Egyre több használt autót hoznak be – infografika


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az idei első negyedévben forgalomba állított személygépkocsiknak immár csupán a 40 százaléka volt új, a többi a használtautó-import révén került az országba. A hazai állomány átlagéletkora így tovább romlik, s immár a 14 évhez közelít. Az InfoTandem infografikája.


Az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma a most zajló évtizedben évről évre látványos növekedést mutatott Magyarországon. A 2010-es 61 ezerhez képest tavaly már 200 ezer darab autó futott ki a hazai utakra. A stabilan bővülő trend akkor is igaz, ha a mindenkori első negyedéveket vetjük össze. Az évtized elején mért 14,1 ezerrel szemben az idei első három hónapban immár 52,2 ezres számot regisztrált a Központi Statisztikai hivatal (ez az egy esztendővel korábbit 21 százalékkal múlja felül). Az első negyedévekben forgalomba helyezett állományon belül az esetek többségében az új és a használt járművek száma egyaránt bővült, ám utóbbiaké lényegesen nagyobb tempóban. Olyannyira, hogy a vizsgált időszakon belül egy nagyon határozott arányeltolódás ment végbe a használt kocsik javára. A tízes évek legelején utóbbiak még mindössze 22 százalékos súlyt képviseltek az első negyedéves kimutatásokban, majd folyamatosan emelkedő részesedéssel 2014 első három hónapjában már az összmennyiség több mint felét adták. Az idén pedig arányuk elérte a 60 százalékot: ez 31,3 ezer használt kocsi behozatalát és forgalomba állítását jelentette.

Mindezek fényében nem meglepő, hogy a hazai utakon futó személygépkocsik átlagos életkora az évtized során csak tovább romlott: az eleve magasnak számító 11,1 évről szép fokozatosan felkúszott 13,7 évre.

Utóbbi a 2015 végén hazánkban forgalomban lévő 3,2 millió személygépkocsira vonatkozik. Ennél átlagosan jóval öregebbek a motorkerékpárok, 18,7 évvel; ezekből 162,8 ezer szaladgál az utakon. A 444 ezres tehergépkocsi-állomány ehhez képest fiatalosnak számít a maga 12,7 évével (a 64,4 ezernyi vontató 8 éves átlagkoráról nem is beszélve).

Autóbuszból mindösszesen 18,2 ezret tart nyilván a statisztika, ezek 14,5 év körüli korban vannak.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Magyarországnak bőven van teendője a régiós “hosszútávfutásban”

A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül az egyik fontos mutató, a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP – alapján a magyar gazdaság gyengébben áll a többi régiós országhoz képest. Az uniós átlag háromnegyedénél jár most Magyarország, míg Csehország 91, Lengyelország 80, Románia 78 százalékos arányt tud felmutatni, miközben Szlovákia viszont csak 73 százalékot. Ahhoz, hogy a magyar felzárkózás ütemesebb legyen, a képzett, minőségi munkaerő irányába kell elmozdulni.

2024. április 19.

Az MNB 28 millió forintra bírságolta az UniCredit Bankot

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) több mint 28 millió forint bírságot szabott ki az UniCredit Bankra a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-megelőzési tevékenysége kapcsán feltárt hiányosságok miatt; a hiányosságok nem veszélyeztetik a hitelintézet biztonságos működését – közölte a jegybank pénteken.

2024. április 19.

Rosszul meghatározott árral sokat lehet bukni az ingatlaneladáson

Minél hosszabb ideig van a piacon egy ingatlan, annál nagyobb az esély, hogy csak komoly árengedménnyel lehet értékesíteni, mutatott rá az Otthon Centrum elemzése, amely az értékesítési idő és az alku mértékének összefüggését vizsgálta.