Munkaviszony helyreállítása jogellenes megszüntetés után


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jogellenes munkaviszony megszüntetés azzal járhat, hogy a bíróság a munkavállaló további foglalkoztatására kötelezi a munkáltatót. Ezt ugyan csak kivételes esetekben kérheti a munkavállaló, ám ha minden törvényi feltétel fennáll, a munkaviszony helyreállítása kötelező. De mi a helyzet, ha a munkáltató képtelen munkát adni a visszatérő pernyertes munkavállalónak?


A Munka Törvénykönyve a munkaviszony helyreállítását csak igen szűk körben, a legsúlyosabb jogsértések esetén teszi lehetővé (pl. felmondási tilalmak megszegése, diszkrimináció). A munkaviszony helyreállítására mindig csak a munkavállaló kérelmére kerülhet sor. Ha viszont e kiemelt jogsértések esetén a bíróság megállapítja a munkaviszony jogellenes megszüntetését, és a munkavállaló kérte a jogviszony helyreállítását, a bíróság minden esetben eleget tesz ennek a kérelemnek.

A munkavállaló visszahelyezéséről rendelkező ítélet sokszor lehetetlen feladat elé állítja a munkáltatót. A további foglalkoztatás ugyanis akkor is kötelező, ha ennek gyakorlati feltételei nyilvánvalóan hiányoznak. Például, a munkáltató idő közben megszüntette az adott tevékenységét, vagy bezárta a telephelyet, ahol a munkavállaló dolgozott.

A munkavállaló oldalán is számos olyan körülmény merülhet fel, ami miatt nem lehet őt tovább foglalkoztatni. Például, a munkavállalót a bíróság eltiltja a közügyektől, vagy az adott foglalkozás gyakorlásától. Ilyen helyzetben a munkáltatónak lényegében a között kell választania, hogy a büntetőbíróság ítéletét szegi meg, vagy a munkaügyi bíróságét.

A jogellenes munkaviszony megszüntetést követő visszahelyezés problémájával az Alkotmánybíróság is több határozatban foglalkozott. Kifejtette, hogy az emberi méltósághoz való jogból levezetett perbeli rendelkezési jog nem abszolút érvényű, nem jelenti azt, hogy a munkavállaló a jogsértő módon megszüntetett munkaviszony helyreállítására minden körülmények között, feltétel nélkül igényt támaszthat. (Ezért nem lenne kifogásolható a hatályos megoldás sem, amely csak kiemelt jogsértések esetén teszi lehetővé a visszahelyezést.)

Az Alkotmánybíróság arra is felhívta a figyelmet, hogy bizonyos esetekben kifejezetten indokolt a visszahelyezés mellőzése a munkáltató kérelmére. A munkáltató nem kényszeríthető olyan helyzetbe, hogy egy bírói ítélet végrehajtásával más szabályokat kelljen megszegnie. A visszahelyezés a munkáltató alkotmányos jogait is érintheti. Egy bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen elítélt munkavállaló további foglalkoztatása a munkáltató jó hírnévhez való jogának sérelmét is felvetheti.

Az Alkotmánybíróság szerint a visszahelyezés mellőzésének lehetővé tételével azon esetek, helyzetek megelőzését kell biztosítani, amelyek folytán az eredeti feltételeiben teljesíthetetlenné vált szerződés alapján létrejött jogviszony fenntartása a munkáltató alkotmányban biztosított jogai és érdekei sérelmét eredményezné. Ugyanakkor az Alkotmánybíróság szerint kizárólag a felek közötti bizalmi viszony megromlása, vagy a foglalkoztató intézmény autonómiája, anyagi helyzete nem szolgál elegendő indokul a visszahelyezés mellőzésére.

Meglátásom szerint a kifejtett követelményeknek a visszahelyezést minden esetben kötelezővé tevő hatályos szabályozás nem felel meg. Nagyobb sérelem érheti a munkaviszony helyreállítására kötelezett munkáltatót, mint ami a munkavállalónál jelentkezne, ha más jogkövetkezményt alkalmaznának a munkáltatóval szemben. A helyzet gyakorlati megoldását tekintve, ha a munkaviszony a bírói ítélet ellenére nyilvánvalóan nem folytatódhat, azt a visszahelyezés első napjával a munkáltató – a legtöbb esetben a működésével összefüggő okra alapított felmondással – szükségszerűen meg fogja szüntetni. Máskor az érvénytelenségre alapozott kötelező megszüntetés jöhet szóba. Ezekben az esetekben a jogviszony helyreállítása tehát csak formális.

Munkajogi kérdés-válasz szolgáltatás

Használja kérdés-válasz szolgáltatásunkat és kérdezzen szakértőinktől, akik egyénre szabott segítséget nyújtanak az Ön számára 5 munkanapon belül.
A kérdezési lehetőség mellett hozzáférést biztosítunk adatbázisunkhoz is, ahol több száz munkajogi kérdés-válasz közül böngészhet.
A szolgáltatást a munkajog.hu portál felületén keresztül éri el, ahol többféle csomagajánlat közül is választhat.

Részletes információ >>

A visszahelyezés taxatívan meghatározott, minősített jogsértésekhez kötése mellett e szankció alkalmazása a gyakorlatban csak kivételes lehet. Már csak azért is, mert ritka, hogy a hosszú pereskedés után egy munkavállaló visszavágyna ex-munkáltatójához. Ha viszont a jogviszony helyreállítása lehetetlen, a patt helyzet megoldása a további foglalkoztatás elmaradása, azaz paradox módon csak a munkaviszony újbóli megszüntetése lehet.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A bruttó átlagkereset 605 100 forint volt januárban, 14,6 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt. A bruttó átlagkereset 14,6, a nettó átlagkereset 14,5, a reálkereset pedig 10,4 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest a fogyasztói árak  3,8 százalékos növekedése mellett – jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

2024. március 26.

Búcsúpénzek a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetésekor

A munkaviszony többféle módon megszüntethető. Ezek közül a közös megegyezés által nyílik leginkább lehetőség arra, hogy a felek figyelembe vegyék a másik érdekeit, és közben a saját igényeiket is érvényesíteni tudják. Ehhez persze szükség van arra, hogy a felek egymás között megállapodásra jussanak. Az alábbiakban az anyagi szempontokra fókuszálva ismertetjük a közös megegyezést érintő legfontosabb tudnivalókat.