Hogyan válasszuk ki a legjobb könyvelőt?

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Egy cégvezető jellemzően az üzleti folyamatok irányítására fókuszál, az adminisztratív feladatok és a pénzügyi tervezés jó esetben ezt segíti. A jól kiválasztott belső könyvelő, vagy külső könyvelői szolgáltatás révén a cégvezető feladata egyszerűsödik, hiszen jobban tud az üzleti folyamatok irányításával foglalkozni.

Mitől lesz jó egy könyvelési szolgáltatás? Véleményem szerint akkor mondhatjuk, hogy egy könyvelési szolgáltatás jól működik, ha a cég fejlődése érdekében támogató szerepet tölt be. A vállalkozás számára a megfelelő könyvelő kiválasztása nagy kihívást jelent, hiszen a vállalkozás egyedi igényeinek kell megfelelnie a könyvelő(k)nek – tudás, kapacitás, rugalmasság, és a személyiség mind fontos eleme az összképnek.

A megfelelő könyvelő kiválasztása hatással van a vállalkozás fejlődésére

Van néhány jellemző, amely meghatározza, miben érdemes gondolkodnia egy cégnek. Ennek ismeretében könnyebb meghozni a döntést, hogy egyéni könyvelőre vagy több munkavállalót foglalkoztató könyvelőirodára van szükség.

1. Meghatározó a vállalkozás mérete

Egy nagyobb vállalkozás számára célszerű olyan rutinos, megbízható könyvelőt, könyvelőirodát választani, ahol a könyvelők képzésére, folyamatos naprakészségére kiemelt figyelmet fordítanak. A könyvelői kapacitás a vállalati igénynek megfelelően skálázható.

2. A könyvelési, számviteli, kontrolling (adótervezési) feladatok spektruma, komplexitása

A szakmai háttér mellett az informatikai megoldások és eszközeinek széles tárháza adott, kérdés, hogy mennyiben és milyen módon lehet(ne) ezt alkalmazni az adott vállalatnál. A szabályozás egyre inkább a digitális megoldások irányába mozdítja el a cégeket (számlázó program, számlakészítés valós idejű jelentése a NAV felé, e-számlák kiállítása, befogadása és tárolása, lejárt kintlévőségek kapcsán automatizált felszólítások kiküldése). Ne felejtsük el, hogy ami jó egy 20 fős cég esetében, az már nem feltétlenül jó megoldás egy 200 főt foglalkoztató cégnél.  Véleményem szerint például egy felhő alapú online könyvelési szolgáltatással - ahol a könyvelési anyagok, információk egyaránt elérhetőek mindkét fél számára - hatékonyabban támogatható a vállalkozás, mint az offline megoldásokkal.

Számviteli ismeretek érthetően szórakoztatóan

Érthetően, szórakoztatóan – ígéri e könyv alcíme. Aki csak egy kicsit is járatos a számvitelben, tudhatja, hogy ez nem általános számviteli témájú könyvek esetében. Laáb Ágnes könyve a bizonyíték arra, hogy a számvitel is lehet érthető és szórakoztató. Hiszen a számvitel akkor jó, ha értik.
 

További információ itt, kattintson →

 

A könyvelés egy bizalmi viszony a felek között, amit ki lehet érdemelni könyvelőkeresés vagy -váltás során, vagy referenciákkal meg lehet előzetesen alapozni.

3. A könyvelési szolgáltatással szemben támasztott elvárások tiszta helyzetet teremtenek

A megbízatás előtt tisztázni kell az elvárásokat, vagyis hogy a megbízott milyen feladatok elvégzését, milyen formában és milyen határidőkkel vállalja. Az Ügyfél elvárásainak ismeretében kell meghatározni, hogy ki, miért és milyen minőségben felel. Nagyon lényeges a felelősségi körök kérdése, ezért napjainkban egy könyvelési szolgáltatás – akár egyéni könyvelőként, akár könyvelő irodaként - könyvelői felelősségbiztosítás nélkül nem végezhető. A könyvelő elhivatottságát, felelősségérzetét jelzi, ha a szolgáltatáshoz az ügyfelet saját ügyfélkapuján keresztül képviseli.

A könyvelési szolgáltatás nem merül ki csupán a számlák feldolgozásában, bevallások, beszámolók elkészítésében. A könyvelés mellett szükség lehet egyedi tanácsadásra, amely segít a cég folyamatainak felülvizsgálatában, ha szükséges, kiszervezésében (BPO) vagy akár adózási kérdések tisztázására vagy adótanácsadásra. Fontos megjegyezni, hogy a vállalkozás adótervezéshez kapcsolódó felülvizsgálata nem könyvelési feladat, ez már az adótanácsadás körébe tartozik. Az adótanácsadás pedig csak megfelelő képesítéssel rendelkező szakemberrel végezhető. A megállapodásban egyértelműen kell jelezni, hogy a könyvelés mellett milyen egyéb tanácsadásra van szüksége az Ügyfélnek.

Megtérül, ha stabil szakmai alapokra épülő szolgáltatást választunk

A szolgáltatási szempontok, határidők, felelősségi körök mellett természetesen a szolgáltatás árazása is fontos. Minden esetben szerződésbe kell foglalni az elvárásokat, kötelezettségeket, árat (az adótanácsadás ára nem a könyvelési szolgáltatás része),hogy a későbbi vitákat elkerülhessük. A magasabb szolgáltatási színvonal a könyvelőiroda oldaláról is jelentősebb költségráfordítással jár, annak érdekében, hogy a szolgáltatásokkal a partnere eredményességét naprakész információkkal és vezetői döntést támogató riportokkal támogatni tudja. 

A bejegyzés szerzője Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzlet üzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere. 

  • Értesítő a rovat cikkeiről
Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • Románia

    Letett a román szociálliberális kormány arról, hogy úgynevezett szolidaritási adót vessen ki a jól kereső munkavállalókra - jelentette be Mihai Tudose miniszterelnök kedden.

  • billentyű, vásárlás, kosár, webshop

    Az Európai Bizottság friss felmérése szerint egyre több uniós fogyasztó intézi vásárlásait az interneten keresztül, és erősödik az elektronikus kereskedelembe vetett bizalmuk is, különösen a más uniós országokból történő internetes vásárlásnál.

  • reklám

    2017 májusában ismét változtak a reklámadó szabályai, melyek miatt adó-visszatérítésre van lehetőség, de a 2017 januárjától érvényben lévő módosítások miatt milliárdos bírság is elképzelhető - hívja fel a figyelmet közleményében a Leitner + Leitner tanácsadó cég.

  • Tállai

    Idén újabb 15, jövőre pedig további 64 helyszínen nyílik úgynevezett NAV-ablak – nyilatkozta a Magyar Időknek Tállai András, az adóhatóság vezetője.

  • jog

    Továbbra is sok tartós adósa van a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV), június végén 3003 magánszemély és egyéni vállalkozó tartozott egyenként több mint 10 millió forinttal, és 1880 társaság, szervezet egyenként több mint 100 millió forinttal 180 napon keresztül, folyamatosan az adóhatóságnak - derül ki a NAV honlapján közzétett adatokból.