Veszélybe kerülhet a cafetéria


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kevésbé termelékeny, a kötelező béremelést nehezen kigazdálkodó kis- és a közepes vállalkozásoknál könnyen felmerülhet a cafetéria jövő évi csökkentése vagy megszüntetése.


Megállapodott a kormány az általa preferált szociális partnerekkel, hogy a minimálbér 15, a garantált bérminimum pedig 25 százalékkal nő jövőre. Mindezek mellett a munkáltatói járulék 5 százalékponttal csökken. Ezt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter jelentette be.

A kötelező béremeléssel kapcsolatban nem szívesen beszélnek arról, hogy a minimálbérek emelésén túl a többi dolgozó bérét is jelentősen növelni kell, mert az alacsony keresetűek jelentős béremelése bérfeszültséget eredményez a munkaköri rangsorban a dolgozók között. Nem tudnak olyan jól fizetni a kisvállalkozások, hogy a munkakörök differenciáltsága megmutatkozzon a bérkülönbségekben is. Arra viszont nagyon nincs szükség, hogy a kvalifikált munkaerő kilépjen a cégtől.

Tekintettel arra, hogy mindezek alapján 2017-től a vállalkozás minden dolgozója részére az eddig tervezettnél nagyobb béremeléssel kell kalkulálni, ennek következménye lehet

  • a járulékcsökkentés „eltűnése” a jelentős bérnövekedés miatt,

  • az eddig adott cafetéria elemek megszüntetése és az összeg béremelésre történő felhasználása,

  • valamint az értékesített termékek és szolgáltatások eladási árának növelése.

A képzettséget nem igénylő munkakörökben alkalmazott minimálbér havi 111 000 forintról 127 650 forintra emelkedik 2017-ben, ami 15%-os béremelést jelent.

A garantált bérminimum (más néven szakmunkás minimálbér) jelenleg havi 129 000 forint, mely jövőre 161 250 forint lesz. A dolgozótól történő levonás mindegyik esetben 33,5%. Az alkalmazottak döntő többsége ebbe a kategóriába tartozik.

 

Tehát jelentős költségnövekedést okoznak a vállalkozások számára a jövő évtől szükséges béremelések. A megnyugtató bérrendezéshez az 5%-os járulékcsökkentés önmagában nem elég. Át kell gondolni a cégnél alkalmazott cafetéria-rendszer költségeit! Egyes kisvállalkozásoknál lehet, hogy meg is kell szüntetni a megnyugtató bérkiigazítások végrehajtása érdekében.

Már a 2016. évi LXVI. törvényben kihirdették, hogy 2017. január 1-től a béren kívüli juttatásoknak alapvetően csak két fajtája van:

a) juttatott pénzösszegnek az éves keretösszeget meg nem haladó része, és

b) a Széchenyi Pihenő Kártya.

Végre megváltoztatták 2017-től az adóalap szorzószámát is a dolgozóknak adott juttatások értékére vonatkozóan. Így jövedelemnek minősül a juttatás értéke, az ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott termék, szolgáltatás esetén annak szokásos piaci értéke, illetőleg abból az a rész, amelyet a magánszemély nem köteles megfizetni. A kifizetőt terhelő adók (személyi jövedelemadó, egészségügyi hozzájárulás,) alapja az előzőek szerinti jövedelem 1,18-szorosa. A béren kívüli juttatásoknak egyedi éves keretösszege is van.

Például 100 000 forint béren kívüli juttatás adóalapja: 100 000 * 1,18 = 118 000 forint. A 15% szja és a 14% eho együttesen 29% köztehernek néz ki, ha nem kellene az értéket megemelni az adóalaphoz. A tényleges közteher: 118 000 * 0,29 = 34 220 forint. Ez azt jelenti, hogy ha a munkáltató 100 000 forint béren kívüli juttatást ad a dolgozónak, annak 34,22%-át a cég befizeti a kincstárba.

Ebből megállapítható, hogy a béren kívüli juttatás 34,22%-os adója jóval magasabb, mint a munkabér után fizetendő 23,5% adó, mely a munkáltató közterhe. (Költséget jelent mindkettő.)

Véleményem szerint egyértelmű, hogy amennyiben az 5%-os járulékcsökkentés nem elegendő az összes béremelésre, (ne feledjük, nemcsak a minimálbérekről van szó!) akkor a béren kívüli juttatások megszüntetése képezhet még fedezetet.

