A hét kérdése: irodabérlés kapcsolt vállalkozásnál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Társaságunk irodabérleti szolgáltatást nyújt kapcsolt vállalkozásának és független vállalkozásoknak egyaránt. , ami az ingatlan négyzetméter árán alapul. A független feleknél alkalmazott négyzetméter árak esetén megnéztük a legalacsonyabb és a legmagasabb bérleti díjat, és – mivel a kapcsolt vállalkozás felé alkalmazott bérleti díj e közé esett – megállapítottuk, hogy a kapcsolt cég felé alkalmazott bérleti díj piaci mértékű. Alkalmazhatjuk ezt a módszert ebben a formában a 2018-as évben is?


Tisztelt Kérdező!
 
A 2017.11.17-én hatályba lépett új transzferár rendelet (32/2017. (X. 18.) NGM rendelet) változtatott a kötelező interkvartilis tartomány képzés szabályain.
 
Ha az adózó a 2017. évről szóló transzferár nyilvántartását az új rendelet szabályai szerint készíti el, akkor az interkvartilis tartomány képzésénél is már az új szabályokat kell figyelembe vennie, egyéb esetben a 2018-as évtől kell az új előírásokat alkalmazni.
 
Az új előírások szerint már az összehasonlító árak módszerének alkalmazása sem kivétel külső adatok alkalmazása esetén az interkvartilis tartomány képzése alól az alábbiak szerint:
 
8. § (1) Az adózó e rendelet szerinti nyilvántartása a Tao. törvény 18. § (9) bekezdésében foglaltakkal összhangban tartalmazza a szokásos piaci ártartományt (jövedelmezőséget) a következő körülmények együttes fennállása esetén:
a) az adózó a szokásos piaci ár meghatározása során a 6. § d)-e) pontja szerinti forrást veszi figyelembe,
b) a nyilvántartás elkészítése során az összehasonlító elemzés legalább 10 vállalat legalább három pénzügyi évének adatait vagy több mint 30 megfigyelést vesz figyelembe, vagy az összehasonlító minta terjedelme meghaladja a 15 százalékpontot.
(2) Amennyiben az (1) bekezdés a) pontja szerint eljáró adózó az összehasonlító elemzés eredményeként adódó minta minden egyes eleme vonatkozásában funkcionális elemzést végzett, és ennek, valamint az összehasonlíthatóságot meghatározó további tényezők vizsgálata eredményének e rendelet szerinti nyilvántartásban megfelelő módon történő dokumentálásával kétséget kizáró módon igazolta, hogy az ellenőrzött ügylet és az összehasonlított ügylet összehasonlítható, továbbá az összehasonlíthatóság megállapítását kizáró hiányosság nem áll fenn, akkor az (1) bekezdés szerinti rendelkezéseket nem kell alkalmaznia.
 
6. § Az adózó az e rendelet szerinti nyilvántartási kötelezettségét a következő források figyelembevételével teljesítheti:
a) az adózó és független fél közötti szerződés;
b) az adózó kapcsolt vállalkozása és független vállalkozás közötti szerződés;
c) független vállalkozások egymás közötti szerződése;
d) az összehasonlítható termékre, szolgáltatásra vonatkozó nyilvános vagy az adóhatóság által ellenőrizhető adatbázisban tárolt vagy egyéb forrásból elérhető, nyilvánosan hozzáférhető vagy az adóhatóság által ellenőrizhető adatok;
e) az összehasonlítható vállalkozásra vonatkozó nyilvános vagy az adóhatóság által ellenőrizhető adatbázisban tárolt vagy egyéb forrásból elérhető, nyilvánosan hozzáférhető vagy az adóhatóság által ellenőrizhető adatok.
 
Mivel a kérdésében említett esetben nem a rendelet 6. § d)-e) pontja szerinti forrásokat veszi figyelembe, hanem a 6. § a) szerinti forrást, így továbbra sem kötelező az interkvartilis tartomány képzése, és alkalmazhatja eddigi gyakorlatát.
 
Válaszadó: Lakatos Zsuzsa, transzferár- és adószakértő

Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.