NAV-Figyelő 16. hét: SZJA Bevallási tervezetek, NAV Infóvonal
Az adóhatóság kiadott, 3005/2024. útmutatója alapján az alábbi ügykörök és intézhetők április 22-étől a NAV telefonos rendszerén azonosítást követően:
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az általánosnál kedvezőbb közterhek mellett adható béren kívüli és egyes meghatározott, vagy adómentes juttatások megtizedelésére a tiltakozások ellenére is meglehetősen elszánt a jogalkotás. Rengeteg korábbi elem eltűnik, nyitva marad azonban egy „kiskapu”.
Mi marad meg, és mi változik?
Jövőre csak
maradna meg béren kívüli juttatásként, a 100 ezer forint pénz, mint béren kívüli juttatás, megszűnne.
Továbbá egyes meghatározott juttatásnak is csak
minősülne.
A juttatásokat érintő további változás, hogy egy új törvény értelmében az egészségügyi hozzájárulás (eho) 14 és 19,5 %-os mértékeit egységesen a 19,5 % szociális hozzájárulási adó (szocho) váltaná fel. Így a juttatónak az új szabályozás szerint a megmaradó egyes meghatározott juttatások esetében továbbra is a juttatás értékének 1,18-szorosa lenne az adó-és szocho-alap, míg a megmaradó béren kívüli juttatások kedvezménye a mostani 14% eho helyett az lenne, hogy a fizetendő szja- és szocho-alap megállapításához az 1,18-as szorzót nem kellene alkalmazni.
[htmlbox art_tukor]Mindez azt jelenti, hogy jövőre a munkáltató (ideértve a társas vállalkozást is a személyesen közreműködő tagja tekintetében)
adhatna ugyan, de ezek adókötelezettségére a munkaviszonyból, személyes közreműködésből származó jövedelemre vonatkozó szabályokat kellene alkalmazni.
Ugyanez vonatkozna az adómentesség alól kivenni javasolt
sportbelépők, kulturális belépők juttatására is.
Mindazonáltal úgy tűnik, marad egy „kiskapu”, amely az adócsomagban javasolt változások elfogadása után is lehetővé teszi a munkáltatók, kifizetők számára, hogy adjanak olyan juttatásokat a foglalkoztatottaknak, sőt más magánszemélyeknek és azok hozzátartozóinak is, amelyek számukra adómentesek, csak a juttatónak kell az 1,18x(0,15+19,5) közterhet fizetnie.
Mire jó a célzott szolgáltatás?
Az Öpt. lehetővé teszi, hogy az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár munkáltatói tagja a pénztártag alkalmazottai számára, vagy a pénztár támogatója az általa meghatározott pénztártagok számára ún. célzott szolgáltatást nyújtson [Öpt. 12/A. §].
A célzott szolgáltatásra befizetett összeg olyan adomány, amely jövőre is egyes meghatározott juttatásnak minősül, utána az 1,18x(15%+19,5%) közterhet a befizetőnek kell teljesítenie, míg a szolgáltatásban részesülő magánszemélyeket nem terheli adókötelezettség. A munkáltatók, támogatók akár rendszeresen (például havonta) is, sőt több pénztárba is teljesíthetnek ilyen befizetéseket, amelyek terhére célzott szolgáltatásként az adott pénztár alapszabályában, illetve szolgáltatási szabályzatában rögzített szolgáltatások nyújthatók adómentesen [Szja tv. 1. számú melléklet 6.10. pont].
Ilyen szolgáltatás lehet például nyugdíjpénztár esetében az egyszeri egyösszegű kifizetés a nyugdíjba vonuláskor, vagy akár meghatározott időn át adott összeg kifizetésére is sor kerülhet a nyugdíjba vonult munkavállalók részére.
Az önsegélyező é s egészségpénztár pedig adhat célzott szolgáltatást többek között
Ezek közül a munkáltató, illetve a támogató választja ki a nyújtani kívánt szolgáltatásokat, amelyek fedezetét az általa közvetlenül a célzott szolgáltatás nyújtására befizetett adomány képezi.
A célzott szolgáltatás nyújtását vállaló munkáltatónak, illetve a támogatónak szerződést kell kötnie a pénztárral [Öpt. 12/A. § (4) bekezdés], amelyben meg kell határozni a célzottszolgáltatások
Látható, hogy ez a konstrukció lényegében alkalmas lehet a cafeteria kiváltására, az eddiginél szélesebb körű juttatási csomagok kialakítására, ráadásul olyan pénztártagok esetében is alkalmazható, akik a támogatóval nem állnak munkaviszonyban, vagy személyes közreműködői jogviszonyban, hanem például megbízási szerződéssel foglalkoztatottak, vagy csak tagok (tulajdonosok) a társas vállalkozásban.
A célzott szolgáltatásra befizetett összeget a fedezeti alapon belül erre a célra munkáltatói tagonként, támogatóként és célzott szolgáltatási szerződésenként elkülönítetten létrehozott tartalékba (célzott szolgáltatások tartalékaiba) kell helyezni, és csak a szerződésben meghatározott célokra lehet fordítani, azt a pénztártagok egyéni számlái között felosztani nem lehet [Öpt. 12/A. § (5) bekezdés].
Fontos előírás, hogy a célzott szolgáltatást a munkáltatói tag valamennyi, a pénztárban tag munkavállalója, illetve a támogatásról szóló szerződésben meghatározott tagsági kör, valamint az alapszabály szerint azok hozzátartozói részére biztosítani kell [Öpt. 12/A. § (3) bekezdés].
Az adóhatóság kiadott, 3005/2024. útmutatója alapján az alábbi ügykörök és intézhetők április 22-étől a NAV telefonos rendszerén azonosítást követően:
Több ezer doboz adózatlan cigarettát találtak a pénzügyőrök egy Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei házban – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hétfőn.
Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!