 

Példa:

A munkáltató 2016-ban 27% szociális hozzájárulási adót és 1,5% szakképzési hozzájárulást fizet a dolgozók után, a rehabilitációs hozzájáruláson kívül, mely utóbbit nem tudjuk százalékban kifejezni a feltételei miatt. Tehát együttesen 28,5% közteherről beszélünk.

2017-ben ez a közteher 23,5% lesz.

  • 2016-ban 129 000 forint * 0,285 közterhe = 36 765 Ft.

  • 2017-ben a béremelés után 161 250 * 0,235 = 37 893 Ft.

Nemhogy nyertünk volna a járulékcsökkentéssel, de a garantált bérminimumnál növekedett a költségünk. Minél jobban növeljük a bruttó bért, annál kevésbé érvényesül a járulékcsökkentés.

Az egyes meghatározott juttatások esetén az adó alapja szintén az 1,18-as szorzóval korrigált érték, de a 15 százalék szja mellé 27 százalék eho társul. Így 49,56 százalék munkáltatói teherrel kalkulálhatunk 2017-ben az idei 49,98 százalék helyett.

Ezzel a közteherrel valósíthatjuk meg az idén még gyakran használt béren kívüli juttatások (önkéntes pénztárak, helyi bérlet, iskolakezdési támogatás, munkahelyi étkeztetés…) nyújtását.

Lényegében magukra hagyják a cafetériát, mert mindenki azt csinálhat, amit akar, csak fizesse be az adót.

Átmenetinek is nevezhető szabály kerül a személyi jövedelemadóról szóló törvénybe. Eszerint a 2016. december 31-én hatályos 71. § szerint béren kívüli juttatásnak minősülő, de a 2017. január 1-jén hatályos 71. § szerint béren kívüli juttatásként nem nevesített juttatásokat a munkáltató (ideértve a személyesen közreműködő tagja tekintetében a társas vállalkozást is) 2016. december 31-ét követően a juttatásokra vonatkozóan a 2016. december 31-én hatályos szabályokban meghatározott feltételek szerint, de az egyedi értékhatárok figyelmen kívül hagyásával egyes meghatározott juttatásként biztosíthatja.

Ez jelenti számomra az „azt csináltok, amit akartok, csak fizessetek mintegy 50%-nyi adót” elnevezésű paragrafust. A bérek emelése miatt erre most nincs pénze a cégeknek – kivéve talán az 1500 nagyvállalatot, – és jelen helyzetben nem ésszerű az egyéb juttatás nyújtása.

Megállapodott a kormány az általa preferált szociális partnerekkel, hogy a minimálbér 15, a garantált bérminimum pedig 25 százalékkal nő jövőre. Mindezek mellett a munkáltatói járulék 5 százalékponttal csökken. Ezt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter jelentette be.

A kötelező béremeléssel kapcsolatban nem szívesen beszélnek arról, hogy a minimálbérek emelésén túl a többi dolgozó bérét is jelentősen növelni kell, mert az alacsony keresetűek jelentős béremelése bérfeszültséget eredményez a munkaköri rangsorban a dolgozók között. Nem tudnak olyan jól fizetni a kisvállalkozások, hogy a munkakörök differenciáltsága megmutatkozzon a bérkülönbségekben is. Arra viszont nagyon nincs szükség, hogy a kvalifikált munkaerő kilépjen a cégtől.

Tekintettel arra, hogy mindezek alapján 2017-től a vállalkozás minden dolgozója részére az eddig tervezettnél nagyobb béremeléssel kell kalkulálni, ennek következménye lehet

  • a járulékcsökkentés „eltűnése” a jelentős bérnövekedés miatt,

  • az eddig adott cafetéria elemek megszüntetése és az összeg béremelésre történő felhasználása,

  • valamint az értékesített termékek és szolgáltatások eladási árának növelése.

A képzettséget nem igénylő munkakörökben alkalmazott minimálbér havi 111 000 forintról 127 650 forintra emelkedik 2017-ben, ami 15%-os béremelést jelent.

A garantált bérminimum (más néven szakmunkás minimálbér) jelenleg havi 129 000 forint, mely jövőre 161 250 forint lesz. A dolgozótól történő levonás mindegyik esetben 33,5%. Az alkalmazottak döntő többsége ebbe a kategóriába tartozik.

 

Tehát jelentős költségnövekedést okoznak a vállalkozások számára a jövő évtől szükséges béremelések. A megnyugtató bérrendezéshez az 5%-os járulékcsökkentés önmagában nem elég. Át kell gondolni a cégnél alkalmazott cafetéria-rendszer költségeit! Egyes kisvállalkozásoknál lehet, hogy meg is kell szüntetni a megnyugtató bérkiigazítások végrehajtása érdekében.

