Végelszámolás számviteli szemmel


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az idei évben indult végelszámolások száma már június közepéig meghaladta a 11 ezret, ami tavaly csak szeptemberben lendült túl ezen a határon. A gyors növekedés egyik magyarázata lehet, hogy a cégbíróságok jelentős számban indítanak kényszer-végelszámolásokat az adóhatóság értesítése alapján azokkal a cégekkel szemben, amelyek beszámoló nyilvánosságra hozatalával kapcsolatos kötelezettségeiknek nem tesznek eleget – derül ki az Adó szaklap 2011/10-11. számából.

Egy vállalkozó működése során kerülhet olyan helyzetbe, hogy valamilyen okból, legyen az a tulajdonosok egyszerű elhatározása, vagy valamilyen kényszerítő körülmény, szükségessé válik megszűnése. A megszűnés történhet jogutódlással, illetve jogutód nélkül. A jogutódlással történő megszűnés a társasági formaváltás, egyesülés, szétválás, amit együtt átalakulásnak nevezünk. A jogutódlás nélküli megszűnésnek alapvetően két esete van, a végelszámolás, illetve a felszámolás. A felszámolási eljárására akkor kerül sor, ha a társaságnál megállapítják a fizetésképtelenséget, és a tulajdonosok nem pótolják a hiányzó tőkét. Végelszámolási eljárással – a felszámolási eljárással szemben – csak azok a társaságok szűnhetnek meg, amelyek fizetőképesek, így ezen eljárás alapvető célja a kötelezettségek maradéktalan kiegyenlítése után megmaradt vagyon felosztása a tulajdonosok, tagok között. A cégnek a cégbírósági nyilvántartásból történő törlésével, a vagyon kiadásával a társaság tevékenysége véglegesen befejeződik.

A végelszámolásnak van többek között jogi, műszaki, gazdasági, számviteli, adózási vetülete is. Az Adó szaklap cikke a szűken vett számviteli megközelítést egészíti ki az adózási vetülettel.

A jogutód nélküli megszűnés alapvető szabályozását a gazdasági társaságokról szóló törvény tartalmazza, mely szerint jogutód nélkül szűnik meg a gazdasági társaság, ha a társasági szerződésben meghatározott időtartam eltelt vagy más megszűnési feltétel valósul meg, például a társasági szerződésben meghatározott cél elérésre került; a társaság legfőbb szerve (tulajdonosi kör) elhatározza a társaság jogutód nélküli megszűnését; a társaság tagjainak száma egyre csökken, kivéve, ha a törvény másként rendelkezik, azaz lehetővé teszi az egyszemélyes társaságként való működést; a cégbíróság a cégtörvényben meghatározott okok miatt megszünteti (például a cég vagyonára vonatkozó információ a megszüntetés folyamatában nem keletkezik, így felszámolás vagy végelszámolás mellőzésével, végzéssel szűnik meg a cég); jogszabály így rendelkezik.

Jogutód nélkül megszűnni felszámolással, végelszámolással vagy a cégbíróság (hivatalból történő) megszüntető eljárásával lehetséges. A végelszámolás lényegében olyan, jogutód nélküli megszűnés, amikor a cég vagyona a hitelezői igények kielégítésére elegendő, a vagyonmaradvány pedig a tagokat illeti meg.

Végelszámolásra kerül sor akkor is, ha a cég legfőbb szerve szabad elhatározásból dönt a jogutód nélküli megszűnésről, vagy a cégbíróság törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva legsúlyosabb intézkedésként a céget megszűntnek nyilvánítja, ezt speciális végelszámolásnak, úgynevezett kényszer-végelszámolásnak nevezzük.

A végelszámolás szabályait alapvetően a cégtörvény és a végelszámolás számviteli feladatairól szóló 72/2006. (IV. 3.) kormányrendelet (végelszámolási kormányrendelet) határozza meg azzal, hogy a végelszámolási kormányrendelet számos esetben a számviteli törvény szabályait rendeli alkalmazni, így elengedhetetlen a számviteli törvény ismerete is. Ez a szabályozás 2006. július elsejétől van így, ugyanis a végelszámolás szabályai akkor kerültek át a társasági törvényből, illetve a csődtörvényből a cégtörvénybe, mivel a fizetésképtelenségi helyzetben nem lévő gazdasági szervezetek piacról való kivezetésének szabályai nem tartozhatnak egy fizetésképtelenségi törvény szabályozási körébe, a végelszámolás szabályai nemcsak a gazdasági társaságokra, hanem valamennyi cégnek minősülő szervezetre vonatkoznak, illetve cégnek nem minősülő egyéb szervezetnél is alkalmazhatóak, ha az alapjogszabályuk ezt lehetővé teszi.

A végelszámolásnak alapvetően három lehetséges kimenetele van. Az első a szabályok szerint végigvitt végelszámolás, amelynek következményeképpen a gazdálkodó jogutód nélkül megszűnik. A második a végelszámolás megszüntetése, ugyanis a végelszámolás a végelszámolás ideje alatt megszüntethető, amelynek következményeképpen a gazdálkodó nem szűnik meg, hanem a tevékenységét tovább folytatja, míg végül a harmadik eset, amikor a végelszámolás felszámolási eljárásba fordul át, például akkor, ha a hitelezői igénybejelentések alapján kiderül, hogy azok maradéktalan kiegyenlítésére nincs fedezet, a végelszámolás átfordul felszámolási eljárásba.

A szabályszerűen végigvitt végelszámolásnak ugyancsak három fajtája van: a normál vagy általános szabályok szerinti eljárás, az egyszerűsített eljárás és a kényszer-végelszámolás.

Umenhoffer Ferenc cikke részletesen ismerteti a végelszámolási időszak szabályait, a végelszámolás menetét és feladatait, a korrigált végelszámolási nyitómérleggel, illetve a végelszámolás ideje alatti beszámoló készítéssel, továbbá a végelszámolás befejezésével kapcsolatos feladatokat konkrét példákkal alátámasztva.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.