Átlagosan 40 ezer forintot költünk karácsonyra


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A karácsonyi kiadásokra szánt összeg átlagosan 40 ezer forint az idén, a lakosság fele 25 ezer forintnál kevesebbet költ el karácsonykor – derül ki a CIB Bank megbízásából készült reprezentatív kutatásból, amelyet az NRC piackutató készített.


A felmérés szerint a lakosság további 24 százaléka 25 ezer és 50 ezer forint között áldoz erre a célra. Ugyanakkor 75 ezer forint felett már csak a magyarok 13 százaléka költ a karácsonyi ünnepkor, így nem egészen 40 ezer forintot tesz ki a válaszok alapján kalkulált átlagos költség. Az ajándékok vásárlásánál a legtöbb vásárló, 77 százalék hipermarketeket is felkeres, míg 67 százalékuk bevásárlóközpontok üzleteiben, 54 százalékuk diszkontáruházban, 50 százalékuk karácsonyi vásárban és interneten keresztül is sokan tervezik az ajándékok beszerzését.

A felmerülő költségeket a válaszadók háromnegyede az aktuális havi jövedelméből fedezi karácsony előtt, ám 22 százalék a félretett pénzéből is gazdálkodik. A hitelt ugyanakkor csak a megkérdezettek 4 százaléka említette meg a források között – ők jellemzően hitelkártyájukat vagy folyószámla-hitelkeretüket veszik igénybe a karácsonyi vásárláskor, átlagosan 25 ezer forint értékben. A magyar lakosság 20 százaléka kifejezetten a karácsonyi ünnepre is szokott takarékoskodni, és ezeknek a válaszadóknak túlnyomó többsége, 85 százaléka már legkésőbb októberben félretesz erre a célra.

 

A három leginkább vágyott ajándék lett a készpénz 25 százalékkal, 18 és 17 százalékkal a kézzel készített személyes ajándék és az élményajándék, például utazás vagy koncertjegy. Népszerűek még a könyvek, CD-k, DVD-k, ruházati cikkek és az okostelefonok is, amelyek 13 és 16 százalék közötti eredményt értek el.

Az adni tervezett ajándékok között 22 százalékkal a szépségápolási cikkek szerepelnek, majd 13 százalékkal a kézzel készített tárgyak következnek és sokan – 10 és 18 százalék közötti aránnyal – ruhaneműt, könyvet, CD-t, DVD-t, vagy játékot ajándékoznak karácsonykor, készpénzt mindössze 8 százalék, élményajándékot pedig 6 százalék tervez adni.

A karácsony legfontosabb része a családi együttlét, az ünnepet a felnőtt lakosság közel kilenctizede otthon tölti, pihenéssel és készülődéssel, de viszonylag sokan látogatják meg távolabbi rokonaikat ezekben a napokban: a válaszadók 37 százaléka nyilatkozott így. A családnak idén is fontos szerep jut: a magyarok 54 százaléka szűk családi körben – házastársával, gyermekével – képzeli el a szentestét, de tízből négyen távolabbi hozzátartozójuk társaságát élvezhetik, egyedül mindössze a válaszadók 7 százaléka marad december 24-én.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Magyarországnak bőven van teendője a régiós “hosszútávfutásban”

A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül az egyik fontos mutató, a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP – alapján a magyar gazdaság gyengébben áll a többi régiós országhoz képest. Az uniós átlag háromnegyedénél jár most Magyarország, míg Csehország 91, Lengyelország 80, Románia 78 százalékos arányt tud felmutatni, miközben Szlovákia viszont csak 73 százalékot. Ahhoz, hogy a magyar felzárkózás ütemesebb legyen, a képzett, minőségi munkaerő irányába kell elmozdulni.

2024. április 19.

Az MNB 28 millió forintra bírságolta az UniCredit Bankot

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) több mint 28 millió forint bírságot szabott ki az UniCredit Bankra a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-megelőzési tevékenysége kapcsán feltárt hiányosságok miatt; a hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet biztonságos működését – közölte a jegybank pénteken.

2024. április 19.

Rosszul meghatározott árral sokat lehet bukni az ingatlaneladáson

Minél hosszabb ideig van a piacon egy ingatlan, annál nagyobb az esély, hogy csak komoly árengedménnyel lehet értékesíteni, mutatott rá az Otthon Centrum elemzése, amely az értékesítési idő és az alku mértékének összefüggését vizsgálta.