Színesedő adókapcsolati háló – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adóalanyok leggyakrabban még mindig személyesen, az ügyfélszolgálatokon intézik ügyeiket, de egyre népszerűbbek a telefonos és internetes lehetőségek is. Az InfoTandem heti infografikája.


Ma már számos út közül választhat, aki ilyen-olyan okból közvetlen kapcsolatba szeretne kerülni az adóhatósággal. Egyelőre még a klasszikus metódus a legnépszerűbb: be kell fáradni az ügyfélszolgálatra. Ehhez 22 központi iroda, 77 kirendeltség, s további 21 ügyfélszolgálati hely áll rendelkezésre. E lehetőségre tavaly mintegy 2,5 millió ügyfél voksolt. Közülük 547 ezren adóhatósági igazolást, 470 ezren tájékoztatást kértek, beadvánnyal pedig 382 ezren éltek. E vizitek során 3,4 millió csekkhez is hozzájutottak az adózók, 48 ezer alkalommal pedig ott helyben, POS terminálok útján, bankkártyájukkal rendezték befizetéseiket, összesen mintegy 9,5 milliárd forint értékben.

Mindeközben azonban egyre népszerűbbek azok a szolgáltatások, amelyekhez nem szükséges kimozdulni otthonról vagy az irodából. A legkedveltebb ezek körül a telefonos ügyintézés. Ily módon általános – tehát nem beazonosítható adó- és vámügyekhez kapcsolódó – tájékoztatásért (például adójogi, vagy bevallások kitöltését érintő kérdésekben) körülbelül 1 millió hívás érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakembereihez. Hasonló célt szolgál a hatóság honlapján működő e-mailes rendszer, amelyen keresztül 27 ezer elektronikus levelet fogadtak.

Telefonon néhány éve valódi ügyintézésre is mód van. Ehhez az adózó vagy képviselője titkos ügyfél-azonosítót igényelhet, majd ennek és adóazonosító jelének megadása után egyedi ügyeket intézhet, s adótitoknak minősülű adatokról is kérhet felvilágosítást. Méghozzá úgy, hogy a hangvezérelt menürendszer eleve az illetékes igazgatóságra, s azon belül is egy szakértő munkatárshoz irányítja. Érdekesség, hogy a beszélgetésekről hangfelvétel készül, amely egy hónapon belül visszahallgatható. Ily módon tavaly már 68 ezer adózó intézte el valamely ügyét, csaknem kétszer annyian, mint egy évvel korábban.

A fentieken túl a regionális adóigazgatóságok több mint 12 ezer hagyományos postai levélre is válaszoltak, s egyre többen veszik igénybe a Kormányzati Portálon található, előregisztrációhoz kötött Ügyfélkapu szolgáltatásait is.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.