Sok a miért – adócsomag 2019

  • Értesítő a rovat cikkeiről

A kormány 2018. június 19.-én beterjesztette az idei első adómódosító csomagot, majd pár órával később a szociális hozzájárulási adóról szóló törvényt is.

1.  A szakma számára mindenképpen pozitív, hogy a szociális hozzájárulási adó végre megérdemelten egy önálló jogszabályt kap. Ezzel párhuzamosan az EHO törvény rendelkezéseinek átemelése az új jogszabályba szintén örömteli, hiszen a két (nem biztosítás alapú) adónem párhuzamos jelenléte a jogrendben nem volt indokolt.

2. A klasszikus salátatörvény beterjesztésének indoka már inkább vitatható, hiszen a cafeteriára vonatkozó rendelkezéseken túl nem tartalmaz olyan horderejű változásokat, amely jelentősebb felkészülési időt igényelne. Illetve azt is fontos kiemelni, hogy a jelenlegi kommunikáció szerint már most tudható, hogy őszi adócsomagra is számíthatunk. Tehát legalább kétszer kell áttekinteni a változásokat.

3. A cafeteriarendszer átalakításához, vagy inkább eljelentéktelenítéséhez kapcsolódóan sok kérdést fel lehet tenni, ezek közül pár:

  • Miért a kedvező adózási forma szűkítése, amikor a szociális hozzájárulási adó fokozatos csökkenése mellett is még mindig Magyarországon az egyik legmagasabb az ún. adóék?
  • Ki fogják-e tudni termelni a vállalkozások az adóemelés és a bérnövekedés együttes hatásaként jelentkező költségnövekedést, vagy más alternatív foglalkoztatási modellekre kényszerülnek? A kérdés különösen időszerű lesz, ha a kormányzat által is már többször beharangozott válság valóban megérkezik.
  • Miért vált hirtelen – egy csomagban – érdektelenné a korábban indokolt (köztük több tavaly beiktatott) társadalmi és gazdasági cél – lakhatás és lakásszerzés támogatása, diákhitel, kultúra, sport, helyi közlekedés stb. - támogatása?
  • Mi indokokolja a hosszú távú, öngondoskodási célok (nyugdíj, egészségügy) háttérbe szorítását?

Az utalványkibocsátások körüli anomáliák visszaszorítására egyéb eszközök is adottak lehettek volna, amelyek nem érintették volna a munkavállalók által is közkedvelt juttatási formákat. Ugyanakkor az adminisztráció csökkenésével nehéz vitatkozni, különös tekintettel a jogcímek számának csökkentésére. Persze ez az érvelés is megbicsaklik az amúgy rendszeridegennek tekinthető, de mégis közkedvelt készpénzjuttatás esetén.   

4. Érdemes megvizsgálni azt is, hogy mi nem került bele a törvényjavaslatba. Nem lesz egy számjegyű a személyi jövedelemadó, a szociális hozzájárulási adó kulcsának csökkentése sem kerül be ezúttal a törvénybe. Utóbbira várhatóan – a gazdasági és költségvetési folyamatok tükrében – az év végén kerülhet sor.

Adóeljárás - jogszabálytükör

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII törvényt 3 új jogszabály - az adóigazgatási rendtartásról szóló, az adózás rendjéről szóló, valamint az adóhatóság által foganatosítható végrehajtási eljárásokról szóló törvény - váltja fel 2018. január 1-jétől.

A jogszabálytükör párhuzamos szerkesztésben mutatja a régi törvény és az új törvények tartalmilag szinkronizált rendelkezéseit. 

Megrendelés >>

 

5. A tavalyi évben meghonosított közérdekű nyugdíjas szövetkezethez kapcsolódó egyes járulék- és adókedvezmények kiterjesztésre kerülnek a munka törvénykönyve szerint foglalkoztatott sajátjogú nyugdíjasokra is.

6. A fenti adó- és járulékkedvezmény bevezetésével indokolják a szociális hozzájárulási adó 55 év felettiekre idén még automatikusan érvényesülő adókedvezmény eltörlését. Ugyanakkor mivel az öregségi nyugdíjra jogosultság és az 55 év feletti korosztályba tartozók tagjai nem teljesen megegyezőek, egy jelentős csoport lehet ezen intézkedés károsultja. A változás további hatásaként jelentkezhet, hogy a nyugdíjkorhatárt elérők munkaerőpiaci helyzetük javítása érdekében inkább nyugdíjba mennek, ami a nyugdíjkasszát várhatón kedvezőtlenül fogja befolyásolni.

7. Az innovációs járulék fizetésére kötelezettek köre ismét bővülni fog. Az elmúlt években a mikro- és kisvállalkozásokra vonatkozó mutatószámokat csak az adott társaság tekintetében kellett vizsgálni. A tervezet szerint immár ismét figyelembe kell venni az ún. kapcsolódó és partnervállalkozások számait, azaz egy jelentős körrel fog bővülni az adófizetésre kötelezettek köre!

8. A javaslat utoljára 2018. december 20.-áig teszi lehetővé, hogy valaki a korábban „szebb időket” megélt egyszerűsített vállalkozói adót (EVA) válassza.  Ez a rendelkezés beilleszkedik az elmúlt évek trendjébe, mivel az utóbbi években egyéb kedvező adózási forma választása vált népszerűévé.

"Összességében elmondható, hogy a jelenlegi csomag egy óvatos, kiváró megközelítést tükröz. Nem ígér radikális, eddig nem ismert adócsökkentéseket, inkább a kellemetlen meglepetések azok, amelyekre emlékezni fogunk, ha a jelen formájában fogják elfogadni a javaslatot, különösen kiemelve mind a munkavállalók, mind a munkáltatók számára kedvezőtlen cafeteriaváltozásokat."

A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM Hungary adóüzletág-vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

  • Fotó: shutterstock

    Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a bevándorlási különadóról T/625. számú törvényjavaslat szerint a kisvállalati adó választására vonatkozó értékhatárok kedvezőbbé válnak. Emellett a kisvállalati adó kiegészítésre kerül a kettős adóztatás elkerüléséhez szükséges egyes rendelkezésekkel.

  • Varga Mihály

    Jövőre csak a SZÉP kártya marad meg béren kívüli juttatásként, vonzóbb lesz a kiva, elhal az eva, többet adóznak az alkoholos italok, megszűnik a baleseti adó, és bevezetik a bevándorlási különadót. A kormány friss adócsomagja meglepően vaskos és komplex – ebből emeltük ki a lényeget.

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • költségvetés

    Az Országgyűlés pénteken elfogadta a jövő évi költségvetésről szóló törvényt.

  • forint_pénz

    A teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagos bruttó keresete májusban 327 500 forint volt, 10,9 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

  • vám

    2018. január elsejével új vámtörvény lépett életbe, vámigazgatási ügyekben ettől kezdve kizárólag a vámjogszabályokat lehet alkalmazni. A leginkább kézzelfogható változás, hogy vámigazgatási ügyben – amennyiben az ügyfél nem kíván személyesen eljárni – immár kizárólag vámjogi képviselő járhat el. Bár a szabályozás nem régi, ennek ellenére indokolttá vált a módosítása, amely szerint a vámjogi képviselői feladat ellátásába bevonható harmadik fél is.

  • autópiac

    A második negyedévében újabb csúcsra ért a használtautó-piac Magyarországon: 201 ezer használt személyautó cserélt gazdát, 17 százalékkal több, mint egy évvel korábban, és az előző negyedévhez is jelentős, 16 százalékos volt növekedés - közölte a JóAutók.hu.

  • top 100

    Március végén átlépte a 20 billió dollárt a világ száz legértékesebb vállalatának piaci tőkeértéke. A mezőnyt az USA és a technológiai szektor dominálja. Az InfoTandem infografikája.