Tarolnak a webáruházak

Cimkék: webáruház, webshop, kiskereskedelem

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyre több cég foglalkozik kiskereskedelemmel, a növekedést a webáruházakat üzemeltető cégek okozzák. Míg a hagyományos boltok újabb és újabb nehézséggel nézhetnek szembe, a jól menő online üzletek árbevétele jelentősen nő. A kereskedelemben a fizetési fegyelem viszonylag jó, de ez nem az iparág jó helyzetének köszönhető – derül ki a Dun & Bradstreet elemzéséből.

Minden 10. cég Magyarországon kiskereskedelemmel foglalkozik, sőt 2010-ről 2011-re 4 százalékkal nőtt is a szektorban tevékenykedő vállalkozások száma, így januárban már a 63 ezret is meghaladta a kiskereskedelmi főtevékenységgel bejegyzett vállalkozások száma, áll a Bisnode csoporthoz tartozó Dun & Bradstreet Hungária Kft. (D&B) elemzésében.

2010-ben még 3,28 százalék volt a kiskereskedelmi cégek bedőlési aránya (azaz a cégszámhoz viszonyított felszámolási és csődeljárások száma). Ma már ez a szám meghaladta a 4 százalékot, azaz 100-ból 4 üzlet bezár egy éven belül.

A szektorban megindított felszámolások és végelszámolások száma is jelentősen nőtt. Míg 2010-ben 2000-nél kevesebb felszámolás indult az iparágban, 2011-ben már megközelítette a 2500-at, azaz egy év alatt közel 30 százalékkal nőtt a felszámolás alá került kiskereskedelmi egységek aránya. Míg a felszámolásokat a hitelezők indítják nemfizetés esetén, addig a cégek saját maguk is dönthetnek a bezárásról, azaz a végelszámolási eljárásról. A szektorban több mint 60 százalékkal több végelszámolás indult mint 2010-ben, és éves száma megközelítette a 2800-at. A sok végelszámolás és felszámolás ellenére havonta átlagosan 500 cég alakul a szektorban.

A cégbedőlések egyik oka az egyre növekvő fogyasztói árak és a csökkenő kereslet. A kiskereskedők a dohánytermékek forgalmazásának korlátozásától is félnek, sőt az intézkedés a Híd-CooP Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. szerint akár 1500 munkahelyet is megszüntethet, mivel a kistelepülési boltok forgalmának mintegy 25 százalékát adja a dohányipari termékek forgalmazása.

Hódítanak a webáruházak

A hagyományos kereskedelemi egységeket az online kereskedelem is veszélyezteti. Jól láthatóan az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő és a hagyományos kereskedelemnél jobban teljesítenek az online kereskedőcégek: az Extreme Digital Zrt. közel 25 százalékos forgalombővülést ért el 2011-ben, míg az eBolt Kft 30 százalékos forgalombővülésről számolt be. Ezzel szemben az offline kereskedő Electro World csődje volt a 2011-es év egyik legnagyobb felszámolása, sőt az Electro World korábbi tulajdonosa, Szarvadi Téglás Loránd online kereskedelembe kezdett.

Az átlagosnál jobb a fizetési fegyelem

Fizetési fegyelem tekintetében a kiskereskedelmi cégek az elmúlt egy évben kisebbet „rontottak”, mint az országos átlag. Míg a magyar átlagcég, ha késik számlafizetésével 23,5 napos fizetési késedelemmel egyenlíti ki számláit, addig a kiskereskedelemben a pontatlanul fizetők esetében 19 napos csúszások a jellemzőek, áll az önkéntességen alapuló Bisnode fizetési tapasztalat-program adataiban. Ráadásul az összes magyar cég tekintetében 2010-ben 18 nap volt az átlagos késedelem, a kiskereskedelemben pedig a 2011-hez hasonló 18 nap, azaz itt csak kismértékben romlott egy év alatt a fizetési fegyelem.

A jobb fizetési morál azonban nem vezethető egyértelműen vissza az iparág jó helyzetére, mivel a kiskereskedelmi cégek nagy részénél a készpénzes árufizetés a jellemző, és a nagykereskedő partnerek jobban megnézik, mint korábban, hogy kiknek engedélyeznek utólagos utalást. A rohamosan növekvő kiskereskedelmi bedőlési arány miatt a nagykereskedelemmel foglalkozó vállalkozások számára elengedhetetlenné vált az elmúlt években a megfelelő vevőminősítés még akkor is, ha csak kis összegben, utólagos átutalással vásárló kiskereskedő partnerei vannak.

(forrás: D&B)

Hozzászólások

Hozzászóláshoz lépjen be felhasználói nevével és jelszavával, vagy regisztráljon!

Szaklap ajánló

Ajánló

Újdonságok

  • InfoTandem_online_vásárlás

    Az 50 év alatti, rendszeresen netező felnőtt lakosság négyötöde legalább egyszer vásárolt már online módon, bő egynegyedük pedig havonta megteszi ezt. Egyharmaduk könyvet már gyakrabban vesz a hálón, mint a boltban. Az InfoTandem heti infografikája.

  • Jonathan Swift

    Az adóztatásnak vannak határai. A közgazdaságtan ezeket a határokat politikai, gazdasági, fiskális, jogi és pszichológiai jelzőkkel illeti, kategorizálja. A határok túllépése, különösen igaz ez a pszichológiai határok túllépésére, ellenállást vált ki az adózókból, ennek legsúlyosabb fokozatai birodalmak válságához vezethetnek (például a Kelet-római Birodalom a VI. század elején, Nagy Britannia a XVIII. század második felében), sok ezer, tízezer ember halálát okozhatják, de az ilyen határok túllépésének köszönheti megszületését az Egyesült Államok is. Az alábbi írásban két nevezetes elméletet mutatunk be az adóztatás határaihoz kapcsolódóan.

  • nyakkendő és munkavédelmi sisak

    A munkaügyi vizsgálatok 70-80, a munkavédelmi vizsgálatok több mint fele végződik szabálytalanság megállapításával – adta hírül a feketelista.hu.

  • usa

    Több szakember és hivatalos forrás sincs tisztában azzal, hogy – az amerikai szenátus jóváhagyásának hiányában – máig nem lépett hatályba a 2010-ben megkötött amerikai–magyar kettős adóztatási egyezmény, ezért továbbra is a korábbi, az 1979-es adóegyezmény rendelkezéseit kell alkalmazni – hívja fel a figyelmet a MAZARS.

Bejelentkezés

bejelentkezés