NAV-figyelő, 3. hét: a kolbász áfája nem csökkent

Kertész Gábor
  • Értesítő a rovat cikkeiről

Ismét számos fontos dologról tájékoztatott a NAV: feltárultak az áfacsökkentés részletei, frissült számos információs füzet, és bemutatták az ellenőrzési eljárás digitalizációjához szükséges ELLUGY nyomtatványt.

1. Csökkenő áfakulcsok

2018. január 1-től bővült az Áfa tv. 3. sz. mellékletében szereplő, 5%-os adókulcs alá tartozó termékek sora. Lássuk az új szereplőket!

Milyen haltermékekre vonatkozik az 5%-os adókulcs?

Bizonyos, fogyasztásra alkalmas haltermékekkel bővült a lista, melyek a következők:

55.

Emberi fogyasztásra alkalmas élő hal, a díszhal kivételével

0301-ből

56.

Emberi fogyasztásra alkalmas hal (ideértve a halbőrt, ikrát, haltejet, halmájat és egyéb belsőségeket is) frissen, hűtve vagy fagyasztva, a cápa kivételével

0302-ből
0303-ból

57.

Emberi fogyasztásra alkalmas halfilé és más halhús (aprított is) frissen, hűtve vagy fagyasztva, a cápahús kivételével

0304-ből

Annak érdekében, hogy tisztán lássuk, mely terméket melyik kategóriába tudjuk besorolni, a NAV részletes tájékozatót adott ki, amelyben összefoglalja mindhárom kategóriával szemben támasztott követelményeket.

A VTSZ-ben a 3. árucsoport mellett a 16. árucsoport is tartalmaz haltermékeket. Tekintettel arra, hogy az Áfa tv. kizárólag a 3. árucsoport követelményeinek megfelelő haltermékeket fogad el, ezért minden esetben érdemes megvizsgálni, hogy adott termék mely árucsoport feltételeinek felel meg. A legfőbb különbség a feldolgozás módjában van, azonban egyéb tényezők is közrejátszhatnak az árucsoport meghatározását illetően.

Mikor alkalmazható a házi sertések élelmezési célú vágási melléktermékeire, belsőségeire az 5%-os áfa kulcs?

További új termékkör, amelyre a kedvezményes 5%-os adókulcs alkalmazható:

58.

Házi sertés élelmezési célra alkalmas vágási mellékterméke és belsősége, frissen, hűtve vagy fagyasztva

0206 30-ból 0206 41-ből 0206 49-ből

A NAV tájékoztatója ezúttal is részletesen bemutatja, mely termékek sorolhatók ebbe a kategóriába.

Kiemelnénk azonban, hogy a kolbász és az ahhoz hasonló termékek, valamint azok a vágási melléktermékek és belsőségek, amelyeket bármilyen módon főztek, vagy a tájékoztatóban említett bármilyen más eljárással készítettek el, továbbra sem adózhat 5%-os adókulccsal.

Mind a hal, mind pedig a sertés élelmezési célra alkalmas vágási mellékterméke és belsősége estében azokra az értékesítésekre alkalmazható az 5%-os adókulcs, melyek teljesítési ideje 2018. január 1-re vagy azt követő időpontra esik.

2. Hatályos adóegyezmények

A kettős adózást kizáró egyezmények biztosítják, hogy több ország területén illetékes magánszemélyek és társaságok által megszerzett jövedelmek ne kerüljenek mindkét országban adóztatás alá.

2018. január 1-től két új, a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény lépett hatályba:

  • a Magyarország és a Luxemburgi Nagyhercegség között létrehozott, valamint
  • a Magyarország Kormánya és az Ománi Szultánság Kormánya között létrehozott egyezmények.

A teljes lista itt található.

Adóeljárás - jogszabálytükör

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII törvényt 3 új jogszabály - az adóigazgatási rendtartásról szóló, az adózás rendjéről szóló, valamint az adóhatóság által foganatosítható végrehajtási eljárásokról szóló törvény - váltja fel 2018. január 1-jétől.

A jogszabálytükör párhuzamos szerkesztésben mutatja a régi törvény és az új törvények tartalmilag szinkronizált rendelkezéseit. 

Megrendelés >>

 

3. Tájékoztatás az adóhatóság fizetési értesítéséről

A NAV tájékoztató levelet küldd az adózóknak, amelyben az adózó tartozásáról, és esetleges túlfizetéseiről ad tájékoztatást, jelezve, hogy az adó- és vámhatóság foglalkozik a kialakult helyzettel, és a tartozás meg nem fizetéséből akár még végrehajtási eljárás megindítása is következhet. A levél tájékoztató jellegű, ami jelzi, hogy a NAV figyelemmel követi a tartozásokat/túlfizetéseket.

Tartozás esetén az alábbi lehetőségek egyikén lehet kiegyenlíteni azt:

  • a levélhez mellékelt csekken,
  •  átutalással,
  • a NAV ügyfélszolgálatain POS terminálon keresztüli bankkártyás befizetéssel,
  • készpénz-átutalási megbízás (csekk) útján,
  •  internetes bankkártyás (VPOS) fizetéssel vagy,
  • Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER) keresztül átutalással az értesítőben feltüntetett számlaszámra.

További részletek a NAV tájékoztatójában.

4. ELLUGY nyomtatvány

A NAV is halad a korral, ugyanis az elektronikusan intézhető ügyek köre folyamatosan bővül.  2018-tól megvalósul a kétirányú elektronikus kapcsolattartás az ellenőrzési tevékenység tekintetében is.

A 2018-as évben a legjelentősebb változás az elektronikus ügyintézésben, hogy az adózók meghatározott körének az ellenőrzési eljárással összefüggően elektronikusan kell intézni ügyeiket, benyújtani ügyeikkel kapcsolatos iratokat, nyilatkozatokat.

