Hogyan válasszuk ki a legjobb könyvelőt?

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Egy cégvezető jellemzően az üzleti folyamatok irányítására fókuszál, az adminisztratív feladatok és a pénzügyi tervezés jó esetben ezt segíti. A jól kiválasztott belső könyvelő, vagy külső könyvelői szolgáltatás révén a cégvezető feladata egyszerűsödik, hiszen jobban tud az üzleti folyamatok irányításával foglalkozni.

Mitől lesz jó egy könyvelési szolgáltatás? Véleményem szerint akkor mondhatjuk, hogy egy könyvelési szolgáltatás jól működik, ha a cég fejlődése érdekében támogató szerepet tölt be. A vállalkozás számára a megfelelő könyvelő kiválasztása nagy kihívást jelent, hiszen a vállalkozás egyedi igényeinek kell megfelelnie a könyvelő(k)nek – tudás, kapacitás, rugalmasság, és a személyiség mind fontos eleme az összképnek.

A megfelelő könyvelő kiválasztása hatással van a vállalkozás fejlődésére

Van néhány jellemző, amely meghatározza, miben érdemes gondolkodnia egy cégnek. Ennek ismeretében könnyebb meghozni a döntést, hogy egyéni könyvelőre vagy több munkavállalót foglalkoztató könyvelőirodára van szükség.

1. Meghatározó a vállalkozás mérete

Egy nagyobb vállalkozás számára célszerű olyan rutinos, megbízható könyvelőt, könyvelőirodát választani, ahol a könyvelők képzésére, folyamatos naprakészségére kiemelt figyelmet fordítanak. A könyvelői kapacitás a vállalati igénynek megfelelően skálázható.

2. A könyvelési, számviteli, kontrolling (adótervezési) feladatok spektruma, komplexitása

A szakmai háttér mellett az informatikai megoldások és eszközeinek széles tárháza adott, kérdés, hogy mennyiben és milyen módon lehet(ne) ezt alkalmazni az adott vállalatnál. A szabályozás egyre inkább a digitális megoldások irányába mozdítja el a cégeket (számlázó program, számlakészítés valós idejű jelentése a NAV felé, e-számlák kiállítása, befogadása és tárolása, lejárt kintlévőségek kapcsán automatizált felszólítások kiküldése). Ne felejtsük el, hogy ami jó egy 20 fős cég esetében, az már nem feltétlenül jó megoldás egy 200 főt foglalkoztató cégnél.  Véleményem szerint például egy felhő alapú online könyvelési szolgáltatással - ahol a könyvelési anyagok, információk egyaránt elérhetőek mindkét fél számára - hatékonyabban támogatható a vállalkozás, mint az offline megoldásokkal.

 

A könyvelés egy bizalmi viszony a felek között, amit ki lehet érdemelni könyvelőkeresés vagy -váltás során, vagy referenciákkal meg lehet előzetesen alapozni.

3. A könyvelési szolgáltatással szemben támasztott elvárások tiszta helyzetet teremtenek

A megbízatás előtt tisztázni kell az elvárásokat, vagyis hogy a megbízott milyen feladatok elvégzését, milyen formában és milyen határidőkkel vállalja. Az Ügyfél elvárásainak ismeretében kell meghatározni, hogy ki, miért és milyen minőségben felel. Nagyon lényeges a felelősségi körök kérdése, ezért napjainkban egy könyvelési szolgáltatás – akár egyéni könyvelőként, akár könyvelő irodaként - könyvelői felelősségbiztosítás nélkül nem végezhető. A könyvelő elhivatottságát, felelősségérzetét jelzi, ha a szolgáltatáshoz az ügyfelet saját ügyfélkapuján keresztül képviseli.

A könyvelési szolgáltatás nem merül ki csupán a számlák feldolgozásában, bevallások, beszámolók elkészítésében. A könyvelés mellett szükség lehet egyedi tanácsadásra, amely segít a cég folyamatainak felülvizsgálatában, ha szükséges, kiszervezésében (BPO) vagy akár adózási kérdések tisztázására vagy adótanácsadásra. Fontos megjegyezni, hogy a vállalkozás adótervezéshez kapcsolódó felülvizsgálata nem könyvelési feladat, ez már az adótanácsadás körébe tartozik. Az adótanácsadás pedig csak megfelelő képesítéssel rendelkező szakemberrel végezhető. A megállapodásban egyértelműen kell jelezni, hogy a könyvelés mellett milyen egyéb tanácsadásra van szüksége az Ügyfélnek.

Megtérül, ha stabil szakmai alapokra épülő szolgáltatást választunk

A szolgáltatási szempontok, határidők, felelősségi körök mellett természetesen a szolgáltatás árazása is fontos. Minden esetben szerződésbe kell foglalni az elvárásokat, kötelezettségeket, árat (az adótanácsadás ára nem a könyvelési szolgáltatás része),hogy a későbbi vitákat elkerülhessük. A magasabb szolgáltatási színvonal a könyvelőiroda oldaláról is jelentősebb költségráfordítással jár, annak érdekében, hogy a szolgáltatásokkal a partnere eredményességét naprakész információkkal és vezetői döntést támogató riportokkal támogatni tudja. 

A bejegyzés szerzője Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzlet üzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 

  • Értesítő a rovat cikkeiről
Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • forint_pénz

    Az öt alkalmazott feletti, többségi magyar tulajdonban lévő vállalatok dolgozóinak 7 százaléka minimálbéres, 7 százaléka pedig garantált bérminimumon foglalkoztatott, a minimálbéresek aránya a kereskedelemben a legnagyobb, 10 százalékos - derült ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb, az MTI-nek csütörtökön eljuttatott felméréséből.

  • csirkehús

    Ismét sikeres volt az együttműködés a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT), a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) között. Mindhárom szervezet részt vett ugyanis az INTERPOL és az EUROPOL szervezte élelmiszerhamisítás elleni nemzetközi műveletben.

  • nav_logo

    Továbbra is sok tartós adósa van a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV), március végén 3015 magánszemély és egyéni vállalkozó tartozott egyenként több mint 10 millió forinttal, emellett 1680 társaság, szervezet egyenként több mint 100 millió forinttal 180 napon keresztül, folyamatosan az adóhatóságnak - derül ki a NAV honlapján közzétett adatokból.

  • GDPR

    Kétrészes cikkünkben nem általában a GDPR jogalapjaival, hanem olyan konkrét témákkal foglalkozik a szerző, mint az első részben is taglalt, a GDPR 6. és 9. cikke közötti eltérések részletezése, vagy ama rendelkezések bemutatása, amelyek önálló jogcímként is értékelhetők. Ezúttal kísérletet tesz annak igazolására, miért nem jogos érdeken alapulhat a szerződés nem-teljesítése esetén történő adatkezelés.

  • könyvelő

    Milyen feladatok merülnek fel a végelszámolás elindításakor, a végelszámolás időszaka alatt és a folyamat végén? Mire kell figyelni az egyes lépések során. Cikksorozatunkban a végelszámolás lépéseit járjuk körbe.