NAV-figyelő, 45. hét: minden a reklámadóról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A reklámadó friss szablyait foglalta össze a NAV. Figyelniük kell a megrendelőknek is, és társaságiadó-szempontból is érdekes a téma.


1. A reklámadó legfontosabb változásai

Az idei nyár újfent meghatározó változásokat hozott a reklámadó terén. Az Európai Bizottság tavaly novemberi határozata alapján a reklámadó sávosan progresszív mértékrendszere, illetve az elhatárolt veszteség levonhatósága a 2014. évi adóalapból állami támogatásnak minősül, ezért arra kötelezte Magyarországot, hogy visszamenőleges hatállyal módosítsa vagy törölje el a reklámadó törvényt. Ennek az idei nyári adóváltozás lett az eredménye, melynek főbb pontjait az alábbiakban foglaljuk össze.

  1. A 2017. június 30-ig lezárt adóévekre megfizetett reklámadó az Art. szerinti túlfizetésnek fog minősülni. Ez csak azon adóalanyokra érvényes, akik mint reklámközzétevők kötelezettek a reklámadó megfizetésére. Az eddig az időpontig bevallott, de még be nem fizetett reklámadót az adóalanyoknak nem kell megfizetniük. A túlfizetésként a folyószámlán lógó összegről pedig rendelkezhet adóalany, hogy kiutaltatja vagy átvezetteti másik adónemre. Nyilatkozat hiányában a jövőbeli reklámadó kötelezettség kiegyenlítésére kerül elszámolásra.
  2. Megszűnik a saját célú reklám adókötelezettsége, így azt már nem kell a kalkuláció során figyelembe venni.
  3. Annak érdekében, hogy a törvény megfeleljen az Európai Bizottság által állított feltételeknek, eltörlésre került a sávosan progresszív adómérték, és 2017-től egykulcsos adómérték alkalmazandó. 2017. január 1. és június 30. között 0 százalékos, míg 2017. július 1-től 7,5 százalékos adókulccsal kell számolni.
  4. Adómentes az adóalany adóévi nettó árbevételéből 100 millió forint. A mentesség az új szabályozás értelmében csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, aminek igénybevételére vonatkozó feltételeket érdemes megvizsgálni, mielőtt az adóalany él a mentesség lehetőségével. Továbbá a mentesség igénybevételéről minden esetben előzetesen nyilatkozni kell az adóhatóság felé.
  5. Hatályát vesztette az a szabály, mely lehetővé tette a 2014. évi adóalapnak az elhatárolt veszteség 50 százalékával történő csökkentését.

További érdekességek a reklámadóról a 66. információs füzetben találhatók.

Mivel azonban a reklámadó nemcsak a reklámközzétevőket, hanem a megrendelőket is sújthatja, ezért érdemes odafigyelni, hogy a megrendelő rendelkezik-e a közzétevő nyilatkozatával, mely szerint a reklámközzétevő az adókötelezettséget teljesíti, vagy pedig nem kötelezett a reklámadó megfizetésére. Nyilatkozat hiányában pedig hitelt érdemlően tudnia kell bizonyítani a megrendelőnek, hogy azt kérte a közzétevőtől, amit nem kapott meg, és ezt a tényt bejelentette a NAV felé, vagy a közzétevő szerepel a NAV reklámközzétevőkről szóló listájában.

A megrendelőnek abban az esetben keletkezhet fizetési kötelezettsége, ha az adott hónapban a reklám-közzététel ellenértéke meghaladja a 2,5 millió forintot. Rossz gyakorlat, hogy sokan nem tartják számon, hogy rendelkeznek-e a nyilatkozattal, és nem követik nyomon megrendelőként, hogy keletkezik-e adókötelezettségük, ami mulasztásibírság-kockázatot jelent.

[htmlbox felteteles_adomegallapitas]

 

Ezen túl társasági adó vonatkozásában is érdekes a téma, mert ha a reklám közzétételével összefüggésben az adóévben elszámolt költség meghaladja a 30 millió forintot, és az adóalany

  • nem rendelkezik a reklám-közzétevő nyilatkozatával, és

  • nem is tudja igazolni, hogy a nyilatkozat átadását kérte, valamint

  • a reklámadó alanya a reklám-közzététel megrendelésének időpontjában nem szerepelt az állami adóhatóság vonatkozó listájában, akkor a teljes reklámköltség címen elszámolt összeg nem elismert költségnek fog minősülni és adóalap növelő tételként kell kezelni.

2. CDMS rendszerrel kapcsolatos tudnivalók

Az alábbi tájékoztatót állították össze a NAV munkatársai, mellyel szeretnék segíteni az ügyfeleket a CDMS rendszer elérésével kapcsolatban:

Továbbá elérhetőek a 2017. szeptember27-i CDMS konferencia anyagai.

3. Pályázat

Innen tölthetők le a NAV Bűnügyi szakterülete részére adatmentő és elemző eszközök beszerzésére vonatkozó közbeszerzés dokumentumai.

4. HIRDETMÉNY

60300-626/2013. bűnügyi számon folytatott eljárásról szóló határozat kézbesítéséről.

 

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).