Nem az eredeti tervek szerint változik a termékdíj


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Idén augusztusban beterjesztett környezetvédelmi termékdíj szabályozás módosítását célzó törvényjavaslat több olyan változtatást is tartalmazott, amely érzékenyen érintette volna a reklámhordozó papírt, valamint a műanyag táskákat gyártó és forgalmazó gazdálkodókat. A tervezett díjemelésekkel szembeni felháborodástól és tiltakozástól volt hangos a sajtó, ezek szerint nem eredménytelenül – írja az RSM blogja.


Nem bővül a műanyag reklámtáska definíciója, ezáltal azokra a műanyag hordtasakokra, közismertebb nevükön műanyag zacskókra, amelyek eddig 57 Ft/kg volt a tarifa nem kell alkalmazni a magasabb 1 900 Ft/kg mértéket. 

Emellett a végleges javaslatból elhagyásra került egy másik nagyon jelentős változtatási javaslat, a reklámhordozó papírok termékdíjának, közel 35 százalékos emelése (85 Ft/kg-ról 114 Ft/kg-ra).

Ez a két változtatás jelentős bevételnövekedést eredményezett volna termékdíj fronton, ez most elmarad. A javaslat egészen az Országgyűlésig jutott, ott azonban a kötelező egyeztetések valamelyik fórumán elvérzett és a véglegesen elfogadott, jelenleg aláírásra váró szövegből már hiányzik.  

 A javaslat ellenben számos módosítást és kiegészítést tartalmazott, ahogy azt korábbi a tervezett termékdíj változásokat feldolgozó blogbejegyzésemben részleteztem. 

A termékdíj módosítások 2018. január 1-jével léphetnek életbe

Az elkülönített hulladék tárolására szolgáló műanyag zsák is definiálva lesz a Kvtd. törvényben, ezzel elősegítve, hogy annak saját célú felhasználása és első belföldi forgalomba hozatala se keletkeztessen termékdíj kötelezettséget. 

A kereskedelmi csomagolószer kategória kivezetésre kerül a termékdíj szabályozásból és ezzel párhuzamosan a fém ital-csomagolószerek definiálásra kerülnek a törvényben, ezáltal elérve a vonatkozó díjtétel 57 Ft/kg-ra való mérséklését a korábbi 304 Ft/kg-ról.

A reklámhordozó papírok fogalma is pontosításra kerül, eltörli a fogalomból azon kivételeket, amelyek nehezen meghatározhatóak. A módosítás hatására mentesülnek a közhasznú szervezetek és az önkormányzatok a reklámhordozó papírok után fizetendő termékdíj kötelezettség alól, amennyiben azokat alapfeladatuk körében adják ki. A javaslat egyértelműsíti továbbá, hogyha egy termék reklámhordozó papír és irodai papír funkciót is betölt, akkor a kötelezettség a reklámpapír jelleg alapján áll fenn. 

A javaslat alapján a termékdíj szabályozás áttér az adott év január 1-jén hatályos áruosztályozási szabályok alkalmazására a 2010. január 1-jén hatályos vámtarifaszámok alkalmazása helyett, amely leegyszerűsíti a termékdíj-köteles termékek besorolását, megszüntetve a korábbi évek nehézségeit, amelyek az eltérő időállapotú vámtarifa alkalmazása miatt merültek fel.

[htmlbox felteteles_adomegallapitas]

 

Az Uniós irányelvi (WEEE) kötelezettséggel összhangban változnak az elektromos, elektronikai berendezések kategóriái, a korábbi kilenc helyett öt termékkategória (hőcserélő berendezések, képernyők/monitorok, nagygépek, kisgépek, kisméretű számítástechnikai berendezések és távközlési berendezések) lesz elérhető. A kategóriák számának csökkentése mellett, a díjtételek csökkentését is tartalmazza a javaslat, amelynek célja a díjtételek egységesítése 57 Ft/kg-ra. Ezáltal 2018. január 1-jétől már a rádiótelefonokra sem kell a 304 Ft/kg-os és a szórakoztató elektronikai cikkekre sem kell a 114 Ft/kg-os magasabb termékdíjat megfizetni.

Szintén csökkenti a javaslat a gépjárművek termékdíj-köteles alkotórészei után fizetendő termékdíjat, vagy a gépjármű átalányt az elektromos autók esetében 50 százalékkal, míg a hibrid autók esetében 30 százalékkal, ezáltal országszerte ösztönözve a környezetbarát megoldások elterjedését.

A javaslat egyértelműen rögzíti azt is, hogy a jövőben új átvállalási szerződések megkötése és bejelentése szükséges, ha az egyik szerződő fél jogutódlással megszűnik.

Az adóigazgatási szabályozás változását a javaslat végigvezeti a termékdíj törvényen is, azaz az új Art. (Air.) hatására pontosításra kerülnek a szabályozásban az eljárási szabályok is. 

A bejegyzés szerzője Falcsik István, az RSM Hungary Vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás, üzletágvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).