A devizahitelesek levelet kapnak a forintosításról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (PST) a múlt héten elfogadta a fogyasztók tájékoztatásáról szóló jegybanki rendeletet is, amelynek célja, hogy az elszámolásról és a forintosításról szóló értesítéseket valamennyi pénzügyi intézmény azonos elvek alapján készítse el, az elszámolás, a szerződésmódosítás és az erről való tájékoztatás szabályszerű legyen. A devizahitelesek jövő tavasszal levélben kapnak majd értesítést az elszámolásról és a forintosításról.


Bethlendi András, az MNB fogyasztóvédelemért és piacfelügyeletért felelős ügyvezető igazgatója a jegybank keddi sajtótájékoztatóján elmondta: a két elszámolási törvény és a kapcsolódó jegybanki rendeletek a tisztességtelen banki magatartásból fakadó fogyasztói károkat – ezek összege mintegy 1000 milliárd forint – kívánják rendezni. Fontos az is, hogy a fogyasztók a jövőben érthető, átlátható, tisztességes árazású hiteltermékekhez jussanak, ezt szolgálja a fair bankolásról rendelkező jogszabály.

Végül, a háztartások árfolyamkockázatának megszüntetése érdekében forintosítják a jelzálogfedezetű devizahiteleket.

Az elszámolási törvény hatálya alá nem tartozó – 2010. november 27. után folyósított – hitelek esetében a jegybank vizsgálja az általános szerződési feltételeket (ászf), és a tisztességtelenség gyanúja esetén közérdekű keresetet indít. Az MNB arra számít, hogy sok ilyen per lesz.

A fogyasztóknak az elszámolásról és a szerződésmódosításról küldött levél az elszámolással kapcsolatban tartalmazza majd a tisztességtelenül felszámított összeget; a jóváírt, beszámított, kifizetendő összeget; az elszámolás előtti és utáni adatokról szóló tájékoztatást (lejárt tartozás összege, gyűjtőszámla hitelből, áthidaló kölcsönből eredő tartozás, nem esedékes tőketartozás); a hiteltörténeti adatokat (külön mellékletben) és a jogorvoslati lehetőségekről szóló tájékoztatást – ismertette Freisleben Vilmos fogyasztóvédelmi igazgató.  

A szerződésmódosítással összefüggésben benne lesznek a levélben a szerződésmódosulás előtti és utáni adatok (nem esedékes tőketartozás, lejárt tartozás, gyűjtőszámla hitelből eredő tartozás, éves kamat, kezelési költség, kamatperiódus időtartama, az új kamatperiódus kezdő időpontja, törlesztőrészlet, a szerződésmódosulást követően fizetendő törlesztőrészlet első esedékessége, kölcsönszerződés lejárata). Része lesz a szerződésmódosulás lényegi elemeiről készített összefoglaló, az új törlesztőrészleteket tartalmazó táblázat, a felmondási jogról és a szerződésmódosulás mellőzésére irányuló lehetőségről szóló figyelemfelhívás, valamint tájékoztatás és a jogorvoslati lehetőségekről szóló tájékoztatás is.

Időpont: 2014. december 9–10.
Helyszín: Best Western Hotel Hungária
Előadók: közismert szakértők, adózási, számviteli, pénzügyi szakemberek

1. nap: Számviteli változások a gyakorlatban 2014 • Számviteli változások 2015-től • Számviteli ellenőrzés és a hibák javítása • Értékcsökkenés számviteli kérdései elszámolása

2. nap: Az adózás rendjéről szóló törvény változásai • Személyi jövedelemadó változásai • Járulékok változásai • Általános forgalmi adó változásai • Társasági adó változásai

Az elszámolásokat különböző időpontokban küldik meg a fogyasztóknak. A devizaalapú szerződések esetében március 1. és április 30. között kapják meg a hitelesek, kivéve, ha bankjuk peres eljárása 2015. március 1. után fejeződik be, mert akkor a per befejezését követő 60. napig.

A forintalapú, továbbá devizaalapúnak nem minősülő devizahitelek esetében 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kell megküldeni az elszámolásokat, ha pedig a polgári peres eljárás augusztus 1. után fejeződik be, a befejezést követő 60. napig.

A végtörlesztett fogyasztóknak 2015. november 30-ig kell megküldeni az igényelt elszámolást, az MNB arra számít, hogy többségüknek nem jár vissza pénz az elszámolás után.

Amennyiben a Nemzeti Eszközkezelő (NET) a pénzügyi intézmény elszámolási kötelezettségének teljesítése előtt megvásárolta az ingatlant, az utóbbinak nem kell elszámolnia a fogyasztóval, egyébként igen.

A fogyasztót megillető összeget az élő és a követeléskezelő által nyilvántartott szerződések esetében először a gyűjtőszámla terhére (amennyiben van), majd elsősorban a költségre, azután a kamatra, végül a tőketartozásra kell elszámolni. A költség, kamat és tőketartozás elszámolási sorrendje változhat, amennyiben a fogyasztónak az kedvezőbb, és lejárt tartozása van.

A megszűnt kölcsönszerződések esetében a fogyasztó bankszámlán vagy pénztári kifizetéssel kézhez kapja az elszámolást, ha a szerződés megszűnésekor nem volt fennálló, lejárt tartozása. Ha azonban volt, először a tartozást egyenlítik ki, s a megmaradó összeget kapja meg az ügyfél.  

Amennyiben valakinek megváltozott az értesítési címe, a devizaalapú kölcsönszerződések esetében 2015. február 1-jéig, a forintalapú és a deviza kölcsönszerződések esetében pedig 2015. július 1-jéig célszerű ezt bejelentenie.

Annak, akit kifizetendő összegről értesítenek, az elszámolás kézhez vételétől számított 30 napon belül kell bejelentenie a fizetési bankszámlaszámot a követeléskezelő által nyilvántartott, valamint megszűnt kölcsönszerződések esetében, ha pedig nincs bankszámlája, az elszámolást végző pénzügyi intézménynél.

A jelzálog fedezete mellett nyújtott végtörlesztett kölcsönök esetében március 1-31. között lehet elszámolást igényelni.

A kölcsön forintra átváltásának és a kamatszabályoknak a mellőzését a módosuló jelzálogkölcsön-szerződés kézhezvételét követő 30 napon belül lehet kérni.

A fogyasztók részletes elszámolást igényelhetnek, amit a pénzügyi intézmény, illetve a követeléskezelő 5 munkanapon belül köteles rendelkezésére bocsátani.

A panaszt a pénzügyi intézményhez kell benyújtani az elszámolási és forintosítási információkat tartalmazó levél kézhezvételétől számított 30 napon, vagy a tudomásszerzéstől számított 30 napon belül. Amennyiben a fogyasztó nem elégedett a válasszal, vagy 60 napon belül nem kapott választ, a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhat panaszával.

(Forrás: MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 23.

Kevesebbet költenek a cégek reklámra

Elértéktelenedett a magyarországi média reklámárazása, kevesebbet költenek a cégek reklámra a Mindshare, Magyarország egyik vezető médiatervező- és vásárló ügynökségének legfrissebb elemzése szerint, amely közel száz, a legnagyobb hirdető reklámköltési- és pénzügyi adatait vizsgálta, kiegészítve  a Kantar Media Adex és a Nielsen közönségméréseinek adataival – közölte az ügynökség,

2024. április 23.

Félrevezethette a City Taxi a fogyasztókat

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezettel (City Taxi) szemben, a gyanúja szerint a vállalkozás megtéveszti a fogyasztókat kereskedelmi kommunikációjával – közölte a hatóság kedden.