Fuvarozók tiltakoznak a német hotelkényszer miatt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tiltakozik a Németországban hatályba lépett intézkedés ellen, amely szerint május 25-től bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a heti 45 órás pihenőidőt nem kereskedelmi szálláshelyen tölti – közölte az MKFE. 


Az MKFE tiltakozása nyomán a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Unió (IRU) felszólította a német kormányt a rendelkezés végrehajtásának két hónappal történő elhalasztására. Az MKFE a helyzet rendezése érdekében kérte a magyar kormány és Magyarország németországi nagykövetségének segítségét is – írta közleményében a szervezet. 

Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg ez a protekcionista rendelkezés, amelyet most Belgium és Franciaország után Németországban is bevezettek.

A szabályt azért is kifogásolják, mert a gépjárművezetők nem hagyhatják el a járművet a pihenőidőre sem, vigyázniuk kell a szállított milliós értékekre. Álláspontjuk szerint a kamionok kabinja ma több komfortot biztosít a sofőrnek, mint egy átlagos szálloda. 

A szállás- és parkolási díjak miatt a vállalkozások kénytelenek lesznek a fuvardíjaikat 3-5 százalékkal növelni, ez évi 21-37 milliárd forint többletköltséget okoz a magyar fuvarozó vállalkozásoknak. A korábban bevezetett nyugati minimálbér előírások 15-30 százalékos díjemelést indokló hatásával együtt ez jelentős piacvesztéshez vezethet. 

Kitérnek arra is, hogy a német autópályák mellett nem épültek őrzött, biztonságos kamionparkolók, sem a sofőrök szállását biztosító létesítmények. A legnagyobb nemzetközi fuvarozói érdekképviselet, az IRU adatbázisa Németországban 352 kamionparkolót tart nyilván, és csak 82-ben van szálláslehetőség, 41 őrzött, 13-ban biztosított egyszerre a szállás és a minimális szintű őrzés.

 

 

A végrehajthatatlan intézkedés egyetlen célja a magyar vállalkozók kiszorítása a piacról, mivel az előírás betarthatatlan, és annak bevezetése ellentmond az Európai Unió az áruk és szolgáltatások szabad áramlásával kapcsolatos alapértékeinek – áll az MKFE közleményében.

A német törvényhozás márciusban módosította a hivatásos járművezetők foglalkoztatásáról szóló jogszabályt a kormánypárti frakciók – a CDU/CSU jobbközép pártszövetség és a szociáldemokrata párt (SPD) képviselőcsoportjának – kezdeményezésére.

A Szövetségi Törvénytárban szerdán megjelent és csütörtöktől hatályos jogszabály alapján a járművezetőket akár 60 eurós (18 600 forint), a fuvarozó vállalkozást pedig akár 180 eurós (55 800 forint) pénzbüntetés megfizetésére lehet kötelezni minden egyes óráért, amelyet a vezető a rendes heti pihenőidőből a jármű kabinjában tölt el.

Német ágazati szervezetek szerint a francia és belga példát követő módosítással csak akkor lehet teljes mértékben egyetérteni, ha az uniós szintű, egységes szabályozás felé tartó lépést jelent.

A német kormánypártok eredetileg szigorúbb szabályt terveztek a szerintük a munkavállalónak káros „nomád” járműveztetői munkavégzési mód visszaszorítására: bevezették volna, hogy a rendes heti pihenőidőt csak a vezető lakóhelyén vagy a fuvarozó vállalkozás székhelyén lehet eltölteni.

Német szakmai szervezetek üdvözölték, hogy ez az elem végül nem került be a jogszabályba. Álláspontjuk szerint jelentős többletköltséget, és ezzel versenyhátrányt okozna a fuvarozóknak, ha gondoskodniuk kellene arról, hogy munkavállalóik hazatérhessenek, vagy a cég székhelyére utazhassanak a heti rendes pihenőidő eltöltésére – írta a verkehrsrundschau.de ágazati hírportál.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. március 19.

A kötetlen munkarend szabályai

Bizonyos munkakörök esetén mind a munkáltató, mind a munkavállaló számára előnyösebb, ha a munkaidő-beosztás meghatározásának jogát nem a munkáltató gyakorolja, hanem átengedi azt a munkavállalónak. A munkavállaló ezáltal ugyanis adott esetben eredményesebben tudja a munkáját végezni, a munkáltató pedig mentesül bizonyos költségek és adminisztratív terhek alól.

2024. március 14.

Semmisség és jogellenes munkaviszony-megszüntetés

Ha a közalkalmazotti jogviszony (munkaviszony) megszüntetése munkaviszonyra vonatkozó szabályba ütközik, az Mt. nem a semmisség, hanem a jogellenes munkaviszony-megszüntetés jogkövetkezményét rendeli alkalmazni – a Kúria eseti döntése.