Vállalati pénzügyek - a folyamatok modernizálása

  • Értesítő a rovat cikkeiről

A középvállalatok piacain tapasztalható gyors változások javarészt a fejlődő technológiára, a globalizációra és az összeolvadások és felvásárlások növekvő számára vezethető vissza. Mindez a vállalat pénzügyi területével szemben is növeli az elvárásokat, kiemelt szerepet kap a változások előrejelzésének képessége és a gyorsan változó vevői- és piaci igényeknek való megfelelés. A hatékonyan működő szervezetekben a pénzügyi terület a stratégiai döntések előkészítésében, levezényelésében és az ehhez szükséges belső tanácsadásban fontos szerepet tölt be, írja az RSM blogja.

 

A pénzügyi terület stratégiai támogató és előrejelző szerepe felértékelődött  

A hatékony információszolgáltatáshoz a pénzügyi terület átalakítására, modernizálására is szükség lehet. A pénzügyi terület akkor válhat valós stratégiai támogatássá egy vállalat életében, ha a pénzügyi folyamatok struktúrája összhangban van az üzleti folyamatokkal. Amennyiben a modern vállalati környezetben a hagyományos pénzügyi alaptevékenységek - mint a számlák rögzítése, jelentések készítése - rutinszerűen működnek, idő és erőforrás szabadul fel az további (elemző) tevékenységek számára.

A pénzügyi terület átalakítása több kulcsfontosságú tényezőt foglal magában, úgymint: 

  • az automatizáltság növelése, 
  • az adat- és analitikus kapacitás erősítése és 
  • a cég stratégiai döntéshozatalát támogató pénzügyi kontrolok alkalmazása. 

Pénzügyi folyamatok hatékonyságának átvilágítása

A pénzügyi folyamatok fenti tényezői a vállalat teljes működésére hatnak, éppen ezért érdemes áttekinteni, hogy megfelelően működnek-e társaság folyamatai, mert a felmerülő problémák negatívan befolyásolhatják az üzleti eredményt:

  1. Zárási folyamatok időtartama

Hosszadalmas és túlterhelt havi, negyedéves, vagy éves zárási folyamatok esetén mindenképp meg kell nézni a kiváltó okokat – amelyek  adódhatnak a nem megfelelő munkaszervezésből, az automatizált feladatok hiányából –, és hatékonyabb megoldást keresni.

  2. A vállalatirányítási rendszerek kapcsolata és az automatizálás 

A belső rendszerek alacsony szintű, vagy hiányzó kapcsolata a vállalat teljesítményének belső monitorozását és értékelését is gátolja, az előrejelzést pedig szinte lehetetlenné teszi. Az automatizálás a belső folyamatok támogatása és felgyorsítása mellett szélesíti a pénzügyi csapat elemzési képességet is. 

  3. A döntéshozatalhoz szükséges adatokhoz való hozzáférés 

A pénzügyi terület modernizációjában jelentős szerepe van annak a vezetői igénynek, hogy a megfelelő döntés meghozásához a rendszeres hó végi pillanatkép mellett azonnali pénzügyi információ is elérhető legyen. A naprakész információkkal megalapozható lehet egy befektetési döntés, a cash flow rendszeres, heti vagy nagyobb várható kifizetések előtti kontrollja. Többféle megoldás is létezik, amely a vállalkozások számára biztosítja a naprakészséget, a valós idejű pénzügyi információk rendelkezésre állását. Az azonban, hogy melyik megoldás a leghatékonyabb, csak az egyedi igények ismeretében dönthető el biztosan. A folyamatok és hozzáférések kialakításához, vagy hatékonyságuk növeléséhez a belső struktúra ismerete és egy külső szakértő gyakorlati tapasztalatai jó támpontot jelenthetnek. Az bizonyos, hogy a pénzügyi adatok napi szintű, valós idejű rendelkezésre állása elősegíti az eredményes üzleti döntéseket és növeli az eredményességet.

 

 Hogyan kezdjünk hozzá a vállalat pénzügyi területének modernizálásához? 

A pénzügyi terület teljesítményének és megítélésének javításához ki kell dolgozni a stratégiát a terület átalakítására, ehhez pedig elemezni kell a pénzügyi folyamatokat. A felülvizsgálat eredményeképp egyre gyakoribb döntés, hogy a leghatékonyabb megoldást egy külső szolgáltató által biztosított BPO (üzleti folyamat kiszervezés) jelentheti. A pénzügyi üzleti folyamatok részleges vagy teljes körű kiszervezése segítséget nyújt a vállalkozásoknak a megfelelő stratégia kialakításához. A stratégia része akár a meglevő rendszerek kiaknázatlan lehetőségeinek feltérképezése és használata vagy akár új technológiákba való befektetés. Jelentős mértékben csökkenthető a manuális munkavégzés, amely egyúttal csökkenti az élő munkaerőn alapuló kontrolok számát, ugyanakkor növeli a hatékonyságot és az adatok rendelkezésre állását.

A bejegyzés szerője Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

  • dolgozó

    Szívesen csökkentenék a pénzügyi zárásra fordított idő és munka mennyiségét a magyar vállalkozások – derül ki az LLP Hungary legfrissebb felméréséből. Az ezer hazai közép- és nagyvállalat bevonásával elvégzett telefonos kutatás rávilágított: még a tőkeerős hazai cégek több mint 20%-a is Excel-táblák segítségével vagy manuálisan végzi a pénzügyi zárásokat. A megkérdezett vállalkozások felénél pedig 4-10 ember munkáját is igénybe veheti a zárás lebonyolítása, ami a tetemes munkaidő-ráfordításon kívül jelentős hibakockázatot is rejt.

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • forint_pénz

    Az öt alkalmazott feletti, többségi magyar tulajdonban lévő vállalatok dolgozóinak 7 százaléka minimálbéres, 7 százaléka pedig garantált bérminimumon foglalkoztatott, a minimálbéresek aránya a kereskedelemben a legnagyobb, 10 százalékos - derült ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb, az MTI-nek csütörtökön eljuttatott felméréséből.

  • csirkehús

    Ismét sikeres volt az együttműködés a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT), a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) között. Mindhárom szervezet részt vett ugyanis az INTERPOL és az EUROPOL szervezte élelmiszerhamisítás elleni nemzetközi műveletben.

  • nav_logo

    Továbbra is sok tartós adósa van a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV), március végén 3015 magánszemély és egyéni vállalkozó tartozott egyenként több mint 10 millió forinttal, emellett 1680 társaság, szervezet egyenként több mint 100 millió forinttal 180 napon keresztül, folyamatosan az adóhatóságnak - derül ki a NAV honlapján közzétett adatokból.

  • GDPR

    Kétrészes cikkünkben nem általában a GDPR jogalapjaival, hanem olyan konkrét témákkal foglalkozik a szerző, mint az első részben is taglalt, a GDPR 6. és 9. cikke közötti eltérések részletezése, vagy ama rendelkezések bemutatása, amelyek önálló jogcímként is értékelhetők. Ezúttal kísérletet tesz annak igazolására, miért nem jogos érdeken alapulhat a szerződés nem-teljesítése esetén történő adatkezelés.

  • könyvelő

    Milyen feladatok merülnek fel a végelszámolás elindításakor, a végelszámolás időszaka alatt és a folyamat végén? Mire kell figyelni az egyes lépések során. Cikksorozatunkban a végelszámolás lépéseit járjuk körbe.