Nyolcmilliárdot költünk borravalóra
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Manapság a fodrászok és a kozmetikusok a borravaló legfőbb haszonélvezői; tavaly együttesen 2,6 milliárd forint jutott nekik ilyen címen. Reálértéken 2014-ben jóval kevesebbet adtunk ki borravalóra, mint másfél évtizeddel ezelőtt. Az InfoTandem heti infografikája.
Két szakmacsoport gyűjtötte be 2014-ben a magyar háztartások által borravalóként kifizetett összeg 60 százalékát, együttesen több mint 5 milliárd forintot. Az élen a fodrászok és a kozmetikusok állnak, akiknél 2,6 milliárd forint landolt ilyen címen, s csaknem ugyanennyit, 2,5 milliárdot tehettek zsebre a pincérekből, felszolgálókból és ételfutárokból álló kör tagjai is. Itt egy viszonylag nagy szakadék következik, majd a benzinkutasok jönnek, szűk 800 millióval. A postásoknak (köztük a csomag-, távirat- és újságkihordóknak) immár be kellett érniük 600 millió forint körüli summával.
Anno a hiánygazdaságban a pult alóli értékesítéssel még viszonylag nagyot kaszálhatott a kereskedők, bolti eladók egy része, manapság viszont már csak jó 200 milliót tudnak felmutatni. A taxisok és a háztartási gépek szervizelői még náluk is kevesebbel dicsekedhetnek, ugyanakkor például az autószerelőknél és autómosóknál félmilliárd forint is összejöhetett tavaly.
Mindez a Központi Statisztikai Hivatal elmúlt évi kérdőíves felméréséből derül ki, amelynek során másfél ezer háztartás nyilatkozott a borravaló-adási szokásairól. Egy-egy alkalommal tipikusan 200–300 forinttal fejezzük ki, ha elégedettek vagyunk a kapott szolgáltatással, előfordulnak azonban lényegesen nagyobb összegek is. A már említett háztartási gépszerelők például átlagosan 1000 forinttal kalkulálhatnak, a lakberendezési tárgyak javítói (kárpitosok, bútorrestaurátorok) pedig ennek akár a háromszorosával is.
Különös adózási módok az áfa rendszerében
|
Kiskönyvtár az áfáról címet viselő sorozatunk 5. kötete a különös adózási módok elméleti szabályanyagának a magyarázatán túl konkrét példák bemutatásával segíti az adózók mindennapos hatékony jogalkalmazását.
További információ és megrendelés >>
|
A borravaló-adási szokások életkor szerint is különböznek. A csak fiatalokból álló háztartások például jellemzően nem adnak borravalót a szerelőknek, a portásnak, a gondnoknak, a kéményseprőnek vagy a szemétszállítóknak; az általuk adott összeg háromnegyedével a pincéreket és az ételfutárokat jutalmazzák. Utóbbiak az idősektől alig remélhetnek valamit, ellentétben a fodrászokkal, kozmetikusokkal és postásokkal. A tavaly kifizetett borravaló közel fele a fiatalokból és középkorúakból álló vegyes korösszetételű háztartásokhoz köthető; náluk is pincérek és az ételfutárok a favoritok, a sor végén pedig a taxisok és a teherfuvarozók kullognak.
A KSH egyébiránt másfél évtizeddel ezelőtt készített már egy hasonló felmérést. E szerint Magyarországon 1998-ban 5,3 milliárd jutott borravalóra, szemben a tavalyi 8,4 milliárd forinttal. Ez nominálisan mintegy másfélszeres bővülés, reálrértéken viszont a friss summa csupán kétharmada a korábbinak. A múlt század végén jövedelmünk 0,16 százalékát adtuk ki ilyen célra, 2014-ben viszont már csak a 0,08 százalékát.