A cafeteria-juttatások zömét jövőre is a SZÉP-kártyán keresztül fizethetik ki


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bár a cafeteria-szabályok nem változnak, a szociális hozzájárulási adónak a járványhelyzet miatti időleges elengedése, valamint hosszabb távon is csökkentett mértéke miatt 2021-ben összességében némileg magasabbak lesznek a kifizetett cafeteria-juttatások, mint idén. A Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP-kártya) az adóelőnye miatt várhatóan jövőre is kiugró népszerűségnek örvend majd, és a készpénzbeli juttatás második helyét sem veszi át más cafeteria-elem – jelzi előre a BDO Magyarország elemzése.

Az idei év egyértelműen a SZÉP-kártya éve volt: a BDO cafeteria-tanácsadási szolgáltatását igénybe vevő vállalatok majdnem 700 dolgozója a cafeteria juttatások értékének 80 százalékát valamelyik SZÉP-kártya alszámlájára igényelte. Ennek oka, hogy a SZÉP-kártya a legnépszerűbb cafeteria-elemek közül tavaly óta egyedüliként tarthatta meg kedvezményes adózását (mindössze 15% SZJA és 15,5% szociális hozzájárulás terheli).

A pihenőkártya népszerűségét ráadásul jelentősen tovább fokozta, hogy a járványhelyzetben hozott tavaszi intézkedések nyomán egészen 2021 június 30-ig nem kell szociális hozzájárulást fizetni a juttatás után, miközben az összesített keretösszeget eddig a határidőig évi 450 ezer forintról 800 ezer forintra emelték.

„Mivel az extrakedvezmények a jövő év első felében is fennmaradnak, a SZÉP-kártya várhatóan 2021-ben is megtartja domináns szerepét a cafeteria-juttatások között – jelzi előre Nagy Petra, a BDO Magyarország cafeteria és relokációs munkatársa. – A keresletet csupán az csökkentheti e juttatás iránt, hogy az időszakos (és jelenleg is tartó) lezárások miatt számos munkavállaló kártyáján jelentős fel nem használt összeg maradt az év végére, amit a munkavállalók egy része nem kíván majd tovább növelni.”

cafeteria 2021A BDO statisztikáiban a 80 százalékot képviselő SZÉP-kártya mögött a második legnépszerűbb elem a készpénzbeli megváltás volt. Ez a juttatások értékének 15 százalékát jelentette, ami a tavalyi 40 százalékhoz képest jelentős csökkenést jelent. Az önkéntes egészség illetve nyugdíjpénztár mindösszesen 2,5 százalékán osztozik. Az adómentes juttatások 1,5 százalékán a bölcsőde/óvodai szolgáltatás illetve a kulturális szolgáltatás osztozik. A maradék 1 százalékon az ajándékkártya és a helyközi bérlet támogatása szerepel.

„Arra számítunk, hogy a készpénzes juttatás a jövő évben kissé visszaerősíti majd a pozícióit. Főként az alacsonyabb keresetű munkavállalók lehetnek azok, akik a már felhalmozott üdülési juttatással szemben a hétköznapi kiadásokat támogató, azonnal és szabadon elkölthető elemeket fogják preferálni, akár alacsonyabb összegű juttatás formájában is – tette hozzá a BDO Magyarország szakértője.

Az adómentes juttatások között az óvodai-bölcsödei térítés, valamint a kulturális és sportbelépők mellett új elemként jelent meg a távmunkát végző munkavállalók igazolás nélkül adható térítése. Az adóév első napján érvényes havi minimálbér 10 százalékáig elszámolható tétel várhatóan a vírushelyzet lezárását követően is választható marad, miközben a kulturális és sportrendezvények belépőire vonatkozó, de jelenleg érhető módon teljesen háttérbe szorult igény is érezhetően megnőhet a járvány lefutását követően.

A bérként adózó, de adókedvezményre jogosító juttatások közül a koronavírus-járvány miatt újra fókuszba kerülhetnek az egészség- és önsegélyező pénztárak, illetve az egészségbiztosítások is.

Noha a SZÉP-kártyán és a készpénzes juttatáson kívül csupán néhány százalékot tesz ki a többi juttatás összértéke, a BDO tapasztalatai cégek többsége a jövőben is igyekszik széles palettát nyújtani cafeteria-rendszerében. Számukra a-rendszer egy motivációs eszköz, amely a munkavállalók felé azt mutatja, hogy a jövőben sem kívánják korlátozni munkavállalóik választási lehetőségeit.

A leggyakoribb cafeteria-elemek:

Cafeteria elem Közteher 2021-ben
Óvoda, bölcsőde A költségek mértékéig adómentes
Kulturális belépő A minimálbér mértékéig adómentes
Sportrendezvény belépő A minimálbér mértékéig adómentes
Távmunkavégzés költségtérítése A minimálbér mértékéig adómentes
Széchenyi Pihenőkártya vendéglátás alszámla 2021.06.30-ig ,évente 265.000 Ft-ig 15%
2021.07.01-től évente 150.000 Ft-ig 30,5%
Széchenyi Pihenőkártya szállás alszámla 2021.06.30-ig ,évente 400.000 Ft-ig 15%
2021.07.01-től, évente 225.000 Ft-ig 30,5%
Széchenyi Pihenőkártya szabadidő alszámla 2021.06.30-ig ,évente 135.000 Ft-ig 15%
2021.07.01-től évente 75.000 Ft-ig 30,5%
Csekély értékű ajándék Minimálbér 10%-áig 35,99%
Önkéntes pénztári célzott szolgáltatás Korlátozás nélkül 35,99%
Készpénz kifizetés Cafeteriában Bérként adózó
Ajándékutalvány Bérként adózó
Helyi bérlet Bérként adózó
Önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás Bérként adózó, de igénybe vehető utána adókedvezmény
Egészségpénztár, önsegélyező pénztár – hozzájárulás Bérként adózó, de igénybe vehető utána adókedvezmény

Kapcsolódó cikkek

2024. július 15.

Egy percig se vegyük be, hogy a tranzakciós illeték emelése nem érinti az ügyfeleket

A hétfői kormányinfón Gulyás Gergely miniszter bejelentette, hogy a kormány megemeli a pénzügyi tranzakciós illetéket. Az állami elvonás mértéke 2024. augusztus 1-től a nem készpénzes tranzakcióknál 0,45 százalékra, de maximum 20 ezer forintra emelkedik (eddig 0,3 százalék és maximum 10 ezer forint volt), míg a készpénzt érintő tranzakciók esetében a korábbi 0,6-ról 0,9 százalékra nő.

2024. július 15.

A fejlesztési tartalék kezelése a társasági adóban

Az adózó – döntése szerint – a jövőbeni beruházásaira fejlesztési tartalékot képezhet. A fejlesztési tartalék a következő évek beruházásaira számvitelileg elkülönített forrás, amelyet lekötött tartalékként addig kell kimutatni az éves beszámolóban, ameddig az adózó a beruházást meg nem valósítja. A fejlesztési tartalék népszerű vállalatfinanszírozási eszköz, amelyhez a társasági adóban adózás előtti eredményt csökkentő tétel kapcsolódik. Az Adó szaklap írása a fejlesztési tartalékhoz kapcsolódó társaságiadó- és számviteli szabályokat ismerteti, illetve röviden kitér az egyéni vállalkozók fejlesztési tartalékképzési szabályaira is.