Relatíve időben fizetnek a magyar cégek


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A régió átlagánál jobb a fizetési fegyelem a magyar cégek és magán ügyfelek körében.


A számlák 74 százalékát időben fizetik ki a magyar cégek és magán ügyfelek, ezzel másodikak a sorban a lengyel 76 százalékos arány után, a régiós átlag 72 százalék – derült ki a követeléskezelő EOS-csoport 12 európai országban végzett kutatásából.

Az EOS megbízásából a TNS Infratest független piackutató az idén tavasztól nyár elejéig 2600 vállalati döntéshozót kérdezett meg, a felmérést hetedik alkalommal végezték – mondta Thummerer Péter, az EOS Faktor Magyarország Zrt. és az EOS KSI Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, kedden sajtótájékoztatón Budapesten.

A csoport két magyar cége tavaly 54 milliárd forint lakossági és 2 milliárd forint céges követelést kezelt, az egy évvel ezelőtti adatok ennél kisebbek voltak – ismertette a kimutatást az ügyvezető igazgató.

A magyarországi cégek a kereskedelemben 16, az iparban 31, míg a szolgáltatások területén 38 százalékban veszik igénybe a külső követeléskezelő szakemberek segítségét Magyarországon, ha magán ügyfelektől kell a kintlevőséget behajtani. A céges ügyfeleknél ugyanezek az arányok – az előbbi sorrendben – 27, 18, illetve 9 százalék.

A magyarországi ügyfelek a számlákat – átlagosan – csak a fizetési határidő lejártát követő 23. napon fizetik ki. Ez kicsivel a 27 napos kelet-európai átlag alatt van. 

A követelések három nagy csoportra oszthatók: közmű-, távközlési- és banki követelésekre.

Az ügyvezető igazgató elmondta azt is, hogy a nem fizető ügyfeleket az első 60-120 napban a számla kiállítója kísérli meg fizetésre bírni. Ezt követően dönt úgy, hogy szakcéggel kezelteti a követelést, majd ha az is sikertelen, akkor választ: vagy eladja a követelést, vagy pedig jogi útra tereli az ügyet. 

A követeléskezelő mindig csomagban vásárol kifizetetlen számlákat, az átlagos ár az összesített követelés 5-30 százaléka – válaszolta az ügyvezető igazgató az MTI kérdésére. 

Az EOS a múltbeli adatokból kalkulálni tudja a felkínált követelés-csomag optimális vételárát. Az utóbbi időben a szolgáltatók elektronikus árverésen értékesítik a csomagjaikat, de ha eléri az ár az általuk kalkulált alsó limitet, akkor kiszállnak a versenyből – tette hozzá Thummerer Péter.

Az utóbbi időben az eladási ár mintegy 20 százalékkal növekedett. A piacon megjelentek a kisebb faktor cégek, amelyek nem saját tőkéből vásárolnak követelést, hanem banki refinanszírozással dolgoznak. Ez új helyzet, mivel a 2008-as válságot követően a refinanszírozás gyakorlatilag megszűnt.

Az EOS-csoport egyike a világ vezető nemzetközi pénzügyi szolgáltatóinak. A vállalat fő tevékenységi köre a követeléskezelés, és 51 leányvállalatával, több mint 9000 munkatársával, valamint 20 ezer ügyfelével piacának egyik legnagyobb szereplője. Az EOS-csoport összesen 150 országban van jelen partnerhálózatán keresztül. Tulajdonjogilag a német Otto-csoporthoz tartozik.

A magyarországi két leányvállalat 220 munkatárssal tevékenykedik.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A magyar kartelljog fejlődéséről szervezett szakmai konferenciát a GVH

A kartelljog hazai fejlődését járta körül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által életre hívott Magyar Compliance Akadémia (MCA) második rendezvénye. A szakmai esemény keretében a GVH szakértői és hazai jogi szakértők vitatták meg a kartelljog témakörét, kiemelten fókuszálva a jogterület fejlődésére – tájékoztott csütörtökön a versenyhatóság.