Új kritériumoknak kell megfelelni az euróhoz


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Magyarországnak új konvergencia kritériumokat kell meghatároznia és teljesítenie az euró sikeres bevezetéséhez a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke szerint.


Nagy Márton a lengyelországi krynicai fórumon szerdán azt mondta, a maastrichti kritériumok teljesítése nem elegendő. Magyarországnak új, a maastrichtinél relevánsabb kritériumokat kell teljesítenie ahhoz, hogy sikeresen csatlakozzon az euróövezethez, és erős, stabil euróövezeti tag lehessen.

Az alelnök a gazdaság 5 fő területét említette az új kritériumok között: a reálgazdaság, a bérszint és a pénzügyi szektor megfelelő felzárkózását az euróövezethez, az üzleti és pénzügyi ciklusok 70 százalékot meghaladó korrelációját, a versenyképes vállalatokat, munkaerőt és termékszerkezetet, fejlett, stabil és versenyképes pénzügyi rendszert, valamint a megfelelő fiskális és makroprudenciális eszköztárat.

Emlékeztetett rá: a legfrissebb, 2016-os konvergenciajelentésben az EKB utalt arra, hogy Magyarország teljesíti a maastrichti kritériumokat. Ez is azt mutatja, hogy Magyarország továbbra is elkötelezett az euróövezeti normák betartása iránt, ugyanakkor a 2008-as pénzügyi és gazdasági válság felhívta a figyelmet arra, hogy önmagában a maastrichti kritériumok teljesítése nem elegendő az euró sikeres bevezetéséhez – fejtette ki.

Arra van szükség szavai szerint, hogy a vásárlóerő-standardban számított egy főre eső GDP és bérszint egyaránt elérje az euróövezeti átlag legalább 90 százalékát. Úgy vélte, a pénzügyi szektor teljes eszköz/GDP mutatójánál ugyanilyen mértékű konvergencia szükséges.

 

Nagy Márton kifejtette: Magyarország és az euróövezet között a gazdasági ciklusok, illetve a hitelciklusok közötti korrelációnak 70 százalék fölött kell lennie.

A kis- és középvállalkozások munkatermelékenységének el kell érnie a nagyvállalati szint 50 százalékát, a munkanélküliségi rátának 4 százalék, az aktivitási rátának 65 százalék közelében kell alakulnia, alacsony változékonyság mellett. Kiemelt figyelmet kell fordítani a fiatalkori munkanélküliség csökkentésére. Az oktatási rendszernek biztosítania kell a stratégiailag kiemelt gazdasági ágazatok igényeinek megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerő képzését. Széles termékskálára, jól diverzifikált exportstruktúrára, magas hozzáadott-értékű és versenyképes termékekre van szükség – sorolta az MNB alelnöke.

Említést tett a fejlett, stabil és versenyképes pénzügyi rendszer szükségességéről, egyebek mellett arról, hogy a bankrendszer versenyképességi indexének meg kell közelítenie az eurozóna átlagát, amelynek feltétele a magas költséghatékonyság, az alacsony hitelkamatmarzsok és a minőségi, könnyen hozzáférhető pénzügyi szolgáltatások megléte.

A monetáris unióban a szuverén monetáris politika, a bankunióban pedig a szuverén prudenciális felügyelet hiányában más, effektív anticiklikus gazdaságpolitikai eszközök megléte szükséges: a megfelelő fiskális és makroprudenciális eszköztár – hangsúlyozta. A hosszútávú strukturális deficitnek 0 körüli szinten kell lennie, az államadósságnak pedig GDP arányosan 50 százalékra kell mérséklődnie. A makroprudenciális eszköztárat preventíven, a hitelezés túlzott felfutása és az eszközár-buborékok kialakulása ellen kell alkalmazni, mérsékelve ezáltal a pénzügyi szektor prociklikus természetét – mondta.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

Az idén sem fizet osztalékot a Rába

A Rába Járműipari Holding Nyrt. csütörtöki közgyűlése, az igazgatóság javaslatának megfelelően úgy határozott, hogy a járműgyártó vállalat idén sem fizet osztalékot – közölte a győri székhelyű cég a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.

2024. április 19.

Tudjuk, hogy kritikus a jelszavak cseréje, de mégsem tesszük meg

Egy friss felmérés szerint bár a lakosság háromnegyede gondolja úgy, hogy meg kell változtatni bizonyos időközönként az online felületeken használt jelszavakat, egyharmaduk nem teszi ezt meg. Sőt, az internetes vásárlók ötöde minden felületen ugyanazt a belépési azonosítót használja. A biztonságos internethasználathoz azonban elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk az ilyen alapvető adatvédelmi beállításokkal. Éppen ezért az OTP Mobil egy edukatív, online információs kampányt indított, melyben gyakorlati, egyszerűen alkalmazható tanácsokkal, tippekkel látja el az internetezőket.