Az adóellenőrzések informatikai támogatásának fejlődése – a valós idejű forgalmi adatokon alapuló kockázatelemzés és kiválasztás hatása az áfaellenőrzésekre

  • dr. Bulátkó Ottó; dr. Fekete Zoltán Titusz
  • 2016. 12. 13. 14:00
  • print send bookmark
  • Értesítő a rovat cikkeiről

Az adó- és vámhatóság ellenőrzési gyakorlata az egyre fejlettebb informatikai háttértámogatással az utóbbi években jelentős változásokon ment keresztül. A cikkben kiemeljük azokat a közelmúltban megvalósított, vagy megvalósítandó jogszabályi módosításokat, és az ezzel összefüggő informatikai újításokat, amelyek az adó- és vámhatóság az egyes gazdasági szereplők ellenőrzésre történő kiválasztása során hangsúlyosak és amelyek elősegítik a megállapítások hatékony megtételét. Ezzel egyidejűleg röviden elemezzük az informatikai háttértámogatás fejlődésének hatásait az ellenőrzési gyakorlatra és a már elindult tendencia jövőbeni várható irányát vázoljuk fel az áfaellenőrzésekkel összefüggésben. A cikkben nem statisztikai elemzést, adó- és vámhatósági adatösszesítés akarunk elvégezni, hanem az elmúlt évek jogszabályi módosításainak hatását, irányát kívánjuk előrevetíteni.

Az elmúlt évtized adóigazgatási célkitűzései között a gazdaság kifehérítése, az adócsalások számának visszaszorítása mindig kiemelt prioritást élvezett. A 2004-es EU csatlakozásunkat követően az általános forgalmi adóban megjelenő visszaélések egyre jelentősebb károkat okoztak az állami költségvetésnek. Az APEH, majd a jogutód NAV újabb és újabb eszközöket próbált bevetni a feketegazdaság visszaszorítására, az áfacsalások felderítése érdekében, de azok a közelmúltig nem igazán hoztak kézzelfogható eredményt. Az adóellenőrzés módszertanának modernizálása mellett szervezeti megoldásokkal is megkísérelték az adóellenőrzési hatékonyságot növelni. Ilyen szervezeti válasz volt az egyre nagyobb költségvetési bevételkiesést jelentő adózói magatartások felderíté­sére és megakadályozására a 2007-ben létrehozott Központosított Ellenőrzési Szakterület (a továbbiakban: KESZ) felállítása is. A KESZ feladata koncentráltan az volt, hogy a határon átnyúló jogsértő szerződéses jogviszonyokat, az...

Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom vagy funkció csak előfizetőink számára érhető el!

Ha rendelkezik érvényes előfizetéssel, kérjük lépjen be felhasználói nevével és jelszavával.
A tartalom azonnali eléréséhez az alábbi csomagjainkat ajánjuk Önnek (kérjük megrendelés előtt regisztráljon):

Az adó.hu összes prémium tartalmát (prémium cikkek, szaklapok, kérdés-válasz szolgáltatás)
elérheti egész éven át mindössze 29 900 Ft + áfáért (37 973 Ft)
Bővebb információ az ADÓklub Online csomagról

Hozzászólások

Hozzászóláshoz lépjen be felhasználói nevével és jelszavával, vagy regisztráljon!

Az irányítópulton gyorsan elérhetőek az új funkciók Irányítópult

Az ado.hu új funkciói itt elérhetőek az Ön számára, a megjelenéshez kérjük regisztráljon vagy jelentkezzen be!

Újdonságok

  • Brexit, illeszkedési zavarok

    Theresa May brit miniszterelnök szerint továbbra is szívesen látják az EU-ból érkező vendégmunkásokat. 

  • teherfuvarozás

    A vámfelfüggesztés iránti kérelmek a tavaszi fordulóban 2017 februárjának végéig terjeszthetőek elő az Európai Bizottságnál, amelyre a Közösség feldolgozóiparában tevékenykedő gazdálkodóknak van lehetőségük - bizonyos feltételek együttes fennállása esetén. Az engedélyt megszerző vállalatok az érvényességi időszak alatt mentességet élvezhetnek az adott termékre vonatkozó vámok alól.

  • férfi

    Bár a vezérigazgatók világszerte úgy érzik, hogy az idei év számos aggodalomra okot adó fejleményt tartogat, saját cégük, illetve a világgazdaság növekedési kilátásaival kapcsolatban ismét bizakodóak.

  • complex

    Ismerje meg a legfontosabb idei adóváltozásokat ezúttal piaci szereplők értelmezésében! Az Adónapon az EY, a Deloitte, az Accace, és a PwC szakértői adnak elő, értelmeznek és válaszolnak kérdésekre.

  • Európai Unió Bírósága 3

    A Társaság az integráltjai részére forgóeszköz vásárlásra kölcsönt nyújtott, amelyért cserébe a mezőgazdasági termelők kizárólag tőle vásárolhatták meg az eszközöket. A Társaság a folyósított kölcsön után kamatot számított fel, azonban a kölcsön kamatát nem számította bele az őt terhelő általános forgalmi adó alapjába.