Vásárláskor is használjuk ki az internet lehetőségeit!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyre több dolgot veszünk az interneten: itt foglaljuk le utazásainkat, kötünk biztosítást, vagy banki szolgáltatásokat veszünk igénybe. Mire figyeljünk, milyen jogaink vannak, ha az interneten vásárolunk? Erről olvashat az Adó szaklap 2010/16. számában.

A legelterjedtebb internetes szolgáltatás, amit akár magánszemélyként, akár vállalkozóként igénybe veszünk, a netbank. A megfelelő azonosítók birtokában nemcsak utalásokat, lekötéseket, mobilfeltöltéseket vagy autópályamatrica-vásárlást intézhetünk otthonról, hanem értékpapírszámla nyitásával akár értékpapírok vételére és eladására is adhatunk bankunknak megbízást. Egyre népszerűbb a biztosításkötés is az interneten, különösen a kötelezőváltási szezonban és utazások előtt. Sokkal kényelmesebb otthon megkötni a biztosítást, arról nem is beszélve, hogy egy oldalon megtalálhatjuk az összes biztosító ajánlatát, így könnyen kiválaszthatjuk a számunkra legelőnyösebbet. Az utasbiztosítási kötvényt ki is nyomtathatjuk, ha dombornyomott bankkártyánkkal fizetjük ki a biztosítást, így egyáltalán nem kell személyesen jelen lenni a szerződés létrejöttekor.

Utazási iroda igénybevétele nélkül, egyénileg lefoglalhatjuk szállásunkat, repülőjegyünket is. A légitársaságok legnagyobb része biztosítja az on-line repülőjegy-vásárlást, de külföldi vonatjegyünket vagy a transzfert is megrendelhetjük és kifizethetjük előre elektronikus úton. Kulturális eseményekre (színház, mozi, koncert, múzeum stb.) is könnyen vásárolhatunk jegyet az interneten. Rendszerint lehetőségünk van arra is, hogy a jegyeket elektronikus úton fizessük ki, amelyeket aztán az előadás előtt vehetünk át a pénztárban. Talán az egyik legnépszerűbb szolgáltatás az internetes ételrendelés: a kiválasztott ételt kiszállításkor készpénzben tudjuk kifizetni, de akár komplett bevásárlást is intézhetünk az interneten házhoz szállítással. Szívesen vásárolunk emellett könyveket, filmeket vagy műszaki cikket is a világhálón.

Fontos tudnivaló, hogy az elektronikus kereskedelmi szolgáltató számára jogszabály írja elő, hogy a szerződés megkötése előtt kellő időben tájékoztassa a fogyasztót az elállás jogáról. A kereskedőt terheli tehát annak bizonyítása, hogy előzetes tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.

Az elektronikus kereskedelem egyik legfontosabb fogyasztókat védő intézménye az elállási jog. Ha nem úgy működik a megvásárolt árucikk, ahogyan szeretnénk, vagy rájövünk, hogy nincs is szükségünk rá, elállhatunk a szerződéstől. Vissza lehet küldeni az árut, lemondható a megrendelt szolgáltatás, a kifizetett vételárat pedig vissza kell fizetnie a kereskedőnek. Az elállási jog érvényesítésére nyitva álló határidő 8 munkanap, amit áru megrendelése esetén annak átvételétől, szolgáltatás nyújtása esetén pedig a szerződés megkötésének napjától kell számítani. Abban az esetben, ha a kereskedő előzetesen nem adott tájékoztatást az elállási jogról, akkor az áru átvételének, illetve a szerződés megkötésének napjától számítva 3 hónapon belül lehet a szerződéstől elállni. Kiemelendő, hogy az elállást nem kell indokolni, a kereskedő pedig legkésőbb az elállást követő harminc napon belül köteles visszatéríteni a vételárat.

Az elállási jog gyakorlása alól van néhány kivétel, amit tételesen felsorol a jogszabály. Ezek közé tartozik például a hang-, illetve képfelvétel a csomagolás felbontását követően.

Váci Tímea cikkéből megtudható, hogy miként zajlik az elektronikus vásárlás, az elektronikus szerződéskötés, hogyan fizethetünk online vásárlás esetén, illetve, hogy az elálláson kívül milyen jogorvoslati lehetőségeik vannak, melyik hatósághoz fordulhatunk.


Kapcsolódó cikkek

2024. március 18.

Még mindig sokan nem rendelkeznek adójuk 1+1 százalékáról

Március 15. után elérhetőek lesznek az előkészített adóbevallások. Felajánljuk az adónk 1+1%-át, vagy veszni hagyjuk? Az 1+1%-on túl mennyit és hogyan adományozunk évközben? A nők vagy a férfiak adományoznak inkább?

2024. március 18.

NAV-Figyelő, 11. hét: Elérhetők a 2023-as bevallás-tervezetek

A NAV közzétett az előző évekhez hasonlóan egy gyakori kérdések kiadványt az SZJA-bevallásokról, melyekben a magánszemélyek segítséget kaphatnak arról, hogy miként kell kitölteni a bevallást, valamint, hogy egyes jövedelmek miként adóznak.

2024. március 18.

Niveus: Házon belüli flottakezelővel spórolhatnak adót a cégek

A személyautók beszerzéséhez kapcsolódó áfa visszaigénylése az általános szabályok szerint tilos, így sok vállalkozás esetében merül fel az a kérdés, hogy érdemesebb-e inkább operatív lízing vagy tartós bérlet keretében beszerezni a céges autókat. Ezzel megnyílik az áfa legalább részleges levonásának lehetősége, ami azonban értelemszerűen azzal jár, hogy a lízingbe, bérletbe adó vállalkozás működésének, profitjának költségét is ki kell fizetnie a vállalkozásnak. Nehezebb gazdasági helyzetben erre lehet megoldás, ha a cégcsoporton belül alakítanak ki egy erre szakosodott flottakezelő vállalkozást – hívta fel a figyelmet a Niveus Consulting Group.