Eladók opciói a vállalati érték realizálására


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Milyen lehetőségei vannak annak a cégtulajdonosnak, aki részben, vagy teljes egészében kiszállna cégéből, külső forrást vonna be vállalatába, így finanszírozva a tervezett cégépítést, növekedést, vagy egyszerűen csak realizálni szeretné eddigi befektetett munkája eredményét?


A magánrészvényesnek illetve egy privát cég tulajdonosainak több választási lehetősége is van az exitre.

  • Az egyik opció a szakmai vagy stratégiai befektető részére történő cégértékesítés. A szakmai felvásárló lehet egy közvetlen versenytárs, a stratégiai vásárló pedig olyan szakmai felvásárló, amely ugyanazon vagy tágabb értelemben vett távolabbi piaci területen működő vállalat, akinek érdekében áll a társaság megvásárlása.
  • A második mód a tőzsdei bevezetés és részvényértékesítés (IPO),amely már a hazai középvállalkozások számára is elérhető opció. A Budapesti Értéktőzsde is kínál erre lehetőséget, az XTEND platform és program keretében, akár több lépcsőben, egyszerűsített folyamattal, támogató eljárással és pályázható forrással.
  • A harmadik – és talán legkevésbé értett – opció a pénzügyi befektető vagy magántőke-befektető részére történő értékesítés. Ez lehet teljes körű értékesítés, hasonlóképpen, mint a szakmai vagy stratégiai felvásárló részére történő értékesítés esetén, illetve lehet részleges cégértékesítés. Utóbbi esetben több lépcsőben értékesít a tulajdonos részesedést, de valamennyi részesedést (akár kisebbségit, akár többségit) megtart a társaságban, és csak egy későbbi időpontban exitál (ad el) teljes egészében.

Mikor jön el a megfelelő idő az exit, azaz eladás mérlegelésére?

Ideális esetben akkor van itt az ideje az exit (kilépés) megfontolásának, amikor a társaság jól teljesít, és az az ágazat, amelyben működik, jó állapotban van és a gazdasági környezet is stabilan jól teljesít. Ha mindhárom szempontból zöld a lámpa, akkor nagyon erős pozíciót tudhat magáénak a tulajdonos, viszont nem olyan könnyű mindegyiket egyszerre összeigazítani. A legfontosabb szempont, hogy a társaság prosperáljon árbevétel és nyereség tekintetében, és az előrejelzések a továbbiakra is sikeres üzleti potenciál(oka)t  mutassanak. Ne várjuk meg, amíg az üzlet a csúcspontjára kerül: tapasztalataink szerint a középvállalatok tulajdonosai inkább túl sokáig tartják a céget, mintsem hogy túl hamar lépnének ki.

Az IPO esetében hogyan realizálható az érték?

A tőzsdei bevezetés és a nyilvános részvényeladás (IPO) kiváló mód lehet arra, hogy a társaság és a tulajdonosok értéket realizáljanak, illetve teremtsenek. Nem szabad azonban úgy tekinteni erre az opcióra, hogy az alapítók azonnali és teljes tőkekivonást hajtanak végre! A részvények/tulajdonrész értékesítése arra alkalmas, hogy a tulajdonosok valamennyi készpénz realizáljanak, de a sikeres tőzsdére lépés kulcsa, hogy az új részvényesek biztosítva lássák a működés hosszú távú eredményességét, ami az elkötelezett menedzsment és a korábbi tulajdonos nélkül nem elképzelhető.

[htmlbox szamvitel_konyv]

 

Az IPO lehetővé teszi a vállalatok számára a tőkeemelést is, így középtávon növelheti a részvényesi/tulajdonosi értéket.

Mi az IPO végrehajtásának megfelelő időpontja?

A megfelelő időpont tehát, amikor a jegyzési érték előreláthatóan maximális értéken van, a bevezetéskor előre jelzett piaci ár. Az új befektetők az értékeléskor olyan tényezőket vizsgálnak meg, mint például a korábbi és jövőbeli pénzügyi eredmények komolysága és alátámaszthatósága, a vezetőség/menedzsment rátermettsége és szakmai kompetenciája, a versenyhelyzet és a piaci körülmények, valamint a jövőbeni növekedéssel kapcsolatos vállalati stratégia megalapozottsága.
Mennyire fontos a részvényesek törekvéseinek összehangolása?

Fontos a részvényesek/tulajdonosok törekvéseinek összehangolása a társaság céljaival. Időnként kialakulhat olyan helyzet, amikor esetleg a részvényesek – ösztönös óvatosságuk miatt, mivel vagyonuk komoly hányadát kötik le a vállalkozásban –, voltaképpen elkezdik visszatartani a társaságot, vagy legalábbis nem fókuszálnak a társaság növekedési pályájára és rövid távú hasznaik reményében elfelejtik (akár csak kis időre) a hosszú távú preferenciákat. Ilyen esetben fontolóra lehet venni egyéb jellegű tranzakciókat, mint pl.:

  • részleges IPO lefolytatása, vagy
  • egy kisebbségi szakmai felvásárló új tulajdonosként való bevonása, vagy
  • akár a magántőke-befektető bevonása.

Az új körös befektetők és a tőkeinjekció  új erőt adhat a társaságnak, ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy a részvényesek/tulajdonosok némi készpénzhez jussanak, és ezáltal a cégérték növekedésének egy részét realizálják az új befektetők belépésével, ugyanakkor ne törjék meg a társaság további fejlődését.

A bejegyzés szerzője Almási Levente, az RSM Hungary M&A, Cégértékelés, Vállalatfinanszírozás üzletágvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

Duna House: az illetékmenteség is a csok plusz egyik előnye lehet

A teljes visszafizetést tekintve több tízmillió forintot is megspórolhat az, aki a csok plusz támogatott hitelkonstrukciót és az ezzel járó illetékmentes ingatlanvásárlási lehetőséget választja – hívta fel a figyelmet csütörtökön kiadott elemzésében a Duna House.

2024. április 18.

Együttműködést kötött a VOSZ és az eMAG a kkv-k online értékesítésére

Partnerségi megállapodást írt alá a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) és az eMAG Magyarország az e-kereskedelmi know-how, valamint a magyar kis- és középvállalatok (kkv) online értékesítési csatornáinak fejlesztésére a régióban – közölte az eMAG csütörtökön.

2024. április 18.

A Bosch csoport növelte árbevételét csökkenés a Danone-nál

A Bosch csoport 2023-ban növelte árbevételét és eredményét, sikeresen folytatja növekedési stratégiáját – emelte ki csütörtökön Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke a vállalat éves eredményeit ismertetve. A Danone francia élelmiszer- és italgyártó bevétele éves szinten 2,5 százalékkal, 6,79 milliárd euróra csökkent az idei első negyedévben – áll a cég honlapján.