Az elektronikus ügyintézés biztosítása végett, kialakításra került az ELLUGY adatlap, amely egy új, ellenőrzés specifikus nyomtatvány. A nyomtatvány célja, hogy a nyilatkozatok, eljárási cselekmények és egyéb kötelezettségek ne postai úton vagy személyes megjelenés útján, hanem elektronikus úton legyenek benyújtva a NAV felé. Így a meghatalmazások, nyilatkozatok, iratanyagok, észrevételek, stb. is.

Az újítás remélhetőleg az eljárási folyamatok gyorsítását fogja szolgálni.

A feltételes adómegállapítás hazai és nemzetközi szabályozása

A könyv széleskörűen bemutatja a feltételes adómegállapításra vonatkozó eljárást. A gyakorlati szakemberek számára kiemelt jelentőséggel bírhat, hogy az eljárást nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is ismerteti a könyv. Így elérhetővé válik a „titkos elixír” a folyamatos hiánypótlási eljárások megszüntetésére.

 

Megrendelés >>

 

5. Frissített információs füzetek

Az alábbiak kerültek frissítésre az elmúlt hét során:

Az önálló tevékenység és az önálló tevékenységből származó jövedelem

A külföldi utast megillető áfa-mentesség alapvető szabályai

Az új közlekedési eszközöknek az EU más tagállamából történő beszerzésének és értékesítésének szabályai

A számla, nyugta kibocsátásának szabályai

Az öröklési illeték

Az ajándékozási illeték

Tájékoztató bankkártyás adófizetésről

A gépjármű és pótkocsi megszerzésére vonatkozó illetékszabályok

Köztartozásmentes adózói adatbázis

A társasági adó legfontosabb szabályai

A biztosítási adó szabályai

A baleseti adó szabályai

A kulturális adó

A társasági adó kedvezményezett célokra történő felajánlása

KATA szabályai

Az innovációs járulék legfontosabb szabályai

Az illeték törlése/visszatérítése

Az adózói minősítéssel kapcsolatos tudnivalók

Diákmunka szabályai

Rehabilitációs hozzájárulás

6. Üzemanyagárak

A februárban alkalmazandó üzemanyagárak itt találhatók.

Az Szja tv. lehetővé teszi, hogy a kifizető a magánszemélynek adómentesen megtérítse a magánszemélynek a saját személygépkocsi használata miatt fizetett költségtérítés összegéből a kiküldetési rendelvényben feltüntetett km-távolság szerint az üzemanyag-fogyasztási norma és legfeljebb az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár, valamint maximum 15 Ft/km általános személygépkocsi normaköltséget.

Idén is a 9+6 Ft-os szabály alkalmazandó, amiből 9 Ft-ot kötelező juttatni munkába járás esetén, míg további 6 Ft juttatása a kifizető döntésén alapszik. A 9+6 Ft idén is adómentes. A kiküldetés esetén elszámolható kilométerenkénti átalány fenntartási költség is változatlanul 15 Ft.

A NAV által közölt üzemanyagár alkalmazása nem kötelező. Ha az adott benzinkúton a literenkénti egységár ennél magasabb volt, akkor ha ezt számlával tudja igazolni a kiküldött magánszemély, úgy a valójában fizetett egységár szerint számíthatja ki a térítendő összeget. Általános tapasztalat azonban, hogy a NAV által közzétett árak túlnyomó többségben magasabbak, mint amit a magyar kutak alkalmaznak. A számla szerinti egységár alkalmazása autópályák melletti kutak vagy nyugati országokban történt tankolás esetén lehet előnyös.

7. Feketelistás szereplők

2018. harmadik hetében megjelent a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók listája.

8. Vám

Megjelent a 4001/2018. tájékoztatás a vámigazgatási bírság gyorsított eljárásban történő kiszabásáról a magyar nyelvet nem beszélő, külföldi állampolgárok részére.

A vámjogszabályok alapján biztosítékként elfogadható kötelezettségvállalási okmányok formanyomtatványai ezen a linken érhetőek el.

A NAV Központi Irányítás Vám Főosztálya főosztályvezetője által kiadott 7002/2018. felhívás az egyetemleges vámtartozás közléséről itt olvasható.

9. A NAV Bűnügyi Főigazgatósága álláspályázatai

Részletek itt.

10. Licenc meghosszabbítása

McAfee Endpoint Protection - Advanced Suite licencek meghosszabbításáról és kapcsolódó gyártói támogatás megújításáról található információ ezen a linken.

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • cafeteria

    Tízből hét kkv tervez béren kívüli juttatást adni dolgozóinak, ami az egy évvel korábbi mélyponthoz képest hatalmas ugrás – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi adataiból

  • Fotó: shutterstock

    Egy sajátos beruházásélénkítő eszköz a helyi adók rendszerében? A tavaly évközi adóváltozások következményeképpen jelent meg a helyi adókról szóló törvényben az előrehozott adó intézménye. A némileg rendszeridegen jogintézmény találgatásokra adott okot irányultságát és pontos rendeltetését illetően, emellett gyakorlati alkalmazhatóságát további kodifikációval kellene támogatni, hogy a kockázatokat ne csupán az adózók viseljék - írja az RSM blogja.

     

  • izer

     Izer Norbert államtitkár az adószabályozásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár.

  • grafikon

    A márciusi 11,3 százalékos növekedéssel együtt 12,4 százalékkal nőttek a keresetek az idei év első negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A márciusban és az első negyedévben egyaránt két százalékos inflációval számolva a reálkereset emelkedése 9,1, illetve 10,2 százalékos volt éves összehasonlításban.