Számlázóprogramok: jövőre mindent lát a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2016. január 1-től hozzáférést kell biztosítani a NAV számára a számlázóprogramok adatbázisához.


Eddig nem kapott komoly visszhangot azon 2015. február 3-án kihirdetett a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló NGM rendelet módosítás, ami 2016. január 1-ei hatálybalépéssel egy újabb funkcióval bővíti azon követelmények listáját, aminek az adózók által alkalmazott számlázó programoknak feltétlenül meg kell felelniük.

Erre való tekintettel e hét szerdán a NAV hírlevelet és tájékoztatót tett közzé honlapján az előírások értelmezése és az átállással járó kötelezettségek tisztázása céljából.

Számlázóporgramokkal kapcsolatos, 2016. Január 1-jétől érvényesülő új jogszabályi követelmények

Az új jogszabályi rendelkezések alapján 2016. január 1-től a számlázó programban biztosítani kell, hogy a NAV egy önálló, de a programba integrált funkció által standardizált módon bármikor hozzájusson a kibocsátott számlák (ideértve a módosító és az érvénytelenítő számlákat is) adataihoz.

Navigátor Adózás modul

Az Art. Navigátor és az Áfa Navigátor csomagban, 10% kedvezménnyel.

A navigátorok a jogi eljárásokat a kezdeményezéstől a lezárásig folyamatábrákkal követik végig, a kapcsolódó anyagok (jogszabályok, Nav-állásfoglalások, nyomtatványok) egy kattintással elérhetőek.

Megrendelés >>

A Rendelet alapján minden számlázó programnak egy, az „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” elnevezésű funkcióval kell rendelkeznie, amelynek elindításával adatexport végezhető

  • a kezdő és záró dátum megadásával meghatározható időszakban kibocsátott, illetve
  • a kezdő és a záró számlasorszám megadásával meghatározható sorszámtartományba tartozó számlákra.

A 2016. január 1-jét megelőzően kiállított számlák tekintetében a számlázó programnak nem kötelező az adatexportot biztosítani. Ezzel együtt a 2016. január 1-én vagy azt követően kiállított, de egy korábbi számlát módosító, érvénytelenítő számla vonatkozásában ezt a funkciót már biztosítani kell.

A NAV közleményeiben kiemeli, hogy a számlázó programoknak ezen funkcióval abban az esetben is rendelkezniük kell, amennyiben az adózó iratmegőrzési kötelezettségének papír alapon és akkor is, ha elektronikus úton tesz eleget, továbbá abban az esetben is, ha a belföldi szabályok szerinti számlakibocsátásra egy külföldön letelepedett, Magyarországon csupán áfa-regisztrált adóalany által kerül sor. Fontos kiemelni, hogy az áfa-regisztrált adóalanyoknak abban az esetben is gondoskodniuk kell az új funkciónak az általuk alkalmazott számlázó programba integrálásáról, amennyiben 2016-ban nem folytat magyarországi áfa-köteles tevékenységet.

Adókockázat

Amennyiben 2016. január 1-ig nem sikerül az adózóknak megvalósítani a kért fejlesztéseket, illetve a programfrissítést, úgy adatszolgáltatási kötelezettség megsértésére, illetve ha az adatszolgáltatás egy esetleges adóellenőrzés lefolytatását akadályozza, így ez utóbbira tekintettel mulasztási bírság kiszabására is sor kerülhet, melynek mértéke magánszemélyek esetében 200 000 forintig, más adózók esetében 500 000 forintig terjedhet.

Gyakorlati tennivalók

Számlázó programnak kell tekinteni minden olyan informatikai megoldást, amely alkalmas számla kiállítására, függetlenül attól, hogy az adott program emellett más funkciókkal is rendelkezik. A NAV tájékoztatójában kiemelte, hogy a többfunkciós, moduláris felépítésű szoftverek „határainak” kijelölése a fejlesztő döntése. Nem kifogásolható, ha egy szoftver az adatexportot az adott rendszer egyes komponenseinek egymás után vagy egymással párhuzamosan történő használatának eredményeképpen hajtja végre. A NAV kifejti, mivel a Rendelet kifejezetten nem tiltja, hogy az „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” több fájlra darabolja a szolgáltatandó adatokat, így ha az exportált adatállomány túl nagyméretű, abban az esetben az adatok listázására több fájl egymást követő előállításával is megoldható.

Példák az áfatörvény alkalmazásához

Jelen kiadványunk olyan gyakorlati példatár, amely az általános forgalmi adózás területén leggyakrabban felmerülő jogeseteket és azok megoldását tartalmazza.

Megrendelés >>

A felkészülés során kiemelt fontosságú figyelembe venni az informatikai fejlesztések időigényét, mivel egyrészt a számlázó programoknak 2016. január 1-én már biztosítania kell az előírt adatszolgáltatást, másrészt pedig az adóalanyoknak már rendelkezniük kell a programok „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” funkció működését bemutató fejezetet is tartalmazó felhasználói dokumentációval (mindez igaz a saját fejlesztésű számlázó programokra is). Így aki még nem tette meg, annak mielőbb el kell indítania az informatikai fejlesztéseket, illetve a számlázó program frissítésének beszerzését.

A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM DTM Hungary adóüzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.

2024. április 18.

Kapcsolt vállalkozások közötti ingyenes juttatások a társasági adóban

Az ellenérték nélkül adott támogatások, juttatások, térítés nélkül átadott (pénz)eszközök vonatkozásában a Tao-törvény különbséget tesz atekintetben, hogy az ingyenes átadás adománynak minősül-e, és ha nem, a támogató oldaláról vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek tekinthető-e. Elmerülünk a részletekben.

2024. április 17.

Digitalizálódó adózás Afrikában

Számos érdekességet tartogatnak számunkra is az afrikai országok áfarendszerei. Amennyiben összességében nézzük a folyamatokat, kijelenthetjük: Afrika digitalizálódik.