Pótdíjak elszámolása és adózása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Abt Blog egyik előző bejegyzésében a hatóságok által kiszabott bírságok elszámolását és adózását részletezte. Mivel azóta sok kérdés érkezett a témában, itt az ideje, hogy a hatóságok által kiszabott bírságokat megkülönböztessük a különböző, akár szintén parkoláshoz kapcsolódó pótdíjaktól. Az alábbiakban e tételek, azaz a pótdíjak elszámolását és adókövetkezményeit részletezzük.


Először is, a pótdíjak jogi természetének vizsgálata során érdemes áttekinteni azokat az eseteket, amelyekben a pótdíjak a leggyakrabban fordulnak elő. Ide tartozik a parkolási pótdíj és a közlekedési eszközök (pl. BKV busz) nem szerződésszerű (azaz jegy nélküli) igénybevétele esetén fizetendő pótdíj.

Polgári jogi szempontból az említett esetekben parkolási, illetve személyszállítási szerződés jön létre az adott terület tulajdonosa és az autós, illetve a jármű üzemeltetője és az utas között. A szerződés mindkét esetben ráutaló magatartással jön létre: aki parkol, illetve felszáll a buszra, az magára nézve kötelezőnek ismeri el a szerződések általános feltételeit, díjfizetési kötelezettsége azonnal keletkezik. Így aki nem fizet vagy késve fizet, szerződést szeg. Szerződésszegésnek egyik következménye a pótdíj, amelyet a bérbeadó/üzemeltető előre köt ki azzal a céllal, hogy szankcionálja a szerződésszegést. A pótdíj a teljesítés alól nem ad felmentést, azaz a pótdíjon kívül a díjat változatlanul meg kell fizetni.

Külön kell azonban választani azokat az eseteket, amikor pl. a közlekedési szolgáltatást bővített formájában veszik igénybe (pl. nagyméretű kézipoggyász egyes repülőjáratok). Ilyen esetben ugyanis a pótdíj mögött tényleges szolgáltatás, többletteljesítés áll. Így e díj nem szankció, hanem a bővült szolgáltatás ellenértéke, még akkor is, ha azt pótdíjnak nevezik.

ADÓklub Online 2016 – Androidos okostelefonnal

 

ADÓ szaklap online

ADÓ-kódex szaklap online

Számviteli tanácsadó szaklap online

Áfa-kalauz szaklap online – ADÓ

kérdések és válaszok

Ado.hu Prémium cikkek

Rendelje meg most >>

A pótdíj kiszabásának célját, azaz hogy az szankció jellegű, avagy sem, minden esetben meg kell vizsgálni, és a szankciós pótdíjat külön kell választani a nem-szankciós pótdíjtól, azaz az ún. bővített szolgáltatás díjától.

A szankciós pótdíj ugyanis egyrészt nem minősül szolgáltatásnyújtás ellenértékének, azaz nem tartozik az áfa tv. hatálya alá és így az áfa alapba sem, másrészt, mivel nem jogerős határozatban megállapított bírságról van szó, a társasági adó alapot sem kell e tételekkel megnövelni. Személyi jövedelemadó szempontból pedig az a fontos, hogy a kötelezettség kit terhel: mivel személyszállításnál mindenképpen a magánszemélyt, így annak részére történő megtérítése adóköteles jövedelem, parkolásnál viszont a pótdíjfizetési kötelezettség a gépjármű üzembentartóját terheli, így céges gépjármű esetén személyi jövedelemadó kötelezettség nem merül fel.

Más a helyzet, ha a pótdíj nem szankció, hanem a bővített szolgáltatás ellenértéke. Ez esetben a szolgáltatásnyújtó „plusz” szolgáltatást nyújt és ezért „plusz” díjat is elkér. Így a nem-szankciós pótdíj ugyanúgy szolgáltatásnyújtás ellenértékének minősül, mint a rendes díj, társasági adó szempontból elszámolható, az szja kötelezettség pedig alapvetően a szolgáltatás igénybevételének indokoltságával függ össze (pl. üzleti utazással kapcsolatos, avagy sem).

A cikk szerzője Soós László, az ABT Treuhand csoport adóigazgatója. 

További blogbejegyzések: 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.