 000

209 501

220 994

11 494

320 000

222 801

235 061

12 260

340 000

236 101

249 127

13 026

360 000

249 401

263 193

13 793

380 000

262 701

277 259

14 559

400 000

276 001

291 326

15 325

420 000

289 301

305 392

16 091

440 000

302 601

319 458

16 858

460 000

315 901

333 524

17 624

480 000

329 201

347 591

18 390

500 000

342 501

361 657

19 156

550 000

375 751

396 823

21 072

600 000

409 001

431 988

22 988

650 000

442 251

467 154

24 903

700 000

475 501

502 319

26 819

750 000

508 751

537 485

28 735

800 000

542 001

572 651

30 650

850 000

575 251

607 816

32 566

900 000

608 501

642 982

34 481

950 000

641 751

678 148

36 397

1 000 000

675 001

713 313

38 313

2 gyermek

Havi bruttó munkabér

Havi nettó bér 2016

Havi nettó bér 2017 szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

Változás – szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

111 000

98 814

108 068

9 254

120 000

104 799

114 398

9 599

130 000

111 449

121 431

9 982

140 000

118 099

128 464

10 365

150 000

124 749

135 497

10 748

160 000

131 399

142 530

11 131

170 000

138 049

149 563

11 514

180 000

144 699

156 596

11 897

190 000

151 349

163 629

12 280

200 000

157 999

170 663

12 664

210 000

164 649

177 696

13 047

220 000

171 299

184 729

13 430

230 000

177 949

191 762

13 813

240 000

184 599

198 795

14 196

250 000

191 249

205 828

14 579

260 000

197 899

212 861

14 962

280 000

211 199

226 928

15 729

300 000

224 499

240 994

16 495

320 000

237 799

255 060

17 261

340 000

251 099

269 126

18 027

360 000

264 399

283 193

18 794

380 000

277 699

297 259

19 560

400 000

290 999

311 325

20 326

420 000

304 299

325 391

21 092

440 000

317 599

339 458

21 859

460 000

330 899

353 524

22 625

480 000

344 199

367 590

23 391

500 000

357 499

381 656

24 157

550 000

390 749

416 822

26 073

600 000

423 999

451 988

27 989

650 000

457 249

487 153

29 904

700 000

490 499

522 319

31 820

750 000

523 749

557 485

33 736

800 000

556 999

592 650

35 651

850 000

590 249

627 816

37 567

900 000

623 499

662 981

39 482

950 000

656 749

698 147

41 398

1 000 000

689 999

733 313

43 314

3 gyermek

Havi bruttó munkabér

Havi nettó bér 2016

Havi nettó bér 2017 szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

Változás – szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

111 000

109 335

115 634

6 299

120 000

118 200

125 010

6 810

130 000

128 050

135 427

7 377

140 000

137 900

145 845

7 945

150 000

147 750

156 262

8 512

160 000

157 600

166 680

9 080

170 000

167 450

177 097

9 647

180 000

177 300

187 515

10 215

190 000

187 150

197 932

10 782

200 000

197 000

208 350

11 350

210 000

206 850

218 767

11 917

220 000

216 700

229 185

12 485

230 000

226 550

239 602

13 052

240 000

236 400

250 020

13 620

250 000

246 250

260 437

14 187

260 000

256 100

270 855

14 755

280 000

275 800

291 690

15 890

300 000

295 500

309 994

14 494

320 000

311 800

324 060

12 260

340 000

325 100

338 126

13 026

360 000

338 400

352 193

13 793

380 000

351 700

366 259

14 559

400 000

365 000

380 325

15 325

420 000

378 300

394 391

16 091

440 000

391 600

408 458

16 858

460 000

404 900

422 524

17 624

480 000

418 200

436 590

18 390

500 000

431 500

450 656

19 156

550 000

464 750

485 822

21 072

600 000

498 000

520 988

22 988

650 000

531 250

556 153

24 903

700 000

564 500

591 319

26 819

750 000

597 750

626 485

28 735

800 000

631 000

661 650

30 650

850 000

664 250

696 816

32 566

900 000

697 500

731 981

34 481

950 000

730 750

767 147

36 397

1 000 000

764 000

802 313

38 313

4 gyermek

Havi bruttó munkabér

Havi nettó bér 2016

Havi nettó bér 2017 szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

Változás – szociális hozzájárulási adó csökkenés esetén

111 000

109 335

115 634

6 299

120 000

118 200

125 010

6 810

130 000

128 050

135 427

7 377

140 000

137 900

145 845

7 945

150 000

147 750

156 262

8 512

160 000

157 600

166 680

9 080

170 000

167 450

177 097

9 647

180 000

177 300

187 515

10 215

190 000

187 150

197 932

10 782

200 000

197 000

208 350

11 350

210 000

206 850

218 767

11 917

220 000

216 700

229 185

12 485

230 000

226 550

239 602

13 052

240 000

236 400

250 020

13 620

250 000

246 250

260 437

14 187

260 000

256 100

270 855

14 755

280 000

275 800

291 690

15 890

300 000

295 500

312 525

17 025

320 000

315 200

333 360

18 160

340 000

334 900

354 195

19 295

360 000

354 600

375 030

20 430

380 000

374 300

395 865

21 565

400 000

394 000

413 325

19 325

420 000

411 300

427 391

16 091

440 000

424 600

441 458

16 858

460 000

437 900

455 524

17 624

480 000

451 200

469 590

18 390

500 000

464 500

483 656

19 156

550 000

497 750

518 822

21 072

600 000

531 000

553 988

22 988

650 000

564 250

589 153

24 903

700 000

597 500

624 319

26 819

750 000

630 750

659 485

28 735

800 000

664 000

694 650

30 650

850 000

697 250

729 816

32 566

900 000

730 500

764 981

34 481

950 000

763 750

800 147

36 397

1 000 000

797 000

835 313

38 313

A bejegyzés szerzője Hegedüs Sándor, az RSM adómenedzsere. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.

2024. április 18.

Kapcsolt vállalkozások közötti ingyenes juttatások a társasági adóban

Az ellenérték nélkül adott támogatások, juttatások, térítés nélkül átadott (pénz)eszközök vonatkozásában a Tao-törvény különbséget tesz atekintetben, hogy az ingyenes átadás adománynak minősül-e, és ha nem, a támogató oldaláról vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek tekinthető-e. Elmerülünk a részletekben.