Változások a magánnyugdíjpénztáraknál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jelen cikkünkben a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény fontosabb változásait mutatjuk be.


Június 1- jén hirdették ki az 1997. évi LXXXII. törvényt (a továbbiakban: törvény), amely számos pénzügyi tárgyú jogszabályt jelentősen módosít. A törvény abból a célból került a parlament elé, hogy a pénzügyi közvetítőrendszerre vonatkozó szabályozás bizonyos elemeinek felülvizsgálata megtörténjen, valamint egyes európai uniós jogi aktusokat a hazai jogba implementáljanak. Ennél fogva a pénzügyi közvetítőrendszert érintő egyes törvények módosításáról szóló 2016. évi LIII. törvény változtatásokat eszközöl többek között a fair bank törvény, a hitelintézeteket érintő jogszabály, a pénzforgalmi, a magánnyugdíjpénztári és a tőkepiaci törvényben, de a változások jelentősen érintik a biztosítók működését is, továbbá a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bankra vonatkozó egyes rendelkezéseket is.

Több szakmai gyakorlat szükséges

A pénztári szabályozás egységessége érdekében, illetve a jogszabályi környezet megváltozása miatt szükségessé vált a befektetési vezetővel szemben támasztott követelmények pontosítása.

Július 1-jéig még a régi szabályok élnek, miszerint a pénztár a befektetések irányítására olyan, vele munkaviszonyban álló személyt köteles alkalmazni, aki értékpapír-forgalmazásra feljogosító szakmai vizsgával, szakirányú felsőfokú végzettséggel és legalább kettő év szakmai gyakorlattal rendelkezik, valamint akivel szemben nem állnak fenn a törvényben meghatározott kizáró okok, mint például büntetett előélet, vagy vezető tisztség betöltését kizáró foglalkozástól eltiltás, továbbá feltétel az is, hogy megfeleljen a tőkepiaci törvény 11. melléklete szerinti személyi feltételeknek.

A törvény a fenti rendelkezésen oly módon változtat, hogy július 1-jétől már kettő helyett három év szakmai gyakorlat szükséges a befektetési vezető részéről, valamint kikerül a szabályozásból a tőkepiaci törvény rendelkezésének való megfelelés, mivel a Tpt. már 2011. évi módosítása óta nem tartalmazza ezt a mellékletet.

Három Navigátor adózási, számviteli témában,

15% kedvezménnyel

A csomag tartalmazza az Art. Navigátort, az Áfa Navigátort, és a Számviteli Navigátort, amelyek a csomagkedvezménytől függetlenül külön is rendelhetőek!

Megrendelés >>

Változnak a tartalék szabályok is

A törvény módosít a pénztárak elkülönített bevételeikből képzett tartalék szabályokon is. Ennek célja, hogy a hosszú távú, rendszerszerű működés érdekében a pénztári járadékszolgáltatás biztonsági tartalékául szolgáló saját tevékenységi tartalék mértéke a jövőben igazodjon a pénztárt terhelő kötelezettségekhez, ezáltal a szolgáltatási tartalék figyelembe veszi a közeljövőben aktuálissá váló járadékszolgáltatások mértékét is.

Július 1- ig még úgy rendelkezik a törvény, hogy a saját tevékenységi tartalék mértéke 100 millió forint. Ezután azonban meghatározott egyenlegek összegéhez köti azt. Ezek az összeszámítandó egyenlegek a következők:

a) 80 millió forint,

b) a tárgyévet követő ötödik év végéig az öregségi nyugdíjkorhatárt elérő tagok összesített egyéni számla egyenlegének egy százaléka, és

c) a tárgyévet követő hatodik év elejétől a 14. év végéig az öregségi nyugdíjkorhatárt elérő női tagok húsz százalékának összesített egyéni számla egyenlegének egy százaléka,

de legalább 100 millió forint.

További újdonság, hogy a saját tevékenységi tartalék új szabálya figyelembe veszi a pénztárak által már megképzett tartalékokat, így a szolgáltatási tartalék fedezetéül a működési tartalék és a likviditási tartalék egy része figyelembe vehető.

Eszerint a saját tevékenységi tartalék fedezetének meghatározásakor figyelembe vehető

a) a működési célú tartalékok negyven százaléka, ideértve a működés fedezetének induló tőkéjét, a tartaléktőkét és a működés tárgyévi eredményét,

b) a likviditási és kockázati céltartalék hetven százaléka, ide nem értve a saját tevékenységi tartalékot.

Hosszú távú biztosítás a működésre és hosszabb megőrzési idő

A törvénymódosítás célja a magánnyugdíjpénztári rendszer működésének hosszú távú biztosítása is. Ennél fogva új rendelkezésként bevezeti, hogy a pénztár a jövőben – a vagyonkezelési tevékenység ellenértékével együttesen – a tagok egyéni számlája tárgyévet megelőző év utolsó napján fennálló egyenlegének 0,3 százalékát elszámolhatja költségként. A vagyonkezelési tevékenység ellenértéke a törvény szerint 2011- től a kezelésre átadott vagyon napi bruttó értékei számtani átalgának 0,2 százalékát nem haladhatja meg, amely azonban július 1- től így már beleszámítható a fenti 0,3 százalékos költségbe.

A törvény a fentieken túl némileg változtat a panaszkezelési szabályokon is. Eszerint a telefonon történő panaszkezelés során rögzített hangfelvételt nem egy, hanem öt végi kell majd megőrizni, továbbá a bármilyen csatornán benyújtott panasz és az arra adott válasz megőrzési ideje szintén egyről öt évre módosul. A panasz elutasítása esetén a pénztárnak továbbra is meg kell adnia a kötelező tájékoztatást az ügyfél részére, azonban július 1- től már a Pénzügyi Békéltető Testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét is meg kell jelölnie a válaszban.

Új szolgáltatásokkal bővült az Adó Online:
  • díjmentes cikk és szaklap értesítő
  • kérdés-válasz szolgáltatásunk kényelmesebb használata
  • egyedi szaklap ajánlatok

Tagsági jogviszony megszűnése

A törvénymódosítás a tagsági jogviszony megszűnésére vonatkozó szabályokon is változtatást eszközöl. Ez alapján a végelszámolás alatt álló pénztárból más pénztárba átlépő tagok tagsági jogviszonya a vagyonfelosztási javaslat elfogadását követően az egyéni számlán nyilvántartott tagi megtakarítás átutalásával egyidejűleg szűnik majd meg. Az átutalásokat a pénztár a vagyonfelosztási javaslat elfogadását követő 15 napon belül köteles teljesíteni. Így biztosított, hogy a pénztár jogutód nélküli megszűnéséhez kapcsolódó döntések meghozatalában a pénztárban a végelszámolás kezdő időpontjában tagsággal rendelkező tagok is részt vehessenek


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.

2024. április 24.

Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban

Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.