Üzleti jelentés nagyvállalatoknál

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Vannak olyan témák, - az IFRS is ilyen, - melyek nem érintenek minden vállalkozást, sőt a többségüket nem. Mégis fontos, hogy legalább a gazdasági területeken dolgozók ismerjék a fogalmat, vagy mozaikszót, illetve az eljárás lényegét.

A nagyvállalatok számára az éves beszámoló négy részből áll a számviteli törvény előírásai alapján (mérleg, eredmény-kimutatás, kiegészítő jelentés, üzleti jelentés).

Általánosságban a beszámoló formája az éves nettó árbevétel nagyságától, a mérleg főösszegétől, a foglalkoztatottak létszámától, vagyis mindezek határértékeitől függ.

A beszámoló lehet:

  • a) éves beszámoló,
  • b) egyszerűsített éves beszámoló, (általános vagy mikro-gazdálkodói egyszerűsített éves beszámoló)
  • c) összevont (konszolidált) éves beszámoló,
  • d) egyszerűsített beszámoló.

Az éves beszámolót készítők üzleti jelentést is készítenek. Akinek a gazdálkodási adatai nem felelnek meg az egyszerűsített éves beszámoló készítési feltételeinek, (lásd a számviteli törvény 9.§. 2. bekezdésében,) annak éves beszámolót kell készítenie. (Megjegyzem, hogy egyes tevékenységek esetében külön törvény ettől eltérően is rendelkezhet.)

 

Az az összevont (konszolidált) éves beszámolót készítő, közérdeklődésre számot tartó gazdálkodónak minősülő anyavállalat, amelynél

  • a) az adott üzleti év mérleg fordulónapján a következő három mutatóérték közül bármelyik kettő meghaladja az alábbi határértékeket:
  • aa) a mérlegfőösszeg a 6 000 millió forintot,
  • ab) az éves nettó árbevétel a 12 000 millió forintot,
  • ac) az üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma a 250 főt, és
  • b) az adott üzleti évben átlagosan foglalkoztatottak száma meghaladja az 500 főt,
  • az összevont (konszolidált) üzleti jelentésében a konszolidálásba bevont vállalkozásokra vonatkozóan nem pénzügyi kimutatást tesz közzé.

Közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó (a 2007. évi LXXV. törvényből):

  • a) az a gazdálkodó, amelynek átruházható értékpapírjait az Európai Gazdasági Térség valamely államának szabályozott piacán kereskedésre befogadták,
  • b) minden olyan, az a) pont hatálya alá nem tartozó gazdálkodó, amelyet jogszabály közérdeklődésre számot tartónak minősít.

Az üzleti jelentésében - a vállalkozás fejlődésének, teljesítményének, helyzetének és tevékenységei hatásának megértéséhez szükséges mértékben - a környezetvédelmi, a szociális és foglalkoztatási kérdésekre, az emberi jogok tiszteletben tartására, a korrupció elleni küzdelemre és a megvesztegetésre vonatkozó információkat tartalmazó nem pénzügyi kimutatást kell közzétenni. 

A nem pénzügyi kimutatásnak legalább az alábbiakat kell tartalmaznia:

  • a) a vállalkozás üzleti modelljének rövid leírása;
  • b) a vállalkozásnak a környezetvédelemmel, a szociális és foglalkoztatási kérdésekkel, az emberi jogok tiszteletben tartásával, a korrupció elleni küzdelemmel és a megvesztegetéssel kapcsolatban követett politikáinak leírása, utalva az alkalmazott átvilágítási eljárásokra;
  • c) a b) pont szerinti politikák eredményei;
  • d) a vállalkozás tevékenységével, különösen üzleti kapcsolataival, termékeivel vagy szolgáltatásaival összefüggésben a környezetvédelemmel, a szociális és foglalkoztatási kérdésekkel, az emberi jogok tiszteletben tartásával, a korrupció elleni küzdelemmel és a megvesztegetéssel kapcsolatos azon lényeges kockázatoknak az ismertetése, amelyek hátrányos hatásokkal járhatnak e területeken, továbbá annak leírása, hogy a vállalkozás ezeket a kockázatokat hogyan kezeli;
  • e) azon kulcsfontosságú, nem pénzügyi jellegű teljesítménymutatók, amelyek lényegesek az adott üzleti tevékenység szempontjából.

Ha a vállalkozás nem rendelkezik a b) pont szerinti politikák valamelyikével, akkor indokolnia kell annak hiányát.

A független könyvvizsgálói jelentésnek tartalmaznia kell a könyvvizsgáló véleményét arról, hogy az adott üzleti jelentés tartalmazza-e a nem pénzügyi kimutatást.

Az európai tőzsdei cégeknek üzleti jelentésükben a 95/B.§ előírása szerinti tartalommal vállalatirányítási nyilatkozatot is közzé kell tenniük (lásd 95/C.§).

Ezt a jogharmonizációs módosítást a 2017. évben induló üzleti évre készített beszámolóra kell alkalmazni a 2014/95/EU parlamenti és tanácsi irányelv előírásaival összhangban.

  • Értesítő a rovat cikkeiről
Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • vám

    Az internetes rendelés előtt fontos tájékozódni az adó- és vámjogszabályokról, az esetlegesen fizetendő vámokról és egyéb közterhekről - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az MTI-hez eljuttatott pénteki közleményében.

  • webshop

    A magyarországi kereskedők az idei fekete pénteken (Black Friday) 25-30 milliárd forint forgalomra, csaknem 1,1 millió vásárlásra számítanak. A webáruházak 62 százalékánál lesz elérhető az akció - derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, online kiskereskedelmi index kutatás-sorozatának idei negyedik felméréséből. 

  • Fotó: shutterstock

    Jövőre várhatóan tovább emelkedik az alanyi adómentesség árbevételi határa, aminek köszönhetően még több mikro- és kisvállalkozás állíthat ki áfamentes számlát, a legtöbbet a katás adózók profitálhatnak a változással. 

  • megbeszélésés, tárgyalás

    A munka törvénykönyve a munkavállalók nagyobb csoportját érintő létszámcsökkentésre a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó általános szabályok mellett – illetve azoktól részben eltérően – további kötelezettségeket ró a munkáltatóra. Például köteles tárgyalni az üzemi tanáccsal, igaz, megállapodás hiányában az előírt 15 napos határidő eltelte után a tárgyalások befejezhetőek s az eljárás folytatható.

  • Bled

    A háborús időszakokban az emberi és anyagi erőforrásokat is a hadi események szolgálatába állítják. Gyakran együtt jár ez korábbi reformintézkedések, jogok, vagy akár a parlamentáris kormányzás bizonyos mértékű felfüggesztésével, korlátozásával is. Magyarország nagyszabású és sikeres, pótadóból és kölcsönből finanszírozott fegyverkezési programmal készült a világháborúra 1938-tól. A korszak zsidótörvényeinek is voltak adózási vonatkozásai.