Már a 2016. évi LXVI. törvényben kihirdették, hogy 2017. január 1-től a béren kívüli juttatásoknak alapvetően csak két fajtája van:

a) juttatott pénzösszegnek az éves keretösszeget meg nem haladó része, és

b) a Széchenyi Pihenő Kártya.

Végre megváltoztatták 2017-től az adóalap szorzószámát is a dolgozóknak adott juttatások értékére vonatkozóan. Így jövedelemnek minősül a juttatás értéke, az ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott termék, szolgáltatás esetén annak szokásos piaci értéke, illetőleg abból az a rész, amelyet a magánszemély nem köteles megfizetni. A kifizetőt terhelő adók (személyi jövedelemadó, egészségügyi hozzájárulás,) alapja az előzőek szerinti jövedelem 1,18-szorosa. A béren kívüli juttatásoknak egyedi éves keretösszege is van.

Például 100 000 forint béren kívüli juttatás adóalapja: 100 000 * 1,18 = 118 000 forint. A 15% szja és a 14% eho együttesen 29% köztehernek néz ki, ha nem kellene az értéket megemelni az adóalaphoz. A tényleges közteher: 118 000 * 0,29 = 34 220 forint. Ez azt jelenti, hogy ha a munkáltató 100 000 forint béren kívüli juttatást ad a dolgozónak, annak 34,22%-át a cég befizeti a kincstárba.

Ebből megállapítható, hogy a béren kívüli juttatás 34,22%-os adója jóval magasabb, mint a munkabér után fizetendő 23,5% adó, mely a munkáltató közterhe. (Költséget jelent mindkettő.)

Véleményem szerint egyértelmű, hogy amennyiben az 5%-os járulékcsökkentés nem elegendő az összes béremelésre, (ne feledjük, nemcsak a minimálbérekről van szó!) akkor a béren kívüli juttatások megszüntetése képezhet még fedezetet.

[htmlbox adomozaik]

 

Példa:

A munkáltató 2016-ban 27% szociális hozzájárulási adót és 1,5% szakképzési hozzájárulást fizet a dolgozók után, a rehabilitációs hozzájáruláson kívül, mely utóbbit nem tudjuk százalékban kifejezni a feltételei miatt. Tehát együttesen 28,5% közteherről beszélünk.

2017-ben ez a közteher 23,5% lesz.

  • 2016-ban 129 000 forint * 0,285 közterhe = 36 765 Ft.

  • 2017-ben a béremelés után 161 250 * 0,235 = 37 893 Ft.

Nemhogy nyertünk volna a járulékcsökkentéssel, de a garantált bérminimumnál növekedett a költségünk. Minél jobban növeljük a bruttó bért, annál kevésbé érvényesül a járulékcsökkentés.

Az egyes meghatározott juttatások esetén az adó alapja szintén az 1,18-as szorzóval korrigált érték, de a 15 százalék szja mellé 27 százalék eho társul. Így 49,56 százalék munkáltatói teherrel kalkulálhatunk 2017-ben az idei 49,98 százalék helyett.

Ezzel a közteherrel valósíthatjuk meg az idén még gyakran használt béren kívüli juttatások (önkéntes pénztárak, helyi bérlet, iskolakezdési támogatás, munkahelyi étkeztetés…) nyújtását.

Lényegében magukra hagyják a cafetériát, mert mindenki azt csinálhat, amit akar, csak fizesse be az adót.

Átmenetinek is nevezhető szabály kerül a személyi jövedelemadóról szóló törvénybe. Eszerint a 2016. december 31-én hatályos 71. § szerint béren kívüli juttatásnak minősülő, de a 2017. január 1-jén hatályos 71. § szerint béren kívüli juttatásként nem nevesített juttatásokat a munkáltató (ideértve a személyesen közreműködő tagja tekintetében a társas vállalkozást is) 2016. december 31-ét követően a juttatásokra vonatkozóan a 2016. december 31-én hatályos szabályokban meghatározott feltételek szerint, de az egyedi értékhatárok figyelmen kívül hagyásával egyes meghatározott juttatásként biztosíthatja.

Ez jelenti számomra az „azt csináltok, amit akartok, csak fizessetek mintegy 50%-nyi adót” elnevezésű paragrafust. A bérek emelése miatt erre most nincs pénze a cégeknek – kivéve talán az 1500 nagyvállalatot, – és jelen helyzetben nem ésszerű az egyéb juttatás nyújtása.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.