Hogyan szolgálhatja a számvitel a fenntartható fejlődést?

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Sürget az idő, hogy a profitmaximálást felváltsa a fenntartható nyereség, az erőltetett gazdasági növekedést pedig a környezettudatos, jövőt féltő, valóban felelős vállalati működés. A fenntarthatósági szempontoknak prioritást adó döntések számviteli támogatásához módszertani fejlődésre van szükség.

A Brundtland Bizottság definíciója szerint a fenntartható fejlődés olyan jellegű fejlődési folyamat, amely a jelen szükségleteinek kielégítését úgy biztosítja, hogy a jövő generációk szükségleteinek kielégítését nem veszélyezteti.

Fenntarthatósági számvitel

A fenntarthatósági számvitel a kilencvenes évek elején jött létre a fenntarthatósági szemlélet erősödésének hatására. Nem egy új számviteli területről van szó, hanem a hagyományos számvitel kiterjesztéséről.

A hagyományos számvitel funkciója a vállalkozás vagyoni, jövedelmi és pénzügyi helyzetének hiteles kimutatása. Két nagy területe közül a pénzügyi számvitel a külső érdekeltek informálására szolgál, míg a vezetői számvitel feladata a vállalati vezetés számára történő információszolgáltatás a teljesítményméréshez, döntéshozataloz, tervezéshez és ellenőrzéshez. A fenntarthatósági számvitel azt tűzi ki célul, hogy releváns, megbízható információkat szolgáltasson a vállalkozásról a fenntartható működés minden aspektusával kapcsolatban mind a külső, mind a belső érdekeltek számára. Ehhez a feladathoz – a hagyományos számviteli eszköztáron túl – szüksége van további új eszközökre, modellekre is.

A fenntarthatóság gondolatának meghatározó módon kell megjelennie a stratégiai és egyéb tervezési folyamatokban, a vállalatpolitikai és tőkeallokációs döntésekben, valamint a teljesítményértékelésben. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség legmagasabb fokán ez a szemlélet átszövi az üzleti stratégiát kiszolgáló vezetői számvitelt, amely ennél fogva kiemelten kezeli a stratégiai erőforrásokat, köztük a hosszú távon megőrzendő természeti javakat és a társadalmi értékeket.

A fenntarthatósági számvitel területei

A fenntarthatósági számvitel két nagy területe: a fenntarthatósági jelentéskészítés és a fenntarthatósági információk előállítása a belső döntéshozatal számára. A fenntarthatósági jelentések feladata, hogy kiegyensúlyozott és méltányos módon bemutassák a vállalat hozzájárulását a fenntarthatósághoz, egyaránt nyilvánosságra hozva a szervezet környezeti, társadalmi és gazdasági teljesítményének pozitív és negatív hatásait. Többféle célt szolgálhatnak: többek között összemérhetik és értékelhetik segítségükkel a vállalatok teljesítményét a jogszabályok, normák vagy viselkedési kódexek követelményeihez képest, illetve a saját vagy más gazdasági szereplők teljesítményéhez viszonyítva. Alapvető szerepük lehet abban, hogy előmozdítsák a vállalat és annak érdekeltjei közötti kétoldalú kom­munikáció kialakulását, amit elősegít, hogy egyre több fórumon véleményezhetőek a jelentések és ezen keresztül a vállalat tevékenysége.

A szakirodalom teljesköltség-számvitel néven foglalja össze azokat a fenn­tarthatósági számviteli irányzatokat, kísérleteket, amelyek az externális hatások pénzbeli értékelésén keresztül próbálják megragadni egy rendszer fenntartható fejlődés terén felmutatott teljesítményét.

A fenntarthatósági számvitel és ezen belül a teljesköltség-számvitel fegyvertára még korántsem teljes ennek a feladatnak a végrehajtásához. Kezdetleges állapotában is alkalmas azonban arra, hogy más megvilágításba helyezze a szervezet működését, felfedje a vállalati teljesítményt korábban rejtetten segítő erőforrások egy részét.

A fenntartható fejlődés számviteli aspektusait Bárány Mónika mutatja be a Számviteli Tanácsadó 2013/07-08. számában megjelent cikkében.

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

  • A sajátos egyszerűsített éves beszámolót felváltotta a mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámoló, megváltoztak az önellenőrzés szabályai, és megszűnt számos jogalkalmazási bizonytalanság. A kreditrendszer bevezetésével alapjaiban változott a könyvviteli szolgáltatást végzők kötelező továbbképzése. Az Adó-Kódex Számvitel 2013 kiadvány tartalmazza a módosítások részletes magyarázatait és a hatályos jogszabályokat a tavalyi évközi változásokkal együtt.

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok