Biztosítási jogviszony és nyugdíj

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Hasznos tudnivalók a biztosítási jogviszony megszüntetéséről az öregségi nyugdíj megállapításakor.

Ma már köztudott dolog, hogy az öregségi nyugdíj megállapítása érdekében az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése, és a szükséges mértékű szolgálati idő (öregségi teljes nyugdíjhoz legalább húsz év, öregségi résznyugdíjhoz legalább tizenöt év) megléte mellett a biztosítási jogviszony megszüntetése is megkívánt jogosultsági feltétel a nyugdíj megállapításához.

Ez utóbbi szabállyal kapcsolatban sok kérdés merül fel főleg a biztosítási jogviszonyok sokfélesége miatt.

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (továbbiakban: Tny.) 18.§ (2) bekezdés c) pontja szerint az öregségi nyugdíjra jogosultság ez utóbbi feltétele akkor teljesül, ha azon a napon, amelytől kezdődően az öregségi teljes nyugdíjat megállapítják a személy a Tbj. (1997. évi LXXX. törvény) 5. § (1) bekezdés a)-b) és e)-g) pontja szerinti biztosítási jogviszonyban nem áll.

Ez a feltétel a nők negyven év jogosultsági idővel történő kedvezményes nyugellátásánál és az öregségi résznyugdíjnál is ugyanígy előírás.

A Tbj. 5. §-a a biztosítottak körét határozza meg. E rendelkezés szerint biztosított a munkaviszonyban álló személy tekintet nélkül arra, hogy teljes vagy részmunkaidőben foglalkoztatják.

Kommentár a társadalombiztosítási törvényhez

Az elmúlt évek jogszabályi változásai megteremtették egy, a törvényhez kapcsolódó kommentár létjogosultságát, melynek segítségével átfogó képet kaphatunk a társadalombiztosítási rendszer alapjairól.

Megrendelés >>

Munkaviszony, mint gyűjtőfogalom alatt az (1) bekezdés a) pontja tételesen felsorolja az egyes foglalkoztatási formákat így többek között a közalkalmazotti, közszolgálati, kormányzati szolgálati jogviszonyban állókat, ügyészségi, bírósági, igazságügyi alkalmazotti jogviszonyban állókat, valamint a közfoglalkoztatási jogviszonyban álló személyeket.

Ez a gyűjtőfogalom magában foglalja a fegyveres testületek hivatásos állományú tagjait, a Magyar Honvédség szerződéses állományú tagjait, a katonai szolgálatot teljesítő önkéntes tartalékos katonákat, és az országgyűlési képviselőket, nemzetiségi szószólókat is.

Biztosított az (1) bekezdés b) pontja szerint a szövetkezet tevékenységében munkaviszony, vállalkozási jogviszony, megbízási jogviszony keretében személyesen közreműködő tagja, kivéve az iskolaszövetkezet nappali rendszerű oktatás keretében tanulmányokat folytató tanuló, hallgató tagját és a szociális szövetkezetben tagi munkavégzés keretében munkát végző tagját.

Biztosított az (1) bekezdés e) pontja alapján a kiegészítő tevékenységet folytatónak nem minősülő egyéni vállalkozó, és az f) pont szerint a kiegészítő tevékenységűnek nem minősülő társas vállalkozó is.

Biztosított az (1) bekezdés g) pontjában foglaltak szerint a díjazás ellenében munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében (megbízási szerződés alapján, egyéni vállalkozónak nem minősülő vállalkozási jogviszonyban) személyesen munkát végző személy, ha e tevékenységéből származó, tárgyhavi járulékalapot képező jövedelme eléri a minimálbér harminc százalékát, illetve naptári napokra ennek harmincad részét.

A biztosítási jogviszony sem Magyarországon, sem EU/EGT államban, illetve Svájcban, sem szociálpolitikai, szociális biztonsági egyezményes országban nem állhat fenn.

A Tbj. 5.§ (1) bekezdése biztosítottként nevezi meg fentiek mellett a tanulószerződés alapján szakképző iskolai tanulmányokat folytató tanulót, az álláskeresési támogatásban részesülőt, az egyházi szolgálati viszonyban álló, nem saját jogú nyugdíjas személyt, a mezőgazdasági őstermelőt meghatározott esetben (Tbj. 5.§ (1) bekezdés c) d) h) i) pont). Ezek az esetek azonban nem szerepelnek a Tny. 18.§-ában megnevezett Tbj. 5.§ (1) bekezdés a)-b) és e)-g) pontokban, mint a nyugdíjazás érdekében megszüntetendő biztosítási jogviszonyok.

Iratkozzon fel napi cikkértesítőnkre
  • díjmentes cikk és szaklap értesítő
  • kérdés-válasz szolgáltatásunk kényelmesebb használata
  • egyedi szaklap ajánlatok

Előfordulhatnak azonban egyes esetekben egyéb olyan szabályok, melyek a nyugellátás megállapítását kizárják.

Ilyen rendelkezés például a Tny. 69.§ (2) bekezdése, mely szerint ha a saját jogú nyugellátást igénylő részére álláskeresési támogatást folyósítanak, a nyugellátást legkorábban az álláskeresési támogatás folyósításának megszüntetését követő naptól lehet megállapítani.

Jó tudni, hogy az egyéni és társas vállalkozó jogviszonya a nyugdíj megállapításától kiegészítő tevékenységű jogviszonnyá válik, megszüntetést igényel.

Gyakran felmerül továbbá egy olyan speciális kérdés is, amely szintén a biztosítási jogviszony megszüntetésével kapcsolatos.

Sokan kérdezik, hogy a választott tisztségviselő jogviszonyát meg kell-e szüntetni az öregségi nyugdíj igénybevételéhez.

A választ a Tbj. 5.§ (2) bekezdése és a Tny. 18.§ (2) és (2a) bekezdése együtt adják meg.

A Tny. 18.§ szerint nyugdíj megállapításához a Tbj. 5.§ (1) bekezdése a)-b) és e)-g) pontjában szereplő biztosítási jogviszonyokat kell megszüntetni.

A választott tisztségviselő jogviszonya azonban nem itt, hanem az 5.§ (2) bekezdésében szerepel, így a Tny. 18.§-ban meghatározott biztosítási jogviszony megszüntetési rendelkezés nem vonatkozik a választott tisztségviselőre öregségi nyugdíj megállapításánál.

  • Értesítő a rovat cikkeiről

Kapcsolódó cikkek

  • nyugdíjas

    Két esetben fordulhat elő, hogy az öregségi nyugellátásban részesülő személy betölti a nyugdíj korhatárát az ellátás folyósítása során. A nyugdí újraszámolásának lehetséges változatait mutatja be cikkünk. 

  • özvegy

    A köztudatban találkozhatunk egy olyan ismerettel, mely szerint az ideiglenes özvegyi nyugdíj leteltét követően özvegyi nyugdíjat kaphat az özvegy, ha öregségi nyugdíjas. Ez a gondolat bizonyos esetben igaz lehet, más esetben azonban nem, mert a megfogalmazás nem pontos.

  • nyugdíjas

    Év végéhez közeledve gyakran felmerül az a kérdés hogy, a nyugdíj, illetve egyéb ellátások folyósítása mellett végzett keresőtevékenység jövedelmi korlát túllépése miatt szüneteltetett folyósítása meddig fog tartani.

  • nyugdíjas

    A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtására kiadott 168/1997. (X.6.) Kormányrendelet 62.§-ának (7) bekezdését 2015. január 1-től a következők szerint módosították. „A saját jogú nyugellátás és az özvegyi nyugdíj, baleseti özvegyi nyugdíj 2015. január 1-jétől havi 84 975 forint összeghatárig folyósítható együtt.”

  • nyugdíjas

    A nyugellátás összegének megállapításakor az igénylő utolsó munkakörére irányadó szakmai átlagkeresetet akkor lehet figyelembe venni, ha az igénylő a nyugdíjazást megelőzően munkaviszonyban, vagy azzal egy tekintet alá eső munkavégzésre irányuló jogviszonyokban (közalkalmazotti, közszolgálati, szolgálati stb.) dolgozott; egyéni vállalkozó esetében erre jogszabály nem ad lehetőséget.

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • bíró

    Az adóhatósági eljárások jövőbeni menetét jelentősen befolyásoló ítéletet tett közzé a Kúria, amely az Art.-ben előírt határozathozatali határidő túllépéséhez fűz jogkövetkezményt. Döntése megerősíti, hogy a cégekre a jogszabályban meghatározott határidő leteltét követően nem szabható ki szankció – ellentétben az eddigi gyakorlattal, írja az RSM blogja.

  • borospince

    A bortermelők 56 százaléka választotta az egyszerűsített adminisztrációt.

  • nyugdíjas

    Hamarosan dönthet a kormány a nyugdíjasok munkavállalási lehetőségeinek további könnyítéséről- írja a Magyar Idők.

  • bankkártya

    Rendkívül sikeres a tavaly indított bankkártya-elfogadóhely telepítési program, az első lépcsőben a 2017. december 31-ig vállalt 30 200 terminálnak már több mint a felét forgalomba helyezték a programban részt vevő szolgáltatók. A most meghirdetett újabb 30 ezer terminállal a közeljövőben az online pénztárgépekhez viszonyított lefedettség megközelíti majd a 80 százalékot. Az újabb elfogadóhelyek telepítésének költségvetési forrását a kormány már korábban biztosította - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.

  • Adó kódex

    A hitelezésről, a faktorálásról, a csődeljárásról és a lehetséges adókönnyítésekről tájékozódhat teljes körűen az Adó kódex legfrissebb számában, amelyet itt rendelhet